جنگنده‌های ائتلاف عربستان پس از ۱۰۰ روز نتوانستند یمنی‌ها را به تسلیم وا دارند

جنگنده‌های ائتلاف عربستان پس از 100 روز نتوانستند یمنی‌ها را به تسلیم وا دارند

خبرگزاری تسنیم: نویسنده سرشناس جهان عرب طی مقاله‌ای نوشت که جنگنده‌های ائتلاف به سرکردگی عربستان پس از ۱۰۰ روز بمباران نتوانستند که یمنی‌ها را به تسلیم وا دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، عبدالباری عطوان نویسنده و کارشناس برجسته جهان عرب در مقاله‌ای در روزنامه الرای الیوم به حدود 100 روز تهاجم ائتلاف به سرکردگی عربستان علیه یمن پرداخت.

یمن در آستانه قحطی قرار دارد و 20 میلیون یمنی به کمک نیاز دارند

وی نوشت: ماه رمضان به پایان خود نزدیک می‌شود و همزمان نیز عملیات طوفان قاطع به صدمین روز خود که از 26 مارس شروع شد، نزدیک می‌شود و هنوز هیچگونه آتش بس یا توقف کشتارها حاصل نشده است این در حالی است که "اسماعیل ولد الشیخ احمد" فرستاده سازمان ملل در امور یمن تاکید کرده که یمن در آستانه قحطی قرار دارد و 20 میلیون یمنی به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند این در حالی است که در محاصره بی سابقه این کشور، نیاز به آب و برق و غذا و دارو و کمبود بیمارستان به شدت احساس می‌شود.

عطوان نوشت: حتی در دوران جاهلیت نیز برخی ماه‌های حرام وجود داشته که در این ماه‌ها طبق تواقفی نانوشته جنگ میان قبایل متوقف می‌شد و تمام طرف‌ها به عدم خونریزی در این ماه‌ها پایبند بودند اما گویا عصر جاهلیت و قبایل آن رحم بیشتری از قبایل قرن بیست و یکم دارند که دارای جنگنده‌های پیشرفته و انواع و اقسام موشک‌ها هستند و بدون هیچ رحم و مروتی به کشتارها ادامه می‌دهند.

وی در ادامه این مقاله نوشت: اما کسی به جنگ در یمن اهمیتی نمی‌دهد چون این کشور نه نفت دارد و نه طلا، به همین دلیل صورت‌های خود را به طرف دیگر می‌گردانند و نمی‌خواهند که عمق فاجعه و قربانیانی را که هر روز کشته می‌شوند ببینند.

این نویسنده برجسته جهان عرب نوشت: در ابتدای این جنگ تصویر کاملا متفاوت بود و ائتلاف عربی کاملا به قدرت خود و نوین و آمریکایی بودن جنگنده‌های خود می‌بالید و سخنگوی ائتلاف هر شب در صفحه تلویزیون ظاهر می‌شود و از پیشروی بزرگ در عرصه نبرد سخن می‌گفت و از اهدافی که شب پیش از آن جنگنده‌ها با دقت بسیار زیاد مورد اصابت قرار دادند صحبت می‌کرد. وی ما را به یاد سخنگوی عملیات طوفان صحرای آمریکا علیه عراق یا جنگ فالکلند انگلیس در آرژانتین می‌انداخت.

جنگنده‌های طوفان قاطعیت پس از 100 روز نتوانستند طرف مقابل را به تسلیم وادارند

عطوان نوشت: همانند همین رویداد نیز یک سال پیش روی داد زمانی که شاهد بودیم کشورهای عربی برای پیوستن به ائتلاف 60 کشور به رهبری آمریکا علیه داعش از یکدیگر سبقت می‌گرفتند. اما نه جنگنده‌های طوفان قاطعیت پس از 100 روز بمباران توانستند طرف مقابل را به تسلیم وا دارند و نه ائتلاف 60 کشور پس از 4000 حمله هوایی توانست داعش را شکست بدهد بلکه بر عکس، نیروهای داعش در این مدت توانستند بر شهرهای جدیدی (رمادی و تدمر) سیطره یابند و توانستند به عین العرب حمله کنند و خدا می‌داند که ضربه بعدی این گروه کجا خواهد بود.

حداقل تا کنون تمامی این گزینه‌ها یا راه‌حل‌های نظامی با شکست همراه شد و کسانی که قرار بود تسلیم شوند و پرچم‌های سفید را بالای دست بگیرند همچنان قدرتمند بوده و در میدان‌های نبرد حضور دارند.
اما اشکال کار کجا قرار دارد؟ چرا ما و منطقه به این وضعیت اسفبار رسیدیم؟
به سادگی جواب می‌دهیم که مغرور شدن به مال و قدرت و عدم برآورد و ناچیز پنداشتن قدرت طرف مقابل و عدم استفاده از تجربه‌های پیشین از جمله تجربه اشغال کویت و عراق و مداخله نظامی در لیبی و افغانستان و سوریه باعث آن شده است.
کسی نمی‌تواند میزان قربانیان جنگ علیه یمن را برآورد کند و چه بسا صدها و حتی هزاران نفر با موشک‌های زمین به هوا در این کشور کشته شده باشند.
معلوم نیست کسانی که به کشتارها ادامه می‌دهند چگونه زندگی می‌کنند و چگونه افطار خود را می‌خوردند این در حالی است که می‌دانند طرف دیگر هیچگونه امنیتی نداشته و در حسرت یک لقمه نان است و نمی‌داند چند دقیقه یا چند ساعت یا روز زندگی خواهد کرد.

اگر ذره‌ای رحم و انسانیت دارید جنگ علیه یمن را متوقف کنید

عطوان در پایان مقاله خود نوشت: ما با ملت یمن هستیم، تمام ملت یمن و آنها اعراب اصیل هستند و بدون در نظر گرفتن عقیده و مذهب و گرایش آنها با صدای بلند می‌گوییم که اگر ذره‌ای رحم و انسانیت دارید جنگ علیه یمن را هر چه سریعتر متوقف کنید.

انتهای پیام/.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت