آمریکا در مذاکرات هسته ای به دنبال تسویه حساب شخصی با ایران است

آمریکا در مذاکرات هسته ای به دنبال تسویه حساب شخصی با ایران است

خبرگزاری تسنیم: اوباما در مذاکرات بر خلاف ادعای تبلیغاتی "ترس از دستیابی ایران به بمب هسته ای" به دنبال یک تسویه حساب شخصی و تلافی شکست های گذشته آمریکا در مواجهه با ایران است که تنها با تحقیر و باز کردن پیچ و مهره های مراکز هسته ای به هدفش می رسد.

به گزارش گروه "رسانه‌ها" خبرگزاری تسنیم، تمدید مجدد و البته کوتاه مدت مذاکرات هسته ای نشان دهنده آن است که هنوز برای پرانتز های متعددی بر روی راه حل توافق نشده است. از انجایی که خطوط قرمز و خواسته طرف ایرانی در مذاکرات بار ها به صورت علنی مطرح شده این سوال باقی می ماند که چه عاملی باعث عدم دستیابی به توافق نهایی شده است. با توجه به اینکه خطوط قرمز مردم برای مذاکرات هسته ای به هیچ عنوان زیاده طلبی نیست و حق مسلم آنهاست و همچنین مردم حاضر هستند محدودیت هایی را در مقابل اقدامات متوازن طرف مقابل قبول کنند، چرا مذاکرات به نتیجه نمی رسد؟

آمریکایی ها در طول 36 سال گذشته با دشمنی، بارها و بارها تلاش کردند به روش های مختلف به ایران ضربه بزنند تا تهران حاضر به امتیازدهی شود. تحمیل جنگ های مستقیم و نیابتی، تحریم های اقتصادی و ایجاد ناامنی تنها بخشی از اقدامات آمریکا در این مدت طولانی بوده است. وجه اشتراک تمام این اقدامات به نتیجه نرسیدن خواست آمریکا در آنان بوده است. هر چند هر کدام از اقدامات صورت گرفته هزینه هایی را برای ملت ایران در بر داشته اما ماحصل کار بر خلاف اراده سردمداران کاخ سفید رقم خورده است. با توجه به این که تمام تیرهای امریکا در طول عمر پر برکت انقلاب اسلامی آنطور که آنان انتظار داشتند کارگر نشده ایالات متحده حاضر نیست در مذاکرات هسته ای تن به یک توافق متوازن بدهد. اتاق های فکر آمریکا به خوبی می دانند تنها گزینه روی میز، امتیازگیری از ایران تا پیش از بی اثر شدن تحریم هاست. تلاش چندین ساله آمریکا برای ایجاد نظام تحریمی فعلی که با باج دهی فراوان به شرکت ها و دولت های مختلف شکل گرفته، این در حالی است که حفظ این نظام تحریمی برای آمریکا به طور طولانی مدت امکان پذیر نیست. 

 با وجود انعطاف هایی که ایران در مساله هسته ای نشان داده است همگرایی کشورهای مختلف در تبعیت از خواست آمریکا کمتر از گذشته دیده می شود. اوباما به خوبی می داند عدم توافق با ایران برای آمریکا به مراتب پر هزینه تر است. ایران در طول مدت مذاکراتی که چندین بار تمدید شد نیز تحریم بوده و در واقع عدم حصول نتیجه در مذاکرات تاثیری بر اقتصاد ایران نخواهد داشت اما در عوض آمریکا دیگر نمی تواند کشورهای دیگر را در اعمال فشار به ایران با خود همراه کند.

توافق خوب از نظر هیئت آمریکایی توافقی است که از لحاظ تبلیغاتی بتواند چنان وانمود کند که ایران را در پای میز مذاکرات تحقیر کرده است. به همین علت آمریکا دنبال توافق نامتوازن به نفع خود است و حاضر نیست ضمانتی هم برای تعهدات خود بدهد. از طرفی گره زدن تمام مشکلات کشور به تحریم ها آنچنان به مذاق طرف آمریکایی خوش آمده که پا را فراتر گذاشته و برای تعلیق برخی از تحریم ها خواهان نفوذ به حریم امنیتی کشور شده است. اوباما در مذاکرات هسته ای بر خلاف ادعای تبلیغاتی "ترس از دستیابی ایران به بمب هسته ای" به دنبال یک تسویه حساب شخصی و تلافی شکست های گذشته آمریکا در مواجهه با ایران است که تنها با تحقیر و باز کردن پیچ و مهره های مراکز هسته ای به هدف خود می رسد.

ایران اصولا برای رفع تمام تحریم ها وارد عرصه مذاکره شده و حاضر نیست امتیاز بدهد و بعد از خروج از مذاکرات مجددا تحریم ها پابرجا بماند. پافشاری تیم مذاکره کننده بر خطوط قرمز کشور نه تنها در این مذاکرات باعث دستیابی به توافق خوب مدنظر ایران می شود بلکه سنگ بنای رابطه ایران با این کشورها را در آینده مشخص می کند.

منبع:ایران اسلامی

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon