رحیم‌پور ازغدی: حقیقت مرگ با مطالعه مادی بشر مشخص نمی‌شود‌

رحیم‌پور ازغدی: حقیقت مرگ با مطالعه مادی بشر مشخص نمی‌شود‌

خبرگزاری تسنیم: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تاکنون هیچ مطالعاته مادی نتوانسته به نکاتی درباره روح برسد، گفت: حقیقت مرگ با مطالعه مادی بشرمشخص نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، حسن رحیم‌پور ازغدی ‌در مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان که همزمان با نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: یکی از علت‌های ظلم و فسادهای موجود براساس احادیث، "دوری از یاد مرگ" است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: یاد مرگ بهترین انگیزه برای اصلاح و رشد انسان است بنابراین کسی‌ که "مرگ آگاه" و "مرگ باور" باشد از زندگی شیرین، عاقلانه و عادلانه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به ناگهانی بودن مرگ گفت: یادآوری مرگ سبب کاهش ظلم و گناه در جامعه می‌شود، همچنین مرگ برای خردمند و نادان عبرت است چراکه کسانی که در دنیا به درستی زندگی کرده‌اند بدون تاریکی از دنیایی به دنیای برزخ می‌روند، اما در غیر این صورت تاریکی، وحشت و ترس به سر مردم در هنگام مرگ می‌آید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به نکات موجود در رابطه با مرگ  براساس بیانات امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: دوری از آرزوهای خیالی، نبود لذت مطلق بدون رنج در دنیا، نزدیک بودن مرگ، استقبال از مرگ پیش از زمان مقرر، سرعت مرگ برای دربرگرفتن انسان و جدا کردن او از دلبستگی‌ها و تنهایی و سختی‌های پس از مرگ از جمله نکات بیانات حضرت علی(ع) در ارتباط با مرگ است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه براساس خطبه‌های نهج البلاغه حضرت علی(ع) که هیچ کس نمی تواند به پرسش‌هایی که درباره روح ارائه می‌شود، پاسخ دهد چراکه این مسئله از عالم مادی خارج است و به عالم معنوی و خداوند مربوط می‌شود، گفت: علائم حیاتی انسان با تجهیزات پزشکی کاملاً مشخص می‌شود اما علائم مرگ با هیچ آزمایشی قابل سنجش نیست، تاکنون هم هیچ مطالعه مادی نتوانسته به نکاتی درباره روح برسد.

رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: روح مادی نیست و هیچ‌کس نتوانسته به حقیقت مرگ، زندگی و روح پی ببرد و آنچه بشر به آن دست یافته فقط آثار طبیعی مرگ و زندگی است.

وی حضرت علی (ع) را قهرمان زندگی و مرگ معرفی و خاطرنشان کرد: اگر مردم در دنیا با مرگ دوست باشند و خود را برای آن آماده کنند دیگر سختی مرگ را تجربه نمی‌کنند و غافلگیر هم نمی‌شوند.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه جغرافیای مرگ کاملاً متفاوت با عالم  دنیا است، عنوان کرد: براساس بیانات حضرت علی(ع)  ایشان می‌فرمایند انسان در انتظار مرگ نباید منتظر یک اتفاق محسوس و مادی باشد چراکه مرگ مادی نیست و از سنخ عالم دیگری است.

وی افزود: حضرت علی(ع) می‌فرمایند حتی اگر فردی در جبهه و جهاد نمیرد اما حق خدا، پیامبر(ص)و اهل بیت(ع) را بشناسد، مرگ وی همچون شهادت تلقی می‌شود اما متاسفانه بسیاری از افراد از یاد مرگ غافل هستند و حتی مرگ اطرافیان را باور ندارند چراکه فکر می‌کنیم این مسئله از ما بسیار دور است.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه پیروزی‌ها، خوشی‌ها، شکست و ناکامی‌ها در دنیا همگی وسیله‌ای برای امتحان انسان  است، خاطرنشان کرد: سخنان ائمه معصوم(ع) در ارتباط با مرگ مایه نجات انسان است و به معنای دست کشیدن از فعالیت های دنیایی و تلاش در جهت توسعه و پیشرفت نیست.

 انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon