آیا شمارش معکوس پایان دولت خودخوانده داعش در موصل آغاز شده؟

آیا شمارش معکوس پایان دولت خودخوانده داعش در موصل آغاز شده؟

خبرگزاری تسنیم: از شواهد و قرائن موجود چنین بر می آید که شمارش معکوس برای تکمیل روند پاکسازی استان های تحت تصرف عراق از زیر اشغال داعش و سقوط دولت خودخوانده آن در موصل آغاز شده است .

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، با وجود اینکه داعش نخستین پایه های دولت خودخوانده خود را در مناطق اشغالی عراق بخصوص در موصل پانهاد و سپس آن را به مناطق تحت تصرف سوریه گسترش داد اما بررسی تحولات میدانی در عراق نشان می‌دهد که ارتش و نیروهای مردمی این کشور نه تنها اکنون قادر به دفع حملات داعش در استان‌های سنی نشین عراق شده بلکه در تدارک آزادسازی باقیمانده مناطق سنی نشین این کشور در استان‌های صلاح الدین و الانبار و بخصوص استان موصل هستند.

نمایی از تحولات میدانی عراق

اخباری که این روزها از میدان جنگ با داعش در عراق به گوش می رسد حاکی از افزایش قدرت تدافعی ارتش و نیروهای مردمی در برابر هجوم غافلگیرکننده نیروهای داعش است که به صورت برق آسا توسط خودروهای بمب گذاری شده صورت می گیرد. در این راستا وزارت دفاع عراق با انتشار بیانیه ای از دفع به موقع حملات داعش برای ایجاد انفجار در سد حدیثه استان الانبار خبر داد و گفت :"تروریست‌های تکفیری با بکارگیری بیش از هفت خودروی انتحاری قصد ورود به حومه سد حدیثه داشتند که با مقاومت نیروهای امنیتی مستقر در آنجا مواجهه شدند و حمله آنها به این سد ناکام ماند."

در جریان این حمله 20 نفر از داعشی ها نیز کشته شدند . موفقیت ارتش عراق در این زمینه از یکسو مرهون افزایش تجهیزات دفاعی ارتش عراق و از دیگر سو شناسایی تاکتیک های جنگی داعش است . با توجه به اینکه پیش از این ارتش عراق به قدر کافی هلی کوپتر و هواپیما در اختیار نداشت و آمریکا نیز از تحویل هواپیماهای اف 16 و هلی کوپترهای اپاچی فروخته شده به عراق خودداری می کرد لذا  داعش  این فرصت را پیدا می کرد که خودروهای بمب گذاری و ترمز بریده خود را به وسیله عوامل انتحاری به سمت پایگاههای نظامی و یا شهرهای عراق هدایت  و آنها را منفجر سازد و ضمن ایجاد وحشت زمینه را برای پیشروی نیروهای خود فراهم کند.

اما اکنون با تقویت قدرت هوایی ارتش عراق  (که با خرید سلاح از کشورهای مختلف از جمله روسیه حاصل شده ) خودروهای بمب گذاری و ترمز بریده داعش پیش از اصابت به اهداف مورد نظر منفجر می شوند . بر همین اساس هم نیروهای ارتش عراق با اجرای عملیات هلی برن در عامریه فلوجه، یک پایگاه نظامی داعش را منهدم کردند. وزارت دفاع عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد چهار بالگرد نیروی هوائی ارتش در غرب منطقه مزار عملیات هلی برن انجام دادند و این پایگاه نظامی را منهدم کردند.

ازطرف دیگر با توجه به اینکه پیش از این، هواپیماهای ائتلاف در روند پیشروی های نیروهای ارتش مردمی  اخلال ایجاد می کردند از اینرو برخی خبرها از اقدام پیشدستانه برخی از اعضای این ارتش از استقرار سامانه پدافند موشکی در مناطق مورد عملیات خبر دادند . پایگاه خبری العهد، در مطلبی نوشت :" گردان های حزب الله سامانه های پدافند هوایی خود را در نزدیکی فلوجه و الرمادی در استان الانبار مستقر کرده است تا از هرگونه تلاش برای ارائه کمک هوایی به عناصر مسلح داعش که در این دو شهر در محاصره هستند جلوگیری کند."

از همه مهمتر اینکه شواهد موجود از خیز ارتش و نیروهای مردمی عراق برای آزادسازی موصل حکایت دارد . خبرگزاری رویترز در گزارشی در اینباره نوشت :"هواپیماهای جنگنده عراق با پرواز بر فراز شهر موصل اعلامیه هایی در این شهر ریختند که به اهالی آن وعده می داد ستیزه جویان داعش به زودی بیرون رانده خواهند شد. در این اعلامیه ها تاکید شده است اخبار مربوط به عملیات آزادی موصل از یک ایستگاه رادیویی جدید پخش خواهد شد...در اعلامیه های رها شده در موصل آمده است: «راه حل با کمک خداوند نزدیک است. نیروهای مسلح شما در دروازه های شهر هستند، با آنها همکاری کنید».

در این اعلامیه ها همچنین تاکید شده است یک ایستگاه رادیویی به نام موصل اف ام به زودی پخش برنامه را آغاز خواهد کرد و از سکنه شهر خواسته شد همیشه یک رادیوی کوچک همراه خود داشته باشند تا راهنمایی های مربوط به نبرد برای آزادی موصل را از آن دریافت کنند." رویترز در پایان گزارش خود تصریح کرد :"تعدادی از سکنه موصل که تلفنی با آنها مصاحبه شد اعلام کردند ستیزه جویان داعش در مناطقی که اعلامیه ها در آن فرود می آمد مستقر شده و اجازه نمی دادند رهگذران به اعلامیه ها نزدیک شوند. "

در این میان بررسی واکنش داعش به پخش اعلامیه ها و یا افزایش مجازات های سختگیرانه در موصل نشان می دهد که داعش نیز خطر سقوط را جدی گرفته است . چنانکه در پی انتشار بیانیه وزارت دفاع عراق و درخواست آن از ساکنان موصل برای همراه داشتن رادیو کوچک به منظور آگاهی از روند آزاد سازی این شهر، سعید مموزینی، مسئول رسانه های شاخه چهارده حزب دمکرات کردستان در موصل، اعلام کرد (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش، افراد مسلح خود را به صورت گسترده در بازارها و محله های شهر موصل مستقر و جمع آوری دستگاه های رادیو را از خانه ها و بازارها، آغاز کرده و درباره عاقبت فروش رادیو هشدار داده است.

به گفته مموزینی، (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش، برای این کار از جنگجویان کم سن و سال استفاده می‌کند. همچنین دهها ایست بازرسی ترتیب داده است که در پی این اقدامات بیش از دویست و پنجاه شهروند موصلی بازداشت شدند که (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش، به آنها مظنون شده بود. به گفته وی، توزیع هزاران نسخه از بیانیه وزارت دفاع عراق، داعش را نگران کرده است به همین سبب به هر فعالیتی شک دارد.از اینرو صلاح فیلی، مسئول وزارت پیشمرگه در دولت منطقه کردستان عراق به الشرق الاوسط گفت: "این نسخه ها، تاثیر گذار است و باعث نگرانی و تردید (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش خواهد شد و در عین حال ساکنان موصل را خوشحال می‌کند و مژده آزادی شهرشان را خواهد داد."

از دیگر شاخص های که از رفتار مضطربانه داعش در موصل حکایت دارد افزایش اعدام ها است .در این زمینه خبرگزاری آلمان در گزارشی نوشت :" «نورالدین سمیر» از منابع امنیتی عراق اعلام کرد داعش 13 تن از اعضای خود را به اتهام خیانت در موصل اعدام کرد.این افسر عراقی گفت داعش این افراد را که چهار فرمانده نظامی نیز در میان آن ها بودند در منطقه القیاره در جنوب موصل اعدام و سپس اجساد آن ها را تیرباران کردند."همچنین طبق برخی دیگر از منابع  داعش، پاهای هفت افسر سابق ارتش عراق را در شهر موصل به سبب مخالفت با پیوستن به این گروه قطع کرد.

این شاخص ها دستکم دو نکته را آشکار می کند: نخست اینکه داعش برغم گذشت بیش از یکسال از تصرف موصل هنوز  نتوانسته است در میان مردم این شهر مقبولیت و محبوبیت پیدا کند و فقط به زور سرنیزه توانسته است به حاکمیت نامشروع خود بر این شهر ادامه دهد دوم اینکه داعش خطر سقوط موصل را احساس کرده و از هم اکنون  در اقدامی پیشدستانه مجازات سختگیرانه و بازدارنده  را شروع کرده است.

و در نهایت می توان به این نکته اشاره کرد هواپیماهای ائتلاف که بعد از پیدا کردن اختلاف با دولت عراق بر سر نحوه تسلیح عشایر سنی و یا  لزوم تشکیل گارد ملی در این مناطق حملات خود را علیه اهداف داعش کاهش داده بودند پس از رفع این اختلاف نظرها و همچنین گسترش خطر جهانی داعش دوباره حملات خود را به اهداف داعش از سر گرفته اند که این هم می تواند تا حدودی در روند پیشروی های ارتش و نیروهای مردمی عراق موثر و کارساز باشد.
                                                                                     نــــــتــــیـــــــجــــــه گـــــــــــــــــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــری
تحرکات نیروهای مردمی و ارتش عراق حاکی از این است که آنها ضمن تکمیل روند پاکسازی استان های الانبار و صلاح الدین از حضور نیروهای داعش  خود را برای حمله برق آسا به آخرین استان تحت اشغال این گروه در موصل آماده می کند . هر چند در گذشته مجموعه عوامل داخلی و منطقه‌ای همچون: خیانت نفوذی های ارتش عراق و یا وجود اختلافات سیاسی داخلی در این کشور و همچنین  استفاده ابزاری ائتلاف غربی ، عربی و صهیونیستی از تکفیری ها برای تامین مقاصد سیاسی خود علیه محور مقاومت موجب شد که  تکفیری ها جای پای در عراق و سوریه  برای خود باز کنند اما از زمانی که ارتش عراق به همت دولت و مردم این کشور خود را بازیافته و عناصر نفوذی را از داخل خود پالایش کرده و از طرف دیگر خطر تکفیری ها و داعش دامن خود حامیان سابق آن را گرفته و خشم مردم مناطق تحت اشغال داعش نیز از برخوردهای سختگیرانه این گروه لبریز شده لذا در مجموع بستر سقوط داعش در عراق بیش از پیش فراهم شده است. از شواهد و قرائن موجود چنین بر می آید که شمارش معکوس برای تکمیل روند پاکسازی استان های تحت تصرف عراق از زیر اشغال داعش و سقوط دولت خودخوانده آن در موصل آغاز شده است .

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت