صادرات ۶۳ میلیارد دلاری غیرنفتی؛ تحریم اثر چندانی بر معادن ندارد

صادرات 63 میلیارد دلاری غیرنفتی؛ تحریم اثر چندانی بر معادن ندارد

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر صنعت با بیان اینکه در سال گذشته ۶۳ میلیارد دلار صادرات مواد غیرنفتی و خدمات داشته‌ایم، گفت: از این میزان صادرات ۱۳ میلیارد دلار مربوط به خدمات و ۵۰ میلیارد دلار مربوط به مواد غیرنفتی بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، جعفر سرقینی شامگاه شنبه در همایش استانی بزرگداشت روز صنعت و معدن، صنعتی شدن جوامع را لازمه رسیدن به رفاه دانست و اظهار داشت: کشور ما برای رسیدن به رفاه مطلوب راهی جز صنعتی شدن ندارد و تمام هم و غم دولت هم مربوط به همین موضوع است.

وی با تاکید بر لزوم توجه به بخش صنعت و معدن در کشور تصریح کرد: اشتغال ایجاد شده در صنعت و معدن و به ویژه معدن پایدارتر از سایر بخش‌ها است.

صنعت و معدن، محور توسعه کشور

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه صادرات و تجارت پایدار همیشه در بخش صنعت خود را نشان داده است، ابراز کرد: در مملکت ما محور اصلی توسعه باید صنعت و معدن باشد.

وی با اشاره به اینکه 40 درصد ارزش افزوده کشور متعلق به بخش صنعت و معدن است، خاطرنشان کرد: از نظر من جایگاه معدن در مقایسه با صنعت کمی بالاتر است چرا که در شرایط تحریم، صنایع ذیربط کشور را سرپا نگه داشته است.

سرقینی تصریح کرد: عمده صنایع سنگین کشور نظیر فولاد، مس، آلومینیوم و سیمان به برکت وجود معادن تا به امروز سرپا و فعال بوده و خواهند بود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 63 میلیارد دلار صادرات مواد غیرنفتی و خدمات داشته‌ایم، عنوان کرد: از این میزان صادرات  13 میلیارد دلار مربوط به خدمات و 50 میلیارد دلار مربوط به مواد غیرنفتی بوده است و همانگونه که می‌بینیم تراز واردات و صادرات غیرنفتی به هم نزدیک می‌شوند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت بر واردات کالاهای سرمایه‌ای نظیر ماشین‌آلات تاکید کرد و افزود: واردات این کالاها برای ایجاد اشتغال و تولید لازم و ضروری است.

سرقینی با اشاره به وجود معادن غنی سرب و روی، مس و سنگ‌های تزئینی در استان زنجان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد یکی از محورهای توسعه استان زنجان باید معادن و صنایع معدنی باشد.

وی با بیان اینکه بخش معدن نسبت به سایر بخش‌ها از تمایزاتی برخوردار است، تصریح کرد: پایدار بودن توسعه و اشتغال معدن با توجه به متکی بودن آن به منابع خدادادی و طبیعی از جمله تمایزات این بخش نسبت به سایر بخش‌ها بوده و به دلیل این ویژگی در شرایط تحریم کم‌ترین لطمه به معادن کشور وارد شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه متصل بودن قیمت مواد معدنی به قیمت‌های جهانی را یکی از ویژگی‌های هم مثبت و هم منفی این بخش است، افزود: با این حال در برنامه‌ها، رشد معادن به صورت معناداری نسبت به سایر بخش‌ها چشمگیرتر بوده است.

وی با بیان اینکه برخلاف تصور برخی‌ها معادن کشور به هیچ عنوان دچار رکود نشده‌اند، ابراز کرد: به جز مواد معدنی نظیر سنگ آهن در بخش معدن که دچار رکود شدند، در سایر مواد معدنی رونق چشمگیری را شاهد بوده‌ایم.

سرقینی اظهار داشت: اگر خواهان تاثیر نپذیرفتن از رکود هستیم باید زنجیره تولید در بخش معادن نظیر سنگ آهن و سایر را تکمیل کنیم که این موضوع از جمله برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت استان زنجان بوده که با جدیت هر چه تمام پیگیری می‌شود.

بزرگ مقیاس کردن معادن در دستور کار وازرت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد

وی با بیان اینکه کوچک مقیاس بودن معادن کشور مشکل اصلی ما است، تصریح کرد: بزرگ مقیاس کردن فعالیت‌ها در بخش معدن در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: تعیین پهنه‌های اکتشافی از جمله اقدامات مسئولان ذیربط در راستای بالا بردن مقیاس فعالیت‌های معدنی بوده به طوری که میزان مقیاس این پهنه‌ها از یک هزار تا 20 هزار کیلومتر مربع بوده است.

وی افزود: دلیل شکل‌گیری معادن کوچک مقیاس در بخش معادن به ساختار اقتصادی کشور در سال‌های اخیر برمی گردد.

سرقینی خاطرنشان کرد: البته سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به هیچ عنوان با فعالیت معادن کوچک مقیاس مخالفتی نداشته اما از فعالیت معادن بزرگ مقیاس حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه در سال 94 نسبت به سال 93 افزایش حقوق دولتی را شاهد نبوده‌ایم، عنوان کرد: واقعیت این است که در برخی موارد با کاهش نیز مواجه بوده‌ایم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه تولید نیازمند تجارت است، تصریح کرد: ما هم امیدواریم که تحریم‌ها را به تولید تبدیل کنیم.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon