افشای برنامه اتمی مخفیانه عربستان با پاکستان

افشای برنامه اتمی مخفیانه عربستان با پاکستان

خبرگزاری تسنیم: منابع فرانسوی از برنامه محرمانه اتمی عربستان سعودی با پاکستان که از سالها پیش آغاز شده، خبر داده و گفتند که این فعالیت ها به مراحل پیشرفته ای رسیده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از المنار، در شرایطی که عربستان سعودی جنجال گسترده ‌ای را بر ضد  برنامه مسالمت ‌آمیز هسته‌ ای ایران که زیر نظر آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی دنبال می‌ شود، به راه انداخته؛ بنابر اعلام منابع مطلع فرانسوی در پاریس، ریاض از سال ‌ها پیش برنامه محرمانه ای را با پاکستان دنبال می ‌کند که به نظر می ‌رسد به مراحل پیشرفته ای رسیده است.

دو هفته پیش محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی و وزیر دفاع این کشور سفری به روسیه و فرانسه داشت و چندین معامله تسلیحاتی با این دو کشور به امضا رساند که شامل احداث تأسیسات اتمی در عربستان بود. گرچه توافق با فرانسه از آغاز بررسی ‌ها در زمینه احداث چندین تأسیسات هسته ‌ای خبر می ‌دهد، دولت فرانسه و رسانه‌های این کشور تصور نمی‌ کنند به علت اعتراض‌ واشنگتن و عدم تضمین بقای محمد بن سلمان در هرم قدرت بعد از فوت پدرش، این معامله به مراحل نهایی خود برسد. از سوی دیگر قرارداد اتمی با روسیه نیز به نظر می ‌رسد با فشارهای آمریکا مواجه شود، چرا که این کشور در حال حاضر مشغول مذاکرات هسته‌ ای در وین است و حمایت ‌های کافی از ریاض در جنگ محمد بن سلمان و پدرش بر ضد ملت یمن را فراهم نمی ‌کند.

براساس اطلاعاتی که شبکه المنار از منابع مطلع در پاریس پایتخت فرانسه به ‌دست ‌آورده ، در شرایطی که عربستان سعودی مذاکرات علنی خود در برابر رسانه ‌ها و افکار عمومی جهان را برای احداث تأسیسات اتمی دنبال می ‌کند،‌ به صورت محرمانه از مدت‌ ها پیش به دنبال تأسیس یک مرکز اتمی علمی با مشارکت پاکستان بوده است. منابع مطلع اعلام کردند که یک تیم متشکل از صدها مهندس سعودی به صورت محرمانه در تأسیسات اتمی کاهوتا که متخصص مطالعات هسته ای است، آموزش می ‌بینند. این منابع تأکید دارند که آمریکا و غرب از این نکته اطلاع دارند و طرف پاکستانی نیز نیاز به پول عربستان برای توسعه فعالیت ‌های اتمی و حفاظت از آن را به عنوان توجیه این اقدام خود اعلام کرده است. بر اساس اعلام این منابع ، تمامی قرارداد هایی که عربستان سعودی در زمینه فعالیت‌ های اتمی به امضا رسانده،‌ در مسیر فریب و انحراف افکار عمومی از فعالیت‌ های خود در پاکستان است.

به گفته منابع مذکور، امضای قرارداد هسته ‌ای عربستان سعودی با مسکو  در جهت تلاش ریاض برای آشنایی بیشتر با برنامه هسته ‌ای ایران و مراحل فنی و علمی و پیشرفت ‌های حاصل آمده در آن است. سعودی‌ ها معتقدند که روسیه اطلاعات زیادی از توسعه فعالیت‌ های هسته ‌ای ایران دارد، به همین علت ریاض امیدوار است با امضای این قراردادها بتواند به اطلاعاتی از طرف روسی در این زمینه دست پیدا کند. منابع فرانسوی می ‌افزایند که عربستان و اسرائیل هماهنگی کاملی در موضوع هسته ‌ای ایران دارند و دو طرف از سال ‌ها پیش واشنگتن را تشویق به حمله به ایران جهت تخریب برنامه هسته‌ای و موشکی این کشور می ‌کنند.

از سوی دیگر جنگ اخیر عربستان سعودی در یمن تزلزل مؤسسات نظامی عربستان و عدم وجود ارتش عربستان به معنای متعارف و واقعی نظامی را نشان داد، این در حالی است که این کشور ناوگان نظامی گسترده ‌ای متشکل از جدیدترین تسلیحات آمریکایی و انگلیسی در اختیار دارد، اما این ناوگان تسلیحاتی در برابر پایداری انصار الله و متحدان آن ناتوان است و تنها می ‌تواند حملات هوایی را بر ضد شهروندان بی‌ گناه در خانه ‌های آنها انجام دهد و تردید و تزلزل پایتخت‌ های تصمیم‌ساز جهانی را به دنبال داشته باشد که به دنبال آتش بس انسانی جهت توقف کامل این جنگ هستند. اما در مقابل محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان از پیامدهای هرگونه آتش بس در یمن در داخل خاندان حاکم این کشور نگران است، چرا که این جنگ باعث افزایش قدرت در خاندان حاکم شده و او تحت پوشش این جنگ تغییرات زیادی را در مراکز نفوذ این خاندان انجام داده است.

علاوه بر اینها برخی جریان‌ های خاندان حاکم عربستان از نفوذ و تصمیمات وی متضرر شده و منتظر شکست وی در یمن هستند تا بر ضد او شورش کرده و تمام چیزهایی که وی در دو ماه اخیر از آنها گرفته است را بازگردانند. 

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت