عکس/ حضور کاسترو در انظار عمومی پس از ۳ ماه

عکس/ حضور کاسترو در انظار عمومی پس از 3 ماه

خبرگزاری تسنیم: رهبر سابق کوبا پس از سه ماه غیبت و پس از توافق از سرگرفته شدن روابط آمریکا و کوبا، برای اولین بار در انظار عمومی حضور یافت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های دولتی روز شنبه اعلام کردند که "فیدل کاسترو" رئیس جمهور سابق کوبا که هم اکنون 88 سال دارد پس از سه ماه برای اولین بار در انظار عمومی ظاهر شد و با تعدادی از مسئولان کارخانه‌های پنیرسازی در هاوانا، پایتخت کوبا دیدار کرد.
کاسترو در حالی در انظار عمومی ظاهر می‌شود که برادر کوچکتر وی سه روز پیش توافق رسمی از سرگرفته شدن روابط با آمریکا را پس از 54 سال امضا کرد.
فیدل دفعه گذشته سه ماه پیش و پس از یک سال در انظار عمومی پدیدار شد و با دانشجویان ونزوئلایی دیدار کرد.
رسانه‌های دولتی تصویری از کاسترو نشان دادند که در سالن مرکز مطالعات وابسته به سازمان تولید مواد غذایی حضور دارد.
کاسترو از سال 2006 پس از وخیم شدن شرایط سلامتی‌اش از قدرت کناره گیری کرد و در سال 2008 قدرت را به رائول، برادرش واگذار کرد.
کاسترو هر از چند گاهی مطلبی را در روزنامه‌ها منتشر می‌کند و با شخصیت‌های برجسته دیدار و گفت‌وگو می‌کند اما هنوز مشخص نیست آیا وی در تصمیم‌های سیاسی نقشی ایفا می‌کند یا خیر.

روابط سیاسی آمریکا و کوبا در بیش از 5 دهه گذشته قطع شده است. دو کشور هم اکنون از طریق دفتر منافع خود که در سفارت سوییس قرار دارد، امور دیپلماتیک را پیگیری و دنبال می‌کنند.

اوباما و رائول کاسترو رئیس جمهور کوبا در ماه دسامبر 2014 میلادی با از سرگیری روابط سیاسی بین دو کشور موافقت کردند. رؤسای جمهور آمریکا و کوبا در ماه آوریل در حاشیه نشست پاناما با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند که این نخستین دیدار رهبران دو کشور از سال 1956 میلادی به شمار می‌رود.

در ماه می، آمریکا با خارج کردن کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم مسیر لازم برای عادی شدن روابط سیاسی و دیپلماتیک دوجانبه را هموار کرد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مردم آمریکا از تلاش‌های اوباما برای ارتقای روابط با کوبا حمایت می‌کنند. البته نمایندگان جمهوری‌خواه با لغو تحریم‌های کوبا به‌شدت مخالفت کرده‌اند.

در دسامبر 2014 میلادی، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تصمیم خود را برای از سرگیری روابط سیاسی با کوبا اعلام کرد. 16 ژانویه، آمریکا بازنگری قوانین مربوط به تسهیل سیاست‌های تجاری و سفر به کوبا را آغاز کرده است. آمریکا از سال 1961 میلادی تحریم‌های زیادی را علیه دولت کوبا اعمال کرده است.

انتهای پیام/.*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان