تحمیل هزینه‌های میلیاردی به شهرداری زنجان بر اثر تخریب آسفالت معابر

تحمیل هزینه‌های میلیاردی به شهرداری زنجان بر اثر تخریب آسفالت معابر

خبرگزاری تسنیم: معاون خدمات شهری شهرداری زنجان گفت: به واسطه تخریب آسفالت معابر توسط دستگاههای خدمات‌رسان هزینه‌های میلیاردی به شهرداری زنجان به منظور ترمیم آسفالت معابر تحمیل می‌شود.

داود نوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در زنجان با اشاره به اینکه سالانه هزینه‌های میلیاردی به سبب حفاری‌های ناهماهنگی که از سوی دستگاه‌های خدمات‌رسان در معابر سطح شهر انجام می‌شود بر شهرداری زنجان تحمیل شده است، اظهار داشت: سالانه بیش از 20 میلیارد ریال به منظور ترمیم نوارهای آسفالت معابر در شهر زنجان هزینه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه جلسات مختلفی در این زمینه و به منظور کاهش این میزان هزینه‌های تحمیلی بر شهرداری با شرکت‌های خدمات‌رسان در طول سال انجام می‌شود، تصریح کرد: شهرداری در زمان بودجه‌ریزی و نیز انجام روکش آسفالت معابر سطح شهر استعلا‌م‌های لازم را از شرکت‌های حفار مثل شرکت‌های آب، برق، گاز و مخابرات را به عمل می‌آورد.

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان با بیان اینکه در زمان بودجه‌ریزی شهرداری نیز از شرکت‌های حفار درخواست اعلام برنامه‌های خود و مشخص شدن میزان کنده‌کاری‌های آنان را دارد، ابراز کرد: اغلب این شرکت‌های خدمات‌رسان برنامه‌های خود را به شهرداری ارائه می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین مشکلی که در این بخش وجود دارد ابلاغ دیر هنگام بودجه دولتی به این شرکت‌ها است، خاطر نشان کرد: این امر سبب تاخیر در انجام پروژه‌های این شرکت‌ها شده و به نوبه خود سبب اختلال در برنامه آسفالت‌ریزی شهرداری می‌شود.

نوری با اشاره به اینکه عملیاتی شدن برنامه‌های عمرانی شرکت‌های خدمات‌رسان به اجبار از نیمه دوم سال شروع می‌شود، عنوان کرد: این در حالی است که فصل کاری شهرداری و آسفالت‌ریزی‌های لازم از نیمه اول سال آغاز شده و ناهماهنگی در انجام پروژه‌ها سبب اختلال و ایجاد نابسامانی در اقدامات شهرداری می‌شود.

وی با تصریح بر اینکه به منظور هدر رفت انرژی و نیز هزینه شهرداری و تحمیل نشدن هزینه مضاعف بر این دستگاه اجرایی، در زمان آسفالت‌ریزی نیز استعلام‌های لازم از شرکت‌های حفار انجام می‌شود، ابراز کرد: با انجام این استعلام‌ها پس از انجام روکشی‌های لازم مجوز حفاری به هیچ شرکتی صادر نمی‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان به کنده‌کاری‌های انجام شده در تقاطع‌های سطح شهر اشاره کرد و یادآور شد: این کنده‌کاری‌ها به دلیل هوشمند‌سازی تقاطع‌های ترافیکی سطح شهر توسط معاونت حمل و نقل شهرداری انجام شده بود که به دلیل هوشمند‌سازی لازم و اجباری بود

وی با تاکید بر اینکه کنده‌کاری به منظور هوشمند‌سازی تقاطع‌ها جزئی از برنامه‌های شهرداری بوده است، خاطرنشان کرد: حفاری زیادی در این محل‌ها انجام نشده و در کوتاهترین زمان ممکن این حفاری‌ها ترمیم شد تا مزاحمتی برای شهروندان فراهم نشود.

نوری با اشاره به اینکه به دلیل فرسودگی سیستم آب شهری کنده‌کاری‌های زیادی در سطح شهر انجام می‌شود، ابراز کرد: آسفالت‌ریزی سطح شهر توسط ارگان‌های مختلفی همانند شرکت آب کنده‌کاری می‌شود که یکی از دلایل اصلی این کنده‌کاری‌ها فرسودگی سیستم آب شهری است.

وی با بیان اینکه فرسوده بودن سیستم آب شهری که منجر به ترکیدگی لوله‌های انتقال آب به منازل می‌شود علاوه بر هدر رفت آب سبب شکستگی آسفالت شده و ترمیم آن را به دنبال دارد، بیان کرد: به واسطه این شکستگی‌ها سالانه حداقل بیش از 20 میلیارد ریال برای ترمیم آسفالت و روکش آن انجام می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان با تاکید بر اینکه متوسط عمر آسفالت در ایران 5 سال برآورد شده است، خاطرنشان کرد: در زنجان نیز به دلیل نبود منابع غنی رودخانه‌ای که برای تولید آسفالت مورد استفاده قرار می‌گیرد آسفالت تولیدی دارای کیفیت مطلوبی نیست.

وی با اشاره به اینکه سازمان عمران شهرداری زنجان به دلیل نبود منابع غنی رودخانه‌ای به منظور تولید آسفالت از معادن بهره‌برداری می‌کند، تصریح کرد: برای تولید آسفالت با کیفیت مرغوب باید از منابع رودخانه‌ای استفاده شود در حالی این منابع غنی رودخانه‌ای در زنجان وجود ندارد و سبب تولید آسفالت با کیفیت و عمر مفید پایینی می‌شود.

نوری به میزان تولید آسفالت پیش‌بینی شده در سطح شهر زنجان اشاره کرد و یادآور شد: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده امسال باید در حدود 100 هزار تن آسفالت در سطح شهر تولید و پخش شود که از ابتدای سال تاکنون بخشی از برنامه‌ریزی‌ها محقق شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از 21 هزار تن آسفالت در بین مناطق مختلف شهرداری‌های سطح شهر توزیع شده است، عنوان کرد: در صورتی که مناطق شهرداری تمامی همت خود را به کار گیرند می‌توانند این میزان آسفالت توزیع شده را در سطح شهر به منظور ترمیم و آسفالت‌ریزی انجام دهند.

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان‌ با تاکید بر اینکه آمادگی تولید و توزیع آسفالت به شهرستان‌های استان را داریم، خاطرنشان کرد: سال گذشته به شهرداری‌های شهر دندی و چند شهرداری دیگر آسفالت ارائه دادیم و امسال نیز آمادگی لازم در این زمینه در شهرداری زنجان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه آزمایشگاه خاصی به منظور کنترل کیفی آسفالت تولید شده توسط شهرداری زنجان وجود دارد، تصریح کرد: در مجموعه سازمان عمرانی شهرداری زنجان تولید آسفالت انجام شده روزانه در آزمایشگاه خاص آسفالت کنترل کیفی انجام می‌شود.

نوری با بیان اینکه به منظور افزایش مقاومت آسفالت تولید شده توسط شهرداری زنجان از فیلر سیمانی استفاده می‌شود، بیان کرد: این امر نیز به دلیل نبود منابع غنی رودخانه‌ای در رسیدن به کیفیت مطلوب تاثیر بسزایی دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان با تصریح بر اینکه زمان حمل آسفالت برای آسفالت‌ریزی به دلیل حفظ دمای آسفالت بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: با استفاده از دستگاه مبایل آسفالت به منظور آسفالت‌ریزی می‌توان در کمترین زمان ممکن این امر را عملیاتی کرد.

وی با اشاره به اینکه با استفاده از این دستگاه آسفالت‌های تخریب شده و معیوب همان لحظه از معابر برداشته شده و در مدت فرایندهای خاص داخل سیستم این آسفالت معیوب را دوباره تبدیل به آسفالت جدید می‌کند، عنوان کرد: به محض تبدیل به آسفالت نو آن را در محل مورد نظر پخش می‌کند.

نوری با تاکید بر اینکه استفاده از دستگاه مبایل آسفالت سبب صرفه‌جویی در منابع و مصالح سنگی و قیر می‌شود، بیان کرد: از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه برای شهرداری است و بیش از 30 میلیارد ریال اعتبار به منظور خرید این دستگاه برای آسفالت‌ریزی مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه از آنجایی که شهرداری در کارهای اجرایی به دنبال برون‌سپاری است، خاطرنشان کرد: با این حال مصوبه خرید دستگاه موبایل آسفالت به شورای اسلامی شهر زنجان ارسال و در صورت تایید شورا به منظور صرفه‌جویی در زمان و هزینه این دستگاه برای شهرداری مورد نیاز است.

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان با تصریح بر اینکه برای خرید این دستگاه باید از بخش خصوصی استفاده کنیم، ابراز کرد: در شهرداری زنجان با توجه به شرایط آب و هوایی و سردسیر بودن این منطقه نیازمند پخش سریع آسفالت در معابر و خیابان‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که در زمینه عدم استفاده از این دستگاه موبایل آسفالت وجود دارد بزرگی دستگاه و قابلیت کارایی آن در معابر کم عرض و کوچک است، عنوان کرد: در حال حاضر به دنبال اخذ مجوز برای استفاده از دستگاه موبایل آسفالتی که به صورت موقت در شهر زنجان فعالیت می‌کند، هستیم.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon