پیامدهای مخرب و مزایای احتمالی خروج یونان از منطقه یورو

پیامدهای مخرب و مزایای احتمالی خروج یونان از منطقه یورو

خبرگزاری تسنیم: یک خبرگزاری آمریکایی در گزارشی به بررسی پیامدهای مخرب و مزایای احتمالی خروج یونان از منطقه یورو متعاقب رای منفی مردم این کشور به دریافت کمک مالی جدید در ازای اجرای طرح های ریاضت اقتصادی بیشتر پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، همه پرسی در یونان درباره موافقت و یا مخالفت مردم این کشور برای دریافت بسته کمک جدید مالی بین المللی در قبال انجام طرح های ریاضت اقتصادی بیشتر در حالی در حال برگزاری است که خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» در گزارشی به بررسی تاثیر کمک کننده و یا زیان بار خروج احتمالی یونان از اتحادیه اروپا متعاقب روشن شدن نتیجه این رفراندوم، بر واحد پول اروپا پرداخته است.

بر اساس این گزارش، در حالیکه مذاکرات درباره بسته کمک مالی جدید به یونان قطع شده است و دیگر پولی در دستگاه های خودپرداز این کشور وجود ندارد، خروج احتمالی و قریب الوقوع یونان از منطقه یورو دیگر یک گمانه زنی و حدس محسوب نمی شود و حال این سوال مطرح می شود که خروج یونان چه عواقبی برای مردم یونان و ارز مشترک 16 ساله این کشور با سایر کشورهای اتحادیه در پی خواهد داشت.

آسوشیتدپرس نوشت که تاثیر خروج یونان از اتحادیه اروپا برای مردم این کشور یک درد و هرج و مرجی شدید به حساب می آید و این در حالیست که ارز اتحادیه اروپا احتمالا می تواند از این شوکه ابتدایی جان سالم به در ببرد؛ در این بین، سال ها طول می کشد که هزینه های بلند مدت تر ناشی از خروج یونان از اتحادیه اروپا و حتی هر گونه مزیت احتمالی آن آشکار شود.

شماری از کارشناسان بر این باورند که یکی از مخرب ترین پیامدهای خروج یونان از اتحادیه، برای ارز یورو خواهد بود و این پیامد ادعاهای طرح شده مبنی بر اینکه یورو کلید رفاه و رونق محسوب می شود را تضعیف خواهد کرد.

رای امروز یکشنبه مردم یونان به درخواست های جانکاه کشورهای وام دهنده به دولت آتن مبنی بر اجرای طرح های ریاضت اقتصادی بیشتر، می تواند یک نقطه عطف محسوب شود؛ رای منفی یونانی ها به دریافت کمک مالی جدید به معنای این است که آنها دیگر خواهان وام بیشتر نیستند و این یعنی تنها چاره یونان بعد از تمام شدن یوروهای مورد نیاز برای پرداخت حقوق بازنشستگی و دستمزد مردم و به کار انداختن مجدد بانک های این کشور، چاپ پول رایج برای خود است.

آسوشیتدپرس در ادامه این گزارش به تشریح برخی زیان ها و در عین حال مزایای احتمالی خروج یونان از منطقه یورو پرداخته است؛

اولین بحثی که مطرح است، امنیت منطقه یورو است؛ دیدگاه گسترده ای که در میان تحلیلگران وجود دارد، این است که با خروج یونان، منطقه یورو در کوتاه مدت سقوط نخواهد کرد و پیامدهایی مانند آشفتگی و هرج و مرج، سقوط بازار سهام و قرض گرفتن پول لازم برای تامین هزینه های سایر اعضای ضعیف تر منطقه یورو مانند پرتغال و ایتالیا، برای مدت زمان کوتاهی به وجود خواهند آمد.

برخی دیدگاه ها نیز این است که پیامدهای کوتاه مدت خروج یونان از اتحادیه اروپا ترسناک تر هستند و در این بین، «جک لو» وزیر خزانه داری آمریکا همواره هشدار داده که اقتصاد جهانی که در حال حاضر نیز در حال طی کردن مسیر ناهموار بهبود است، نباید با بحران احتمال خروج یونان از اتحادیه روبرو شود.

یکی دیگر از پیامدهای خروج یونان این است که اگر معلوم شود که کشوری می تواند از اتحادیه اروپا خارج شود، ممکن است که سرمایه گذاران اینطور تصور کنند که سایر کشورهای اتحادیه نیز امکان این خروج را دارند و بنابراین، این سرمایه گذاران ممکن است که در ازای خطری که برای اعطای وام به کشورهایی مانند پرتغال و ایتالیا وجود دارد، درخواست سود بیشتری داشته باشند.

از طرف دیگر، برخی از اقتصاددانان نیز خروج یونان از اتحادیه را با خسارت های طولانی مدت به یورو همراه می دانند؛ در این بین تحلیلگران موسسه اعتبار سنجی «استاندارد اند پورز» می گویند که تداوم یکپارچگی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با خروج یونان غلط از آب در می آید و این امر می تواند فرضیاتی که بیش از دو دهه است از سیاست اقتصادی و سیاسی کشورهای اتحادیه اروپا پشتیبانی می کنند را زیر سوال ببرد.

«بن می» اقتصاددان ارشد اروپایی در موسسه «آکسفورد اکانامیکس» بر این باور است که بدترین ضربه ناشی از خروج یونان از اتحادیه اروپا این است که اقتصاد این کشور بعد از خروج از اتحادیه، قوی تر رشد کند.

بر این اساس، شکی نیست که خروج یونان از منطقه یورو به معنای یک فاجعه قریب الوقوع برای این کشور است و این خروج در کوتاه مدت که ممکن است چندین سال طول بکشد، به معنای سقوط بانکداری است؛ سقوطی که معاملات معمول را غیر ممکن می سازد.

از طرف دیگر، واحد پول جدید یونان نیز سقوط خواهد کرد که این امر به معنای قصور در پرداخت بدهی های وام این کشور خواهد بود؛ همچنین شرکت های یونانی که به شرکت های خارجی بدهکار هستند، قادر به بازپرداخت این بدهی ها نخواهند بود؛ بسیاری از این شرکت ها ورشکسته می شوند و دولت آتن بدون داشتن وام دهنده و سقوط مالیات بر درآمد، مجبور می شود تا هزینه ها را به مراتب بیشتر از زمان اجرای توافق منفور ریاضت اقتصادی، کاهش دهد و حتی ممکن است به کمک های انسان دوستانه احتیاج پیدا کند.

آسوشیتدپرس در ادامه بررسی تبعات منفی خروج یونان از منطقه یورو نوشت که این احتمال نیز وجود دارد که تورم در یونان از کنترل خارج شود به خصوص اگر بانک مرکزی مجبور شود تا برای نجات بانک های یونان و تامین بودجه دولت آتن، پول چاپ کند.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت