ضد قهرمانی که مردم دوستش دارند


ضد قهرمانی که مردم دوستش دارند

خبرگزاری تسنیم: دانش‌آموخته رشته بازیگری تئاتر نخستین بار با «بعد از ظهر سگی سگی» سینما را تجربه کرد و از آن زمان به بعد در دیگر فیلم‌های برادرش مصطفی هم حضوری ثابت و پررنگ داشت.

به گزارش گروه "رسانه‌ها" خبرگزاری تسنیم، محسن کیایی پس از بازی در فیلم‌های «ضد گلوله» و «خط ویژه» و سریال‌های «پرده‌نشین»، «مهمانان ویژه»، «راه دررو»، «سر به راه» و... این روزها «عصر یخبندان» را روی پرده دارد. با او درباره تجربه بازی در این فیلم تحسین‌شده جشنواره فجر سال گذشته گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • با اینکه عصر یخبندان فیلمی با موضوع اجتماعی است اما رگه‌های طنز در آن فراوان دیده می‌شود.

من در فیلمسازی چندان قائل به تقسیم‌بندی فیلم‌ها به طنز یا جدی نیستم. در عصر یخبندان لحنی وجود دارد که به فیلم‌های برادرم مصطفی برمی‌گردد. او در آثارش زندگی‌های معمولی را به تصویر می‌کشد. یک فرد عادی ممکن است صبح خوشحال باشد و عصر غمگین. عصر یخبندان و شخصیت‌های فیلم هم مانند افراد عادی هستند. ممکن است گاهی بخندند و گاهی گریه کنند. تماشاگر با فیلم جلو می‌رود و این لحظه‌ها را تجربه می‌کند. تلاش ما همیشه این بوده که سراغ ژانر خاص نرویم و حرف‌ها را در فیلم مانند زندگی معمولی مردم بزنیم.

  • پس شخصیت سعید بر این اساس شکل گرفته است؟

سعید از دل مردم بیرون آمده و فردی است با اعتقادهای خودش. درست است که خلاف هم می‌کند اما برای این خلاف‌ها پیش‌فرض‌هایی دارد که شاید بیراه هم نباشد. شخصیت سعید در عصر یخبندان خلاف‌های بزرگ را دوست ندارد، از اعتیاد متنفر است و قوانین جامعه را می‌شناسد. با این حال خودش هم کارهایی می‌کند که برای آنها دلیل دارد.

  • یعنی سعید را قهرمان می‌دانید؟

نمی‌توان گفت سعید قهرمان است، شاید ضد قهرمانی باشد که مردم دوستش داشته باشند. معتقدم این شخصیت مابه‌ازاهایی در جامعه ما دارد. آدمی که شاید خطا کند اما هرگز قصد آسیب زدن به مردم را ندارد.

  • شما در 4 فیلم قبلی برادرتان بازی کرده‌اید. ترجیح می‌دهید سینما را همیشه با او تجربه کنید؟

اینطور نیست که علاقه‌ای برای حضور در فیلم‌های دیگر نداشته باشم. امسال هم چند فیلمنامه به دستم رسیده اما متن‌ها را دوست نداشتم. با این حال اگر قرار است سالی یک فیلم بازی کنم، ترجیح می‌دهم در کنار مصطفی باشم.

  • در جریان تولید عصر یخبندان دیالوگ‌ها و حرکت‌های بداهه هم داشتید یا همه چیز بر اساس فیلمنامه بود؟

مصطفی آنقدر فیلمنامه را روان می‌نویسد که بازیگر سر صحنه راحت است. من هم از ابتدای شکل‌گیری ایده با او هستم و وقتی در مقام بازیگر قرار می‌گیرم، این تعامل و تبادل نظر وجود دارد. دیگر دوستان بازیگر هم طرح‌ها و ایده‌های خود را مطرح می‌کنند و در نهایت تصمیم نهایی گرفته می‌شود.

  • امسال هم فیلمی تازه از خانواده کیایی در جشنواره فجر خواهیم داشت؟

برادرم مشغول نگارش فیلمنامه «پارازیت» است. ‌تمام تلاشمان را می‌کنیم که فیلم در جشنواره حضور داشته باشد اما اولویت فعلا روی فیلمنامه است که خوب و قوی نوشته شود.

  • بازی شما در سینما و تلویزیون همیشه رگه‌هایی از طنز دارد. خودتان دوست دارید بازیگر طنز شناخته شوید؟

بیشتر دوست دارم راه میانه را بروم و نه صرفا یک بازیگر طنز شناخته شوم و نه بازیگر جدی. به عنوان بازیگر دوست دارم هر 2 را تجربه کنم و تلاش می‌کنم تجربه کافی در بازی به دست بیاورم.

  • بازگشت به تئاتر پس از 8 سال

فعلا کار تصویری نمی‌کنم اما قرار است از اواسط مردادماه در یک نمایش بازی کنم. این نمایش «پپرونی برای دیکتاتور» نام دارد به کارگردانی علی احمدی که علاوه بر من، خسرو احمدی، ژاله صامتی و 3 بازیگر دیگر هم در آن بازی می‌کنند. من بعد از «اوه ببخشید آقای چخوف» 8 سال است در تئاتر بازی نکرده‌ام و دوباره می‌خواهم به این عرصه برگردم.

منبع: همشهری

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon