اتمام راه‎آهن همدان - تهران منوط به تأمین ریل شد

اتمام راه‎آهن همدان - تهران منوط به تأمین ریل شد

خبرگزاری تسنیم: راه‎آهن همدان-تهران به عنوان یکی از پروژه‎های مهم استان همدان این روزها در تعطیلی به سر برده و عملیات ریل‎گذاری آن متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، پروژه راه‎آهن همدان-تهران به منزله جبران عقب‎ماندگی همدان در زمینه زیرساخت‎های مواصلاتی مصوب و در سال 86 در دستور کار اجرایی قرار گرفت تا شاید بخشی از مشکلات دسترسی به استان همدان رفع شود.

براساس زمان‎بندی اولیه پروژه باید در سال 90 به اتمام رسیده و بهره‏‌برداری می‏شد ولی به سبب کمبود منابع مالی و مشکلات تامین ریل این موضوع محقق نشد.

در سال‎های 91 و در زمان دولت وقت این پروژه در قالب پروژه‎های مهر ماندگار مطرح شده و اعلام شد که در پایان عمر دولت دهم این پروژه نیز به بهره‎برداری می‎رسد که این پروژه ماندگار شده و به بهره‌‏برداری نرسید.

پس از آن نیز هر از چند وقتی مدیران وزارت راه و شهرسازی، مدیران استانی و نمایندگان مجلس و عده‎ایی مبنی بر بهره‎برداری از این پروژه در سال‎های 93 و 94 دادند که متاسفانه نه تنها هیچ کدام از آن عملیاتی نشده بلکه پروژه با توقف نسبی نیز مواجه شده است.

راه‎آهن همدان-تهران به طول 270 کیلومتر که قرار بود مشکلات استان همدان در زمینه دسترسی را برطرف کند خود به مشکلی بزرگ تبدیل شده که رفع آن نیازمند عزمی محکم از سوی دولتمردان است.

متاسفانه وعده‎های مسئولان و استفاده‌های مختلف از این پروژه سبب شده تا مردم نسبت به پروژه راه‌آهن نگاه مثبتی نداشته و به نوعی این پروژه به لکه سیاهی در بین مردم تبدیل شده است.

معاون عمرانی استاندار همدان در این زمینه به خبرنگار تسنیم گفت: بیشترین مشکل راه‌آهن همدان-تهران تامین ریل بوده و به محض اینکه تامین شود ریل‌گذاری از سر گرفته شده و اجرایی می‎شود.

محمودرضا عراقی با اشاره به اینکه ریل موردنیاز این پروژه از طریق فاینانس چین تامین می‏شود، عنوان کرد: این پروژه نیازمند 25 هزار تن ریل برای اجراست که در صورت نهایی شدن فاینانس چین ریل موردنیاز پروژه نیز تامین می‏‌شود.

وی با اعلام اینکه بخش قابل توجهی از اعتبار موردنیاز این پروژه باید صرف خرید ریل شود، بیان کرد: این پروژه نیازمند نزدیک به 800 میلیارد تومان اعتبار برای اتمام بوده که با خرید متمرکز ریل توسط دولت تنها هزینه‎های اجرای پروژه باقی می‎ماند.

در حال حاضر از 270 کیلومتر طول مسیر راه‌آهن همدان-تهران 100 کیلومتر ریل‎گذاری شده و مابقی نیز در صورت تامین ریل اجرایی می‏‌شود چراکه زیرسازی این پروژه تا مرز 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

سال گذشته برای این پروژه 86 میلیارد تومان اعتبار پیش‎بینی شده بود که امسال این رقم به 120 میلیارد تومان رسیده و در صورت تحقق باید به انتظار نشست که این پروژه در چند سال آینده به بهره‎برداری رسید.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon