‌تلفات «هفتاد قُله» اراک به ۱۶۹ راس رسید‌

‌تلفات «هفتاد قُله» اراک به 169 راس رسید‌

خبرگزاری تسنیم: استاندار مرکزی گفت: تلفات این منطقه حفاظت شده به ۱۶۹ راس از کل و بزکوهی رسیده که دستگاه‌های اجرائی برای مبارزه با بیماری در منطقه هفتادقله اراک باید همکاری لازم را انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل استانداری مرکزی، محمود زمانی‌قمی با اشاره به شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه هفتاد قُله اراک، اظهار داشت: برای مقابله و عدم شیوع این بیماری اگر‌چه در منطقه اقداماتی انجام شده ولی این اقدامات کامل و مناسب نبوده و ظاهراً وضعیت منطقه مناسب نیست.

وی با اشاره به اینکه تا هر روزی که این بیماری در استان وجود دارد باید اقدامات لازم برای مبارزه با شیوع آن انجام شود، افزود: باید مسیر حرکت را تندتر کنیم و با به‌کارگیری نیروهای بیشتر، هماهنگی بین بخشی و کمک همه دستگاه‌های استانی جدی‌تر وارد کار شویم.

استاندار مرکزی تصریح کرد: اگرچه دولت و مجموعه دستگاه‌های اجرائی در جلوگیری از بروز این بیماری نمی توانستند کار چندانی انجام دهند ولی اکنون که این اتفاق رخ داده همه دستگاه‌ها مکلف به همکاری برای مبارزه با این بیماری هستند.

زمانی قمی با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی برای مبارزه با این بیماری گفت: برای مبارزه با این بیماری باید نقشه راه تهیه، تدوین و اجرائی شود و کل اقدامات و رئوس برنامه‌ها مشخص و برنامه زمانبندی روزانه، هفتگی و سالیانه ارائه شود.

وی افزود: برنامه‌ها و پیگیری‌ها باید در قالب کارگروه مخاطرات زیست‌محیطی و با حضور منظم اعضای اصلی و شخص مدیران انجام شود.

استاندار مرکزی با تقدیر از اقدامات سازمان‌های مردم نهاد به‌دلیل حساس کردن مسئله و پیگیری و انعکاس آن و همکاری و مساعدت در مبارزه با این بیماری، تصریح کرد: باید در ادامه راه از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد استفاده بیشتری انجام بگیرد.

زمانی قمی با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد در همه زمینه‌ها باید نقش نظارتی و حمایتی خود را داشته باشند، گفت: نقش سازمان‌های مردم نهاد یک نقش حساس و نظارتی است که برای منافع عمومی و بدور از منافع و خواست‎های فردی کار می کنند.

وی افزود: برخی از مصوبات این جلسه، با کمک همه دستگاه‌های اجرایی استان و درصورت لزوم سایر استان‌ها برای ورود دام‌ها به این منطقه کنترل و سختگیری شود، در صورت جواب ندادن مواد ضدعفونی کننده فعلی از مواد قوی‌تر استفاده و در صورت نیاز برای تامین تجهیزات و منابع مالی از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور کمک گرفته شود، شعاع 5 کیلومتری به 10 کیلومتر افزایش یابد و علاوه بر 32 هزار دام واکسینه شده 20 هزار دام دیگر نیز واکسینه شود، منطقه قرنطینه و از ورود گردشگر به این منطقه جلوگیری شود، بیهوش کردن حیوانات حتما انجام شود و تعدادی از آنها با این کار حفاظت شوند، نقل و انتقال کانکس دامپزشکی با کمک دستگاه‌ها به این منطقه برای حضور دامپزشک انجام شود، برای اشرافیت بر امور جلسات به طور منظم برگزار شود.

استاندار مرکزی تصریح کرد: طاعون نشخوار کنندگان کوچک(PPR) یک بیماری ویروسی بسیار مسری است که گوسفند و بز به آن مبتلا می‌شوند و از علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی در نهایت مرگ حیوان است که اخیراً در استان فارس هم رخ داده و 100 رأس تلفات داشته است، در منطقه هفتاد قله نیز نخستین مورد تلفات این بیماری در 14 خرداد ماه مشاهده شده و بر اساس آمار تا روز جمعه 169 رأس تلفات داشته است.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon