بلاتکلیفی حق مسکن کارگران ۶ ماهه شد

بلاتکلیفی حق مسکن کارگران 6 ماهه شد

خبرگزاری تسنیم:در حالی که افزایش۲۰هزار تومانی حق مسکن کارگران،کفاف اجاره بهای حتی یک متر اتاق را هم نمی‌دهد اما دولت ۶ماه است در تصویب آن مقاومت می‌کند.مقامات کارگری خواستار برگزاری جلسه اختصاصی با وزیر برای تعیین تکلیف این موضوع شده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با نگاهی سر انگشتی به میزان دریافتی یک کارگر در بهترین شرایط می‌توان دریافت که هزینه های زندگی او همواره از میزان حقوق دریافتی‌اش پیشی می‌گیرد.یک کارگر در بهترین شرایط ممکن ماهیانه 1میلیون و 200 هزار تومان دریافت می‌کند که اگر بخواهد این میزان را در دریافتی‌های خود تقسیم کند سهم هزینه مسکن از همه بخش ها بیشتر می شود.

 طبق محاسبه های انجام شده هر کارگر مجبور است با ماهی 328هزار تومان در تهران خانه اجاره کند. این در حالی است که حق مسکنی که در فیش حقوقی وی درج می‌شود تنها 20 هزار تومان است.

شورای عالی کار در آخرین مصوبه خود حداقل حقوق و دستمزد کارگران مشمول قانون کار را 17 درصد افزایش داد که در مقایسه با حداقل دستمزد تعیین شده در اسفند ماه سال 92 که 609 هزار تومان بود، 103 هزار و 530 تومان افزایش یافت.

میزان حق مسکن کارگران نیز در شورای عالی کار با افزایش 20 هزار تومانی به 40 هزار تومان رسید که البته برای اجرا از سال جاری نیازمند تصویب در هیأت وزیران بود و به گفته مقامات کارگری با توجه به سیکل طولانی تصویب نهایی در هیأت وزیران، پرداخت آن به کارگران به شکل معوق صورت خواهد گرفت.اما اکنون نزدیک به 6ماه از تصویب مصوبه دولت می‌گذرد و مقامات دولتی از پاسخگویی درباره عدم تصویب این مصوبه شورای عالی کار طفره می‌رود.

ربیعی در بهمن ماه 93 طی نامه ای به جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: شورای عالی کار در دویست و چهلمین جلسه تاریخ 1393.10.30، پیشنهاد افزایش کمک هزینه مسکن کارگران را در سال 1394، از ماهیانه 200000 ریال به ماهیانه 400000 ریال تصویب نموده است که برای طرح و تصویب در هیأت وزیران ارسال می شود. خواهشمند است دستور فرمائید با قید فوریت مطرح گردد.

 اما اکنون با گذشت این مدت طولانی و اعتراض های پیاپی جامعه کارگری هنوز حق مسکن کارگران به نتیجه نرسیده است. برخی از مقامات کارگری بیان کردند در حال حاضر که دولت راضی به تصویب افزایش حق مسکن نیست، 20 هزار تومان به بن خوار وبار افزایش یابد اما سوال اینجاست ، دولتی که خود از شرایط سخت و دشوار زندگی کارگران و هزینه های اجاره بها مطلع هست چرا اقدام نمی کند.

*درخواست جلسه اختصاصی کارگران با ربیعی

 به گزارش تسنیم، آخرین خبر درباره حق مسکن کارگران طبق آنچه هادی ابوی، عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران به خبرنگار ما گفته این است که ربیعی قول دریافت تصویب این مصوبه را از دولت گرفته است.

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران همچنین گفته: وزیر کار بیان می‌کند دولت مشکلی با افزایش 20 هزار تومان ندارد اما از نظر روانی تأثیر بر تورم دارد و از آنجایی که دولت به دنبال نرخ تورم تک رقمی است در مباحث اقتصادی محتاطانه عمل می کند.

 ابوی با ابراز نگرانی از اینکه زمان اجرای این مصوبه را تغییر دهند می‌گوید: دولت در سال 92 درباره افزایش حق مسکن چنین کاری را انجام داد و زمان اجرای مصوبه و توافق کارگران وکارفرمایان تغییر کرد.

 وی بیان می‌کند: با احتساب افزایش 20 هزار تومانی در بسته مزدی افزایش 17درصدی حقوق را پذیرفتیم. اکنون درخواست جلسه فصلی با وزیر را ارائه کردیم تا در این زمینه صحبت کنیم.ازآنجا که اکنون در ماه مبارک رمضان به سر می‌بریم برگزاری این جلسه به بعد از ماه مبارک موکول شده است.

 به گزارش تسنیم، عدم همکاری دولت به عنوان کارفرمای بزرگ در زمینه تصویب افزایش 20 هزار تومانی حق مسکن گلایه جامعه کارگری را به همراه داشته است . تا جایی که بسیاری از کارگران طی تماس هایی با خبرگزاری تسنیم خواستار پیگیری مطالبه آنها در بحث رسانه هستند. بعضاً‌بیان می‌کنند که افزایش 20هزار تومانی حق مسکن شاید بخشی از مشکلات کارگران را حل کند اما برای دولت باری را به همراه ندارد. کارگران می‌گویند همواره کسری بودجه دولت ها فشارش به جامعه کارگری وارد می شود. این دولت نیز که مدعی حمایت از جامعه کار و تولید بود باز هم مانند دولت های قبلی قشر کارگر را در برهه های مختلف زمانی نادیده گرفت.

 انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه