پاسخ ایران به افزایش فشار غرب سخت‌تر از تصور آنها خواهد بود

پاسخ ایران به افزایش فشار غرب سخت‌تر از تصور آنها خواهد بود

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: طرف مقابل همه نوع فشار را امتحان کرده و اگر قصد کند این فشارها را مجدداً امتحان کند طبق گفته رئیس‌جمهور، پاسخ ایران اقدامی سخت‌تر از آنچه طرف مقابل تصور می‌کند، خواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفتگو با رادیو گفتگو سفر اخیر یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران را  بررسی کرد. کمالوندی به دیدارهای چهارگانه آمانو در این سفر یک‌روزه اشاره کرد و افزود: «وی عصر روز پنجشنبه دیداری با دکتر روحانی داشت و در مجموع موضوعات مربوط به همکاری ایران و آژانس بررسی شد».

وی به حل و فصل موضوعات گذشته به‌عنوان محور اصلی این گفت‌وگوها اشاره کرد و افزود: «در گذشته بارها اعلام کرده بودیم که این مسائل نمی‌تواند بی‌پایان بماند و باید تاریخی برای به نتیجه رسیدن آن تعیین شود».

کمالوندی تصریح کرد: «آقای آمانو نیز اعلام کردند پرداختن به موضوعات گذشته نمی‌تواند بی‌پایان باشد و باید در زمان مشخصی به اتمام برسد و خوشبختانه آژانس نیز به این جمع‌بندی رسید».

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: «از دیگر نکاتی که در این سفر یک‌روزه مطرح شد و به تفاهمات کلی رسیدیم، مبنی بر بازه زمانی موضوعات مربوط به گذشته بود و قرار شد در این باره به تفاهم برسیم».

کمالوندی با اعلام اینکه 13 سال زمان زیادی برای به نتیجه نرسیدن این مسائل است، تصریح کرد: «طی دو سال گذشته بارها این موضوع را بیان و اعلام کردیم حاضر به همکاری هستیم؛ در سفر قبلی آقای آمانو نیز دکتر روحانی خواستار رسیدگی به موضوع پرونده گذشته شدند و توقع می‌رفت آنها کار را به سرانجام برسانند».

وی با بیان اینکه دو مورد از این موضوعات حل شده اظهار کرد: «آقای آمانو اشاره کردند که به‌زودی موارد دیگر را نیز اعلام می‌کنند».

کمالوندی محور دیگر این گفت‌وگوهای یک‌روزه را مبتنی بر لزوم رعایت خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: «شرایط و روشهایی را که منجر می‌شود خطوط قرمز ما رعایت شود کاملاً توضیح دادیم؛ در عین حال که آژانس نیز بتواند رسیدگی‌ها را به‌سرعت به نتیجه برساند».

سخنگوی سازمان انرژی اتمی این دیدارها را از منظر جمهوری اسلامی ایران راضی کننده توصیف کرد و افزود: «قبل از خروج آمانو از ایران با وی صحبت کردم و ایشان اعلام کردند در وین ابراز رضایت خواهند کرد و این سفر را سازنده و مفید دانستند».

کمالوندی استقلال عمل آژانس انرژی اتمی را سخت و در عین حال مورد انتظار جمهوری اسلامی دانست و ادامه داد: «همواره اعلام کردیم آژانس باید اقداماتی فنی و حقوقی انجام دهد؛ اگرچه آژانس به این موضوع اذعان دارد؛ اما می‌دانیم این اقدامات در بستری سیاسی صورت می‌گیرد».

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این مذاکرات منتج به امضای توافق خواهد شد یا خیر، گفت: «پاسخ به این سؤال سخت است؛ چون صحنه مذاکرات در هر لحظه فراز و نشیب دارد».

کمالوندی افزود: «ما راه زیادی را آمده‌ایم؛ در صحنه بین المللی نیز اعلام می‌دارند رسیدن به توافق محتمل‌تر از نرسیدن به آن است؛ چراکه روی خشت خشت این مذاکرات کار شده و این بنا امکان تکمیل شدن دارد».

وی با اظهار اینکه هم‌اینک پرانتزهای اختلافی به حداقل رسیده، تصریح کرد: «انتخاب میان دو موضوع از این پرانتزها به انصافِ طرف مقابل بازمی‌گردد؛ اگر آنها تنها خواست خود را بنگرند، نخواهیم توانست به نتیجه برسیم».

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: «طرف مقابل همه نوع فشار را امتحان کرده و اگر قصد کند این فشارها را مجدداً امتحان کند طبق گفته دکتر روحانی، پاسخ ایران اقدامی سخت‌تر از آنچه طرف مقابل تصور می‌کند خواهد بود».

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان