تلاش کردم در گریم «رستاخیز»، شخصیت‌ها را به تصور مردم نزدیک کنم

تلاش کردم در گریم «رستاخیز»، شخصیت‌ها را به تصور مردم نزدیک کنم

خبرگزاری تسنیم:میرمحسن موسوی مدنی طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «رستاخیز» گفت: برای گریم در فیلم «رستاخیز» اول به باورهای مردم نظر داشتم و سعی کردم مخاطب آنچه می بیند با آنچه در ذهنش از شخصیت های حماسه عاشورا تصویر کرده بود، تفاوت زیادی نداشته باشد.

میرمحسن موسوی مدنی طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «رستاخیز» درباره گریم شخصیت های این اثر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، گفت: عاشورا و قیام امام حسین (ع)، حماسه ای است که در تار و پود حیات شیعیان تنیده شده است و ذهن مخاطب نسبت به تک تک این شخصیت ها تصویر دارد بنابراین سعی کردم طراحی گریم شخصیت های «رستاخیز» را به تصور و ذهن مردم نزدیک کنم.

وی تاکید کرد: در طراحی گریم شخصیت‌های فیلم «رستاخیز» در درجه نخست باورهای مردم را در نظر داشتم و سعی کردم مخاطب آنچه می بیند با آنچه در ذهنش از شخصیت های حماسه عاشورا تصویر کرده بود، تفاوت زیادی نداشته باشد.

موسوی درباره تعداد شخصیت هایی که طراحی گریم و چهره پردازی آنها را به عهده داشته است، گفت: طراحی گریم و چهره پردازی 90 کاراکتر را با حساسیت های ویژه ای که احمدرضا درویش کارگردان اثر داشت، به عهده داشتم اما نکته جالب این بود که با وجود همه حساسیت ها، دست من برای انجام کار باز بود.

وی با اشاره به تجربیاتی که در زمینه گریم فیلم و سریال های تاریخی و مذهبی دارد، بیان کرد: نکته دیگر اینکه پیش از «رستاخیز» تجربه طراحی گریم شخصیت های مذهبی و تاریخی در فیلم ها و سریال هایی را که در جهان عرب ساخته شده بود داشتم. من پیش از این در 10 فیلم و مجموعه تلویزیونی که در کشورهای عرب ساخته شده اند، همکاری کرده ام.

موسوی به چگونگی تعامل با احمدرضا درویش برای طراحی گریم کاراکترهای «رستاخیز» اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی های احمدرضا درویش این است که مشاور خوبی در حین کار است و قبل از قطعی شدن گریم یک کاراکتر درباره پیچ و خم شخصیت با یکدیگر حرف می زدیم و بعد به نتیجه می رسیدیم و پس از بیان صحبت های موردنظر، دیگر دخالتی در طراحی گریم نداشت و اصل را بر اعتماد می گذاشت.

وی درباره کار با بازیگران و طراحی چهره 90 کاراکتر گفت: زمانی که طراحی گریم هریک از کاراکترها به خصوص بازیگران اصلی به پایان می رسید و عکس های خود را روی دیوار اتاق گریم می دیدند از طراحی چهره هایشان راضی بودند.

طراح چهره پرداز فیلم سینمایی «رستاخیز» درباره طراحی گریم بابک حمیدیان که در دو نقش عبیدالله ابن زیاد و یزید بازی کرده است، گفت: طراحی گریم بابک حمیدیان به این دلیل که در دو نقش بازی می کرد حساس و تا اندازه ای دشوار بود. ضمن اینکه بابک حمیدیان از جمله بازیگران ریز نقش است و در طراحی گریم این نکته را در نظر داشتم.

وی ادامه داد: با این اوصاف در طراحی گریم با توجه به جثه حمیدیان، سعی کردم او را فردی زیرک جلوه دهم. ضمن اینکه تفاوت های بین ابن زیاد و یزید را نیز در نظر داشتم.

طراح چهره پرداز فیلم سینمایی «رستاخیز» در پایان صحبت های خود گفت: شرایط کار ما به دلیل تغییر دمای هوا و گرمای شدید منطقه بم بسیار سخت بود و اغلب گریم ها به دلیل گرمای بالای 50 درجه دستخوش تغییر می شد و مدام در حال اصلاح کردن بودم. همچنین در بخشی از صحنه های جنگ و سوارکاری هم تحرک بازیگران بالا بود و باید گریم آنها ثابت می ماند. اما در نهایت همه تلاش خود را کردم تا بازیگران با گریم های دست نخورده و با حفظ راکورد جلوی دوربین بروند و در نهایت به واقعیت شخصیت های موجود در«رستاخیز» نزدیک باشند.

این فیلم به دوران پس از مرگ معاویه بازمی گردد که یزید به عنوانِ خلیفه مسلمین بر خلافت تکیه می زند و به والیِ مدینه نامه می‌نویسد که از حسین(ع) بیعت بگیرد. بُکیر ابن‌ِ‌ حُر که به عنوان پیکِ ویژه‌ دربارِ دمشق انتخاب شده است مامور رساندنِ نامه یزید به مدینه می شود. او که جوانی پُرشور و در جستجوی حقیقت است، در مدینه درمی‌یابد که حاملِ نامه‌ ایست که در آن به قتلِ حسین(ع) فرمان داده شده است.  بُکیر در مکه با افکار و اندیشه‌های امام حسین(ع) آشنا می‌شود.

مردم کوفه با ارسالِ نامه‌هایی بی‌شمار، حسین(ع) را به کوفه دعوت کرده‌اند تا در قیام علیه یزید، آنها را یاری کنند.

حر اِبن یزید ریاحی به همراهِ بُکیر و دو هزار سوار از سوی عبیداله مأمور می‌شوند به سمت کاروان حسین(ع) که به سمت کوفه در حرکت هستند بروند. کاروان امام حسین(ع) در شماری اندک در کربلا به محاصره‌ هزاران نفر از سپاهیان‌ِ دستگاهِ خلافت درمی‌آیند.  در روز عاشورا، نورِ حقیقت بر چشمان‌ِ بُکیر می‌تابد و …

عوامل اصلی تولید فیلم عبارتند از نویسنده و کارگردان: احمدرضا درویش، تهیه کننده: تقی علیقلی زاده، مدیر فیلمبرداری: حسین جعفریان، طراح صحنه و لباس: مجید میرفخرایی، طراح چهره پردازی: میرمحسن موسوی مدنی، مدیر تولید: علی قائم مقامی، صدابردار: یدالله نجفی، جلوه های ویژه میدانی: حمیدرضا سلیمانی، جلوه های بصری: سایمون فریم، تدوین: طریق انوار، موسیقی: استفان واربک، طراحی صدا، صداگذاری و میکس: جرمی پرایز،  دان جانسون،   امیرحسین قاسمی، ریچارد کانوی، فیلمبردار: علیرضا برازنده، برنامه ریز و دستیار کارگردان: دانش اقباشاوی، مدیر امور پس از فیلمبرداری: کامران سحرخیز، تهیه کننده جلوه های بصری: بهروز پاک نهاد، محسن هاشمی مدیر برنامه ریزی و طراحی آمیزه اطلاع رسانی و بازاریابی، نازنین دهقانی مسئول دبیرخانه ستاد کمپین اطلاع رسانی و بازاریابی، مدیر ستاد خبری: نغمه دانش آشتیانی، همکاران ستاد خبری: پریسا ساسانی و عطیه موذن. عکاسان: بابک برزویه و محسن سیدی.

در این فیلم در کنار تعداد زیادی از بازیگران ایرانی از حضور 7 هنرپیشه خارجی نیز بهره برده شده است.

این فیلم سینمایی با دوبله عربی با نام «القربان» و نسخه انگلیسی آن با عنوان «حسین، آنکه گفت نه» عرضه می شود.

سایت فارسی فیلم «رستاخیز» به آدرس www.rastakhizmovie.com و سایت عربی به آدرس www.alqorbanmovie.com  در دسترس علاقمندان است.

انتهای‌پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران