دقیق‌ترین فتواها درباره موسیقی را رهبر معظم انقلاب صادر کرده است

دقیق‌ترین فتواها درباره موسیقی را رهبر معظم انقلاب صادر کرده است

خبرگزاری تسنیم: یک حقوق‌دان در نشست «بیداد» گفت: فتوای مقام معظم رهبری درباره موسیقی از دقیق‌ترین فتواهاست. ایشان چندین فتوای دقیق درباره موسیقی دارد. این فتواها جزئیات موسیقی را هم در نظر می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم دومین نشست موسیقیایی «بیداد» با موضوع بررسی لغو کنسرت‌های موسیقی عصر روز گذشته (شنبه) 13 تیر 1394 در تالار رودکی برگزار شد.

در این نشست امیر بهاری به‌عنوان مجری ــ کارشناس اداره برنامه را به‌عهده داشت و پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی،کامبیر نوروزی حقوقدان، حسام‌الدین سراج و فردین خلعتبری به‌عنوان سخنران حضور داشتند.

در بخشی از این نشست کامبیز نوروزی به‌عنوان حقوق‌دان در سخنانی گفت: هنر باید اقتصادی شود و جنبه کالایی داشته باشد. خوشبختانه در ایران این روند به‌سرعت طی می‌شود. نخستین گام را سینما برداشت و اکنون نوبت موسیقی رسیده است.

وی با مقایسه سینما و موسیقی درباره علت لغو کنسرت‌های موسیقی گفت: یکی از علل لغو کنسرت‌های موسیقی نوع نگاه مجامع رسمی نسبت به هنر موسیقی است. در سینما بحث‌های شرعی حل شده است اما بحث‌های شرعی هنوز در موسیقی هست، برای مثال تصویر ساز در تلویزیون پخش نمی‌شود، صدا پخش می‌شود اما تصویر نه.

نوروزی ادامه داد: وقتی بلیت‌های یک کنسرت به فروش می‌رسد و کنسرت لغو می‌شود در این میان خریدار زیان می‌بیند. در همین باره قانون مدنی ما پیش‌بینی لازم را داشته است و نیازی به تصویب قانون جدید نیست. قانون می‌گوید باید دید مسبب لغو کنسرت کیست. اگر شرکت برگزار کننده کنسرت مسبب لغو آن باشد آن شرکت موظف است که هم زیان خریدار و هم خسارت گروه را پرداخت کند.

این حقوقدان در بخشی از صحبت‌هایش به نظرات مقام معظم رهبری درباره موسیقی اشاره کرد و گفت: فتوای مقام معظم رهبری درباره موسیقی از دقیق‌ترین فتواهاست. ایشان چندین فتوای دقیق درباره موسیقی دارد. این فتواها جزئیات موسیقی را هم در نظر می‌گیرد. سایر مراجع در زمینه موسیقی ورود کرده‌اند اما نه با جزئیات.

وی ادامه داد: از نظر مقام معظم رهبری حکم اولیه موسیقی حلّیت است، یعنی موسیقی ذاتاً حلال است. مقام معظم رهبری می‌فرمایند: صداهای مشکوک محکوم به حلّیت هستند. ایشان در گوش دادن به موسیقی ملاک تشخیص حلال و حرام بودن را خود شخص می‌داند.

نوروزی تأکید کرد: مقام معظم رهبری درباره امر به معروف و نهی از منکر در زمینه موسیقی می‌گوید، نهی دیگران از باب نهی از منکر منوط به این است که خود شنونده معتقد به لهو و لعب بودن آن موسیقی باشد. در این صورت فرد می‌تواند شنونده را در آن زمینه نهی از منکر کند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران