شهادت ۲۳ فلسطینی طی نیمه اول سال جاری میلادی

شهادت 23 فلسطینی طی نیمه اول سال جاری میلادی

خبرگزاری تسنیم: مرکز پژوهش های فلسطین در گزارشی اعلام کرد که ارتش رژیم اشغالگر طی نیمه نخست سال جاری میلادی ۲۳ فلسطینی را شهید و ۲۱۵۶ نفر را بازداشت کرده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه های خبری فلسطین، مرکز «پژوهش ها و اسناد عبد الله الحورانی» وابسته به سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) در گزارش خود اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز سال جاری تا کنون 23 فلسطینی را در کرانه باختری، قدس و نوار غزه به شهادت رسانده است.

بر اساس این گزارش، ارتش رژیم صهیونیستی سال گذشته در دوره مشابه 42 فلسطینی را شهید کرده بود.

همچنین در این گزارش آمده است که ارتش رژیم اشغالگر از آغاز سال جاری میلادی تا کنون 2156 فلسطینی را بازداشت کرده است که یک سوم آنها از اهالی قدس هستند و در میان آنها 140 زن و 155 کودک به چشم می خورد و 120 نفر از این بازداشت شدگان نیز از اهالی غزه هستند.

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین در نیمه نخست سال جاری میلادی 131 ساختمان مسکونی و 40 خانه سیار و چند حلقه چاه اب را تخریب کرده است.

مفتی بیت المقدس: حمایت از اسرای فلسطینی یک تکلیف شرعی است

شیخ محمد حسین مفتی اعظم قدس و فلسطین تجاوزات دشمن صهیونیستی علیه اسرای فلسطینی در زندان های اسرائیلی را محکوم کرد.
شیخ "محمد حسین" گفت:« قداست جایگاه اسرای فلسطینی با قداست جایگاه شهدا یکسان است، آزادی اسرای فلسطینی از زندان های اسرائیلی یک وظیفه شرعی است و حمایت از آنان مساله ای است که باید تمامی قشرها و طیف های جامعه فلسطین در قبال آن احساس مسئولیت کنند.»

وی ادامه داد: حضور اسرا در زندان های اسرائیلی نشانگر میزان پافشاری ملت فلسطین بر احقاق حقوق حقه خویش و آزاد سازی مسجد الاقصی از لوث وجود اشغالگران صهیونیست است.

وی ضمن تاکید بر لزوم تداوم زنده نگه داشتن مساله اسرای فلسطین در تمامی محافل، گفت که این اقدام یک تکلیف شرعی و ملی است.

وی خاطرنشان ساخت: اسرای فلسطینی راه شهدا را پیمودند، ولی تقدیر حق تعالی بر آن بود که آنان در پشت میله های زندان های اسرائیلی به حبس کشیده شده باشند، این اسرا بهای عمرشان را می پردازند، همان طوری که شهدا بهای زندگی شان را پرداختند.

مفتی اعظم قدس و سرزمین فلسطین همچنین سکوت جامعه بین الملل در قبال تجاوزات دشمن صهیونیستی علیه اسرای فلسطینی را محکوم کرد، جامعه ای که دم از دمکراسی و حقوق بشر می زند.

ممانعت رژیم صهیونیستی از ملاقات اسرای اعتصاب کننده غذا

«جواد بولس» مدیر بخش حقوقی باشگاه اسیر فلسطین اعلام کرد که وقت کشی اداره زندان النقب در اعطای اجازه به وکلای باشگاه اسیر برای ملاقات با اسرای اعتصاب کننده غذا و حبس انفرادی آنها باعث نگرانی ما شده است.

وی افزود: از دیدگاه ما هدف از این وقت کشی و مانع تراشی اعمال فشار بیشتر بر اسراست و ما بر پیگیری این مسئله در تمامی سطوح تاکید داریم.

بر اساس این گزارش، چهار نفر از اسرای در بند زندان های رژیم اشغالگر به نام های نور علیان و عمار علیان از اردوگاه جلزون و عدی استیتی از جنین و محمد علان از نابلس دست به اعتصاب غذا زده و در حبس انفرادی بسر می برند.

درخواست شخصیت های مستقل برای آزادی بازداشت شدگان سیاسی در کرانه باختری

انجمن شخصیت های مستقل فلسطینی از تشکیلات خودگردان فلسطین خواست تا از هرگونه اقدام امنیتی و بمباران تبلیغاتی که موجب بروز تنش در مناسبات میان جنبش های مقاومت اسلامی "حماس" و فتح می شود، دست بردارد.

"خلیل عساف" رئیس این انجمن و عضو کمیته آزادی ها تاکید کرد که کمیته یاد شده به منظور پیگیری اقدامات اخیر سرویس های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین در زمینه بازداشت ده ها تن از اعضا و فعالان و حامیان حماس در کرانه باختری نشستی را برگزار کرد.
وی خاطرنشان ساخت: کمیته آزادی ها ضمن مخالفت با بازداشت های اخیر، خواستار آزادی هر چه فوری تمامی بازداشت شدگان سیاسی گردید.

وی یادآور شد: نشست این کمیته حامل پیامی به جنبش فتح است و آن اینکه باید این جنبش برای پایان بخشیدن به دو دستگی های داخلی به توافقات قاهره پایان باشد. 

بر اساس این گزارش، دستگاه های امنیتی وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین بامداد روز جمعه بیش از 110 عضو جنبش حماس در کرانه باختری را بازداشت کردند که در میان آنها دانشجو، شخصیت های آکادمیک و اسرای آزاده دیده می شود و بازداشت این تعداد از اعضای حماس طی یکسال گذشته بی سابقه است.

در همین رابطه جنبش های جهاد اسلامی و حماس دیروز شنبه مخالفت خود را با بازداشت سیاسی اعضای حماس توسط دستگاه های امنیتی در کرانه باختری اعلام و تاکید کردند که این بازداشت ها اوضاع داخلی را بحرانی تر می کند.

خالد البطش از رهبران جنبش جهاد اسلامی طی سخنانی در کنفرانس خبری که گروه های ملی فلسطین در غزه برگزار کردند، مخالفت خود را با بازداشت های سیاسی در کرانه باختری و بازداشت اعضای حماس و کادر مقاومت، اعلام کرد.

البطش اظهار داشت که این بازداشت ها راه حفظ امنیت در کرانه باختری و یا مهیا کردن زمینه وحدت ملی نیست بلکه اقدامات سرکوبگرانه ای است که با هدف بحرانی تر کردن اوضاع داخلی صورت می گیرد.

وی افزود: شایسته نیست که در پاسخ به عدم دستیابی به دولت وحدت ملی، اعضای حماس را بازداشت کرد بلکه بایستی گفت وگوها، دیدارها و مشورت ها بیشتر شود.

از سوی دیگر «سامی ابوزهری» سخنگوی جنبش حماس خواستار آزادی فوری بازداشت شدگان سیاسی شد و تاکید کرد که این قبیل بازداشت ها پیامدهای منفی دربر خواهد داشت.

وی اشاره کرد که بازداشت این افراد در راستای همکاری امنیتی بین دستگاه های امنیتی تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی صورت می گیرد و در حقیقت پروژه مقاومت را هدف قرار داده است تا رضایت رژیم اشغالگر را جلب نماید به جای آنکه وحدت را تقویت کرده و از تکروی در اتخاذ تصمیمات دوری نمایند.

ابوزهری تصریح کرد که این بازداشت ها هرگز در تضعیف پروژه مقاومت موفق نخواهد شد و هرگز حماس و مقاومت ضعیف نخواهند شد.

هنیه: مقاومت 5 برابر قوی تر شده است

نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تاکید کرد که گردان های القسام شاخه نظامی این جنبش 5 برابر قوی تر از قبل شده است.

اسماعیل هنیه طی سخنانی پس از اقامه نماز تراویح در مسجد الشهداء واقع در اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه، گفت: در سالروز جنگ اخیر علیه نوار غزه که در تابستان گذشته رخ داد، گردان های القسام 5 برابر قوی تر از قبل شده است.

وی افزود: به شما بشارت می دهم که رمضان سال گذشته دوره کاشت بود و رمضان امسال محاصره همه قدرت هایی است که تصمیم به جنگ علیه غزه گرفتند اما امروز تصمیم گرفته اند به غزه گشایش نشان دهند.

هنیه در خصوص موضوع آتش بس نیز فاش کرد که رژیم اشغالگر به برخی طرف ها ابلاغ کرده است که به نفع این رژیم نیست تجاوز جدیدی علیه نوار غزه در زمان کنونی انجام دهد و از سوی دیگر جنبش حماس نیز در عملیات های نظامی اخیر نقشی نداشته است.

این رهبر حماس اعلام کرد که روابط بین حماس و مسئولان مصر اخیرا شاهد گشایش بوده و تغییرات در اوضاع غزه نیز نتیجه آن بوده است و دیدارها با مقامات مصری تا پیش از حوادث اخیر در جریان بوده است.

در همین رابطه سخنگوی گردان های عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس نیز تاکید کرد که اظهارات رژیم اشغالگر درباره ارتباط این گردان ها با حوادث سینا، کذب محض و ساختگی است.

«ابوعبیده» در صفحه خود در توییتر نوشت: اظهارات رژیم اشغالگر درباره ارتباط گردان های القسام با حوادث سینا، تلاش جدید این رژیم برای ایجاد فتنه و هرج و مرج است.

وی افزود که هدف گردان های القسام تنها فلسطین اشغالی است نه هیچ طرف دیگر و برنامه های ما مربوط به داخل فلسطین است و ما هیچ برنامه ای خارج از آن نداریم و نبرد ما نیز واضح و روشن است.

افراد مسلح روز چهارشنبه گذشته به 5 ایست بازرسی ارتش و نیروهای پلیس مصر در جنوب شهر شیخ زوید واقع در شمال سینا حمله کردند که بر اثر آن 64 نظامی مصری کشته شدند.

از سوی دیگر مسئولان امنیتی گزارش دادند که هواپیماهای اف 16 مصر مواضع گروه های مسلح در شمال سینا را بمباران کردند و در جریان حملات و درگیری های مستمر بین نیروهای امنیتی و افراد مسلح ده ها نفر کشته شدند.

شمال سینا که در شرق مصر واقع شده است، مکان تجمع عناصر گروه تروریستی انصار بیت المقدس است که اخیرا نیز با داعش بیعت کرده و نام خود را به «ولایت سینا» تغییر داده است.

رژیم صهیونیستی نیز در تلاش برای تحریک ارتش مصر علیه حماس و نوار غزه مدعی شد که گردان های القسام با گروه ولایت سینا در ارتباط بوده و در این حملات دست داشته است. 

«یاسر عبدربه» دبیرکل کمیته اجرایی ساف برکنار شد

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، یاسرعبدربه دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین را برکنار کرد و «صائب عریقات» را به جانشینی وی برگزید.

«محمود عباس» طی فرمانی صائب عریقات را به عنوان دبیر کل جدید کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) و جانشین «یاسر عبدربه» تعیین کرد.

کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین سه شنبه هفته گذشته در نشستی به ریاست محمود عباس، یاسر عبدربه را از سمت دبیر کلی این کمیته برکنار کرد.

یاسر عبدربه از سال 2005 پس از انتخاب محمود عباس به عنوان رئیس سازمان ساف و جانشین یاسر عرفات، به عنوان دبیر کل کمیته اجرایی ساف انتخاب شد.

حماس: اتهامات تشکیلات خودگردان «کذب» است

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تاکید کرد اظهارات وزیر خارجه فلسطین درباره دست داشتن جنبش حماس در حوادث سینا «ادعای کذب» است.

«سامی ابوزهری» سخنگوی جنبش حماس در اظهاراتی کوتاه ضمن محکوم کردن اظهارات «ریاض مالکی» درباره دست داشتن حماس در حوادث سینا گفت: این اظهارات بیانگر آن است که دولت فلسطین دیگر دولت وفاق ملی نیست در حالیکه علیه ملت فلسطین تحریک می کند و خود را به عنوان دشمن یک طرف فلسطینی به نفع طرف دیگر می داند.

ابوزهری همچنین تصریح کرد که جنبش حماس هرگز در برابر این اظهارات سکوت نخواهد کرد.

صهیونیست ها 6 فلسطینی دیگر را در کرانه باختری بازداشت کردند

نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه تجاوزات علیه فلسطینیان بامداد امروز یکشنبه نیز 6 شهروند فلسطینی را در نقاط مختلف کرانه بازداشت کردند.

در بیانیه صادره از ارتش رژیم صهیونیستی آمده است که نیروهای ارتش، گارد مرزی و نیروهای پلیس این رژیم بامداد امروز یکشنبه نیز 6 شهروند فلسطینی را بازداشت کردند.

ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که 5 نفر از این بازداشت شدگان به مشارکت در درگیری با نیروهای اشغالگر و دست داشتن در آنچه فعالیت های تروریستی علیه شهرک نشینان و نیروهای اسرائیل خواند، مشارکت داشتند.

بر اساس این گزارش، این بازداشت شدگان از ساکنان شهرک قباطیه، محله رفیدیا در نابلس، روستای محالین، روستای دیر صامت در نزدیکی الخلیل و یک عضو حماس نیز از اهالی شهر الخلیل است که همگی برای بازجویی ارجاع داده شدند.

این در حالی است که روز گذشته مرکز پژوهش های اسرای فلسطین تاکید کرد که رژیم اشغالگر از آغاز سال جاری میلادی تا کنون بازداشت فلسطینیان را گسترش داده و تا کنون بیش از 2160 نفر را طی نیمه اول سال جاری بازداشت کرده است که از میان آنها 314 نفر کودک و 139 نفر نیز زن هستند.

این مرکز اعلام کرد که حدود 800 نفر از این بازداشت شدگان از ساکنان شهر قدس هستند و این در حالی است که رژیم صهیونیستی 600 نفر را در شهر الخلیل و بقیه را در شهرها و روستاهای کرانه باختری و نوار غزه بازداشت کرده است.

تیراندازی قایق های جنگی رژیم صهیونیستی به سمت ماهیگیران فلسطینی

قایق های جنگی رژیم صهیونیستی بامداد امروز یکشنبه به سمت قایق های ماهیگیری فلسطینیان در سواحل نوار غزه تیراندازی کردند.

برخی منابع محلی گفتند که قایق های جنگی رژیم صهیونیستی در سواحل منطقه الواحه واقع در شمال غرب شهرک بیت لاهیا و منطقه السودانیه در شمال غرب غزه آتش گشودند که البته در این حمله آسیبی به کسی نرسید.

منابع امنیتی همچنین گزارش دادند که قایق های جنگی رژیم صهیونیستی در سواحل شیخ عجلین و منطقه مرکزی نوار غزه نیز به سمت قایق های ماهیگیری فلسطینیان تیراندازی کردند.

حضور گسترده نمازگزاران مانع یورش شهرک نشینان به مسجدالاقصی شد

منابع فلسطینی گزارش دادند که حضور گسترده نمازگزاران و اعتکاف کنندگان فلسطینی در مسجدالاقصی مانع یورش شهرک نشینان به این مسجد شد.

بر اساس این گزارش، به دلیل حضور گسترده نمازگزاران در داخل مسجدالاقصی، نیروهای پلیس رژیم اشغالگر از ساعات اولیه صبح امروز یکشنبه دروازه باب المغاربه مسجدالاقصی را به روی شهرک نشینان بسته اند تا مانع هر گونه درگیری بین آنها با نمازگزاران و اعتکاف کنندگان در این مسجد شوند.

بر پایه این گزارش، شهرک نشینان صهیونیست همانند یکشنبه هر هفته در پشت دروازه باب المغاربه تجمع کرده بودند تا به مسجدالاقصی یورش برند اما حضور گسترده نمازگزاران و سر دادن شعار الله اکبر مانع یورش آنها شدند.

در این گزارش آمده است که گروه های یهودی از یک هفته پیش خود را برای امروز یکشنبه که آن را سالروز «ویرانی دیوارهای قدس» می دانند، آماده کرده بودند.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان