مهاجرت برخی بازرگانان فرش ایران به هندوستان

مهاجرت برخی بازرگانان فرش ایران به هندوستان

خبرگزاری تسنیم: نایب رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرش ایران گفت: به دلیل عدم ثبات سرمایه گذاری و تورم بالا، مشکلات انتقال پول و نیروی کار ارزان هندی، برخی از سرمایه گذاران ایرانی سرمایه خود را به این کشور برده‌اند.

رضی میری در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اعلام این خبر، افزود: در سال‌های اخیر تغییرمحسوسی در میزان صادرات فرش ایرانی ایجاد نشده است و به دلیل موانع صادراتی کماکان با یک سقوط صادراتی مواجه هستیم. 

وی با بیان اینکه توافق هسته‌ای تاثیر مثبتی برمیزان صادارت فرش ایرانی، خواهد داشت، خاطر نشان کرد: آمریکا یکی از بازار‌های مناسب صادراتی فرش دست بافت است که در صورت گشایش، بازار بزرگی پیش روی صادارت فرش خواهد بود.

نایب رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرش، ادامه داد: صادرات سالانه یک میلیارد و 700 میلیون دلاری فرش در دهه 60، امروزه به  300 تا 400 میلیون دلار کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: به دلیل ارزانی نیروی کار و شرایط ثابت بازار سرمایه گذاری در هندوستان برخی از بازرگانان ایرانی سرمایه‌های خود را به این کشور برده و از طریق نیروی کار هندی اقدام به تولید و صادرات می کنند.

میری گفت: در وضعیت تورم فزاینده دراقتصاد کشور، زمانی که یک سفارش کار چند ساله برای بافت فرش داده می شود، میزان تورم آینده قابل محاسبه نیست، اما در کشوری مانند هندوستان، میزان تورم از ثبات نسبی برخوردار است.

میری با بیان اینکه  سرمایه گذار به دنبال مکانی امن برای سرمایه گذاری است، تاکید کرد: وقتی اقتصاد ما در بازار‌های جهانی متزلزل می‌شود، اعتبار فرش ایران نیز در بازار‌های جهانی زیر سوال می رود.

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی از بازرگانان ما نیز به دلیل شرایط نامناسب سرمایه گذاری فرش ایران با انتقال سرمایه خود به هندوستان، در این کشور کارفرما شده اند.

نایب رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرش ایران به قوانین بازار کار ایران نیز انتقاداتی وارد دانست و گفت: راندمان کار کارگران در بسیاری از کشورها از ایران بالاتر است.

گفتنی است، بر اساس آماری که اخیر گمرک منتشر کرده میزان صادرات فرش ایران در سه ماه ابتدای سال جاری 25 میلیون دلار است.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه