کومله‌ می‌گفت از کلنگ جهاد بیشتر از تفنگ سپاه می‌ترسیم

کومله‌ می‌گفت از کلنگ جهاد بیشتر از تفنگ سپاه می‌ترسیم

خبرگزاری تسنیم: همرزم متوسلیان می‌گوید: در سال ۶۳ در نشست کنگره حزب سوم کومله که تشکیل شده بود، گفته شده بود ما بایستی از کلنگ جهاد بیشتر از تفنگ سپاه بترسیم. یعنی وقتی عمران، آبادانی و بهداشت می‌آید، مردم به جمهوری اسلامی جذب می‌شوند.

در سی و سومین سالگرد ربوده شدن حاج احمد متوسلیان، سردار «غلامرضا خسروی نژاد» از جانبازان هشت سال جنگ تحمیلی و از همرزمان جاوید الاثر متوسلیان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، از نحوه شکل گیری پیش مرگان کرد مسلمان در غائله‌های کردستان سخن می‌گوید و می‌افزاید: «شهید چمران چون با لبنان ارتباط داشت و تجربه جنگ‌ داشت، از اصل غافلگیری استفاده می‌کرد. مریوان و بانه و سردشت را پاکسازی کرد و از آنجا به مسلمانان کُرد تفنگ داد. این ماجرا بعد از آزادی پاوه است. در مراکزی همان موقع به واسطه این عملی که شهید چمران انجام داده بود و در سپاه مستقر شده بود، پیشمرگان مسلمان کرد پا گرفته بودند.»

او از حماسه‌های احمد متوسلیان در مناطق غرب کشور و محبوبیتش میان کردها سخن می‌گوید. او می‌گوید: «ما هرچه به دست آوردیم از اسلامیت به دست آوردیم. یعنی عمل به وظیفه کردیم. این که آقای متوسلیان موفق بود و در آن روزگار موفق‌تر از همه فرماندهان عمل می‌کرد، به خاطر خلوصش است. خلوصش نسبت به اسلام. وقتی چیز دیگری را برای اهداف خودش جز اسلام و چیزی که اسلام گفته را در نظر نمی‌گرفت، این در مخاطبش هم تاثیر می‌گذاشت.

حاج احمد متوسلیان وقتی وارد یک روستا می‌شد بنا بر گفته مسئول آموزش پرورش وقت مریوان آقای احمدی که هنوز هم هست، می‌گفت اول باید معلم به روستا وارد شود. اول باید فرهنگ، علم و دانش را به روستا بیاوریم. کار اصلی را این قضایا در کردستان انجام داد که ما توانستیم آنجا را پاکسازی کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «وقتی یک ضد انقلاب به عنوان یک حزب دموکرات یا کومله وارد محیطی می‌شد اسلحه به دست داشت و به واسطه آن اسلحه قدرت داشت و مردم  از او می‌ترسیدند. چون آن ها مسلح نبودند. می‌دیدیم پول به زور از مردم می‌گیرند، حیای چشم نداشتند وبه نوامیس مردم بد نگاه می‌کردند، عمل شنیع انجام می‌‌دادند. چون قاعده خاصی که نداشتند. از همه جای ایران هر کسی که مخالف جمهوری اسلامی بود در کردستان جمع شده بود که همه‌شان هم کرد نبودند. از اصفهان، شیراز، شمال و همه جا بودند اما بیشتر کرد بودند. بقیه هم یک لباس کردی می‌پوشیدند و با کردها می گشتند. اعتماد خوبی بین مردم مسلمان کُرد با پاسداران برقرار بود. مردم خودشان دیدند که هرکجا که اقدام به پاکسازی می شود، بعد از آن خدمات، بهداشت، آموزش و راه تسهیل می‌یابد.»

خسروی نژاد از تاثیرات آبادانی در این مناطق می‌گوید: «در سال 63 در پلنوم (نشست همگانی) کنگره حزب سوم کومله که تشکیل شده بود، گفته شده بود ما بایستی از کلنگ جهاد بیشتر از تفنگ سپاه بترسیم. یعنی وقتی عمران، آبادانی و بهداشت می‌آید، مردم به جمهوری اسلامی جذب می‌شوند. کردها وقتی خدمت‌ها را می‌دیدند می‌فهمیدند که اوضاع چگونه است. فرق خدمتکار و خیانتکار را می‌فهمیدند. این اسلامیت ما ضامن پیروزی ما شد و بی اخلاقی‌های آن‌ها باعث شد که پیش این جماعت بَده شوند.»

مشروح این گفتگو متعاقبا منتشر می‌شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران