حماس: بازداشت‌های کرانه باختری هرگز امنیت رژیم اشغالگر را تامین نمی‌کند

حماس: بازداشت‌های کرانه باختری هرگز امنیت رژیم اشغالگر را تامین نمی‌کند

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی جنبش حماس تاکید کرد که بازداشت های سیاسی در کرانه باختری هرگز در تامین امنیت رژیم اشغالگر و یا ممانعت ملت فلسطین از ایفای نقش خود برای حمایت از سرزمین و مقدسات خود موفقیتی نخواهد داشت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه های خبری فلسطین، سامی ابوزهری گفت که تلاش «عدنان الضمیری» برای توجیه بازداشت های گسترده اعضای جنبش حماس هرگز در کاهش حجم جرم صورت گرفته تاثیری نخواهد داشت.

وی گفت که بازداشت های سیاسی در راستای ریشه کنی مقاومت صورت می گیرد و چهره حقیقی دستگاه های امنیتی کرانه باختری و میزان همکاری و ارتباط آنها با رژیم اشغالگر را نشان می دهد.

سخنگوی حماس همچنین توقف این قبیل اقدامات بزدلانه را که ننگی برای رهبران فتح و تشکیلات خودگردان است، خواستار شد و گفت که بازداشت های سیاسی هرگز در تامین امنیت رژیم اشغالگر و یا ممانعت ملت فلسطین از ایفای نقش خود برای حمایت از سرزمین و مقدسات خود موفقیتی نخواهد داشت.

در همین رابطه جنبش حماس اعلام کرده است که نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان از چند روز پیش بازداشت گسترده اعضای این جنبش را آغاز کرده و بیش از 170 نفر را بازداشت کرده اند.

از سوی دیگر «عدنان الضمیری» سخنگوی دستگاه های امنیتی رام الله در اظهاراتی مدعی شد که تمامی این بازداشت شدگان بنا به دلایل قضایی بازداشت شده و هیچ بازداشتی سیاسی در میان آنها وجود ندارد.

حماس: احضار زنان به مقرهای امنیتی تشکیلات رام الله به مثابه زیر پا گذاشتن خطوط قرمز است

جنبش مقاومت اسلامی "حماس" در کرانه باختری نسبت به حمله عناصر سرویس های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین به منزل خانواده آل صوی نزال در شهر قلقیلیا و بازداشت دو تن از اعضای این خانواده ابراز نگرانی کرد.

این جنبش با صدور بیانیه ای ضمن مخالفت با این تعرض و همچنین احضار زنان فلسطینی به مقر سرویس های امنیتی تشکیلات رام الله، این اقدام را به مثابه نادیده انگاشتن عرف های ملت فلسطین و فرهنگ ملی و رفتار اجتماعی و زیر پا گذاشتن تمامی خطوط قرمز خواند.

حماس از تمامی گروه ها و جریان ها و احزاب ملی و نهادهای ملت فلسطین خواست تا اینگونه رفتارهای غیر انسانی و غیر ملی سرویس های امنیتی تشکیلات رام الله را محکوم کنند.

حمله نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان به تظاهرات فلسطینیان در رام الله

نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین به تحصن ده ها شهروند فلسطینی که در اعتراض به بازداشت سیاسی در شهر رام الله تجمع کرده بودند، حمله کردند.

جنبش حماس در بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای امنیتی فلسطین ده ها شهروند فلسطینی و اعضای خانواده بازداشت شدگان سیاسی را که در اعتراض به بازداشت فرزندان خود در زندان های دستگاه های امنیتی تحصن کرده بودند، مورد حمله قرار دادند.

در این بیانیه آمده است که به دنبال فراخوان جوانان برای برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز به بازداشت سیاسی، خیابان های رام الله شاهد استقرار گسترده نیروهای امنیتی بود و عناصر وابسته به دستگاه های امنیتی با لباس نظامی و غیرنظامی به تظاهرات کنندگان حمله کرده و مانع ادامه راهپیمایی آنها به سمت میدان المناره واقع در مرکز شهر رام الله شدند و آنها را وادار کردند تا به زور به تحصن خود پایان داده و پراکنده شوند.

در همین راستا جنبش های جهاد اسلامی و حماس روز شنبه مخالفت خود را با بازداشت سیاسی اعضای حماس توسط دستگاه های امنیتی در کرانه باختری اعلام و تاکید کردند که این بازداشت ها اوضاع داخلی را بحرانی تر می کند.

خالد البطش از رهبران جنبش جهاد اسلامی طی سخنانی در کنفرانس خبری که گروه های ملی فلسطین در غزه برگزار کردند، مخالفت خود را با بازداشت های سیاسی در کرانه باختری و بازداشت اعضای حماس و کادر مقاومت، اعلام کرد.

البطش اظهار داشت که این بازداشت ها راه حفظ امنیت در کرانه باختری و یا مهیا کردن زمینه وحدت ملی نیست بلکه اقدامات سرکوبگرانه ای است که با هدف بحرانی تر کردن اوضاع داخلی صورت می گیرد.

وی افزود: شایسته نیست که در پاسخ به عدم دستیابی به دولت وحدت ملی، اعضای حماس را بازداشت کرد بلکه بایستی گفت وگوها، دیدارها و مشورت ها بیشتر شود.

از سوی دیگر «سامی ابوزهری» سخنگوی جنبش حماس خواستار آزادی فوری بازداشت شدگان سیاسی شد و تاکید کرد که این قبیل بازداشت ها پیامدهای منفی دربر خواهد داشت.

وی اشاره کرد که بازداشت این افراد در راستای همکاری امنیتی بین دستگاه های امنیتی تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی صورت می گیرد و در حقیقت پروژه مقاومت را هدف قرار داده است تا رضایت رژیم اشغالگر را جلب نماید به جای آنکه وحدت را تقویت کرده و از تکروی در اتخاذ تصمیمات دوری نمایند.

ابوزهری تصریح کرد که این بازداشت ها هرگز در تضعیف پروژه مقاومت موفق نخواهد شد و هرگز حماس و مقاومت ضعیف نخواهند شد.

تلویزیون رژیم صهیونیستی: ارتش اسرائیل خواهان آتش بس طولانی مدت در غزه است

کانال دهم تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که ارتش این رژیم به برقراری آتش بس طولانی مدت در غزه تمایل دارد.

«الون بن دیوید» گزارشگر و تحلیلگر کانال دهم تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد: با وجود آنکه حماس به آموزش ها، تسلیحات و آمادگی خود برای جنگ آتی ادامه می دهد اما به عقیده ارتش فرصت زیادی برای امضای توافقنامه آتش بس طولانی مدت وجود دارد و ارتش آن را تائید خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، آتش بس طولانی مدت ایجاد بندر دریایی غزه را شامل خواهد شد.
گزارشگر تلویزیون رژیم صهیونیستی همچنین گزارش داد که سطح سیاسی این رژیم در خصوص برقراری آتش بس طولانی مدت در غزه تردید دارد.

اخیرا برخی رسانه های خبری فلسطین گزارش دادند شواهد و قرائن نشان می دهد که رژیم صهیونیستی و جنبش حماس به اعلان آتش بس طولانی مدت در غزه نزدیک شده اند به خصوص اینکه «نیکولای ملادینوف» فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در خاورمیانه سه هفته قبل آخرین پیشنهادات و ایده های اسرائیلی و بین المللی را به جنبش حماس انتقال داد.

بر اساس این گزارش، همه در غزه و اسرائیل در انتظار آن هستند تا بررسی برخی امور فنی به پایان رسیده و ساعت صفر برای اجرای آتش بس اعلام شود.

روزنامه رأی الیوم نیز نوشت که بررسی ایده های مربوط به آتش بس به پایان رسیده است و این پیشنهادات به کادر رهبری حماس در غزه و سپس از طریق «موسی ابومرزوق» به رهبران این جنبش در قطر انتقال داده شد.

بر پایه این گزارش، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی آخرین ملاحظات درباره موضع حماس در رابطه با طرح آتش بس را اعلام کرد و خلاصه مفاد توافق آتش بس این است که تمامی عملیات های نظامی دو طرف متوقف شود و حماس متعهد شده است که توسعه موشک ها و حفر تونل ها را متوقف کرده و رژیم صهیونیستی نیز انتقال مصالح ساختمانی را تسهیل نماید و گذشته از آن جامعه جهانی و کشورهایی که برای کمک به بازسازی غزه وعده داده بودند به وعده های خود عمل نمایند و علاوه بر آن اوضاع اقتصادی غزه بهبود یافته و به محاصره غزه پایان داده شود.

این پیشنهادات نه تنها از سوی رژیم صهیونیستی بلکه از طرف چند کشور غربی نیز به جنبش حماس ارائه شده و این جنبش ملاحظاتی به آن اضافه کرده اما به حد مخالفت نرسیده است.

پیش از این روزنامه المصری الیوم با اشاره به سفر«دوری گولد» مدیر کل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به قاهره نوشت که هدف اصلی سفر وی بررسی آتش بس طولانی مدت بین حماس و این رژیم بود.

بر اساس این گزارش، اسامه المجدوب معاون وزیر خارجه مصر در امور کشورهای همسایه با این مقام صهیونیست دیدار و درباره راهکار ازسرگیری مذاکرات بین دو طرف فلسطینی و اسرائیلی بر اساس مرجعیت های بین المللی توافق شده، بحث و گفت وگو کرد.

یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، در این باره گفت که هدف اصلی از سفر این مقام صهیونیست به قاهره بررسی آتش بس طولانی بین حماس و اسرائیل با حمایت سازمان ملل و به دور از نقش آفرینی قطر و ترکیه بوده است.

این منبع افزود: مصر نقش اصلی را برای دستیابی به این توافق ایفا می کند و احتمال دارد پیش از امضای این توافقنامه گذرگاه رفح را بازگشایی نماید.

تشدید اختلافات میان عباس و اعضای کمیته اجرایی ساف به خاطر برکناری عبد ربه

تصمیم اخیر محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و رئیس سازمان آزادی بخش درباره برکناری "یاسر عبد ربه" از سمت دبیر کلی ساف و انتصاب صائب عریقات به جای وی باعث بروز اختلافات شدید میان وی و اعضای کمیته اجرایی ساف شده است.

منابع بلند پایه فلسطینی گزارش دادند که جرقه این اختلافات وقتی زده شد که عباس در جریان نشست اخیر کمیته اجرایی ساف تصمیم به برکناری یاسر عبد ربه از دبیر کلی ساف گرفت و این تصمیم وی با مخالفت تعدادی از اعضای کمیته اجرایی و خروج برخی از آنها از نشست مذکور شد.

این منابع خاطر نشان کردند که عباس درباره این تصمیم خود با اعضای کمیته اجرایی ساف رایزنی نکرده بود و به صورت خودسرانه چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است.

درخواست مصر از حماس برای هماهنگی امنیتی در مرز غزه

یک منبع رسمی جنبش حماس اعلام کرد که به دنبال حملات اخیر گروه های مسلح علیه نیروهای ارتش و پلیس مصر در منطقه سینا، مسئولان این کشور هماهنگی امنیتی با حماس در مرز غزه را خواستار شده اند.

به دنبال اقدام گروه های مسلح وابسته به «ولایت سینا» مبنی بر حمله به نیروهای ارتش و پلیس در شمال سینا، «ریاض المالکی» وزیر خارجه دولت فلسطین در اقدامی شتابزده انگشت اتهام را به سمت جنبش حماس نشانه رفته و این جنبش را به دست داشتن در حوادث سینا متهم کرد.

همچنین برخی منابع امنیتی اسرائیل نیز جنبش حماس را به داشتن روابط عالی با گروه تروریستی داعش در سینا و ارائه کمک به زخمی های این گروه متهم کردند.

این در حالی است که یک منبع رسمی در جنبش حماس هر گونه تنش بین حماس و مصر به دنبال حملات اخیر در سینا را تکذیب و به پایگاه «العربی الجدید» تاکید کرد: بر خلاف آنچه در رسانه های خبری مصر گفته می شود، رابطه رسمی بین حماس و مصر شاهد تبادل اتهامات نبود بلکه رابطه دو طرف اخیرا شاهد تحول مثبت بوده است و همین امر خشم و غضب برخی ها را برانگیخته و آنها را به تلاش برای ایجاد فتنه جدید واداشته است و برخی طرف ها در تشکیلات خودگردان در این فتنه دست دارند.

وی اشاره کرد که ما به این اتهامات ساختگی که سریعا پس از انجام هر گونه عملیات تروریستی در سینا علیه مصر، صادر شده و حماس را به دست داشتن در آن متهم می کنند، عادت کرده ایم و این اتهامات از منابع مشخصی که با تشکیلات خودگردان در رام الله در ارتباط هستند، صادر می شود.

این منبع حماس همچنین فاش کرد: چهارشنبه گذشته در همان روز خونین سینا جنبش حماس تماس های رسمی از مصر دریافت کرد و آنها از مسئولان حماس درخواست کردند که کنترل مرز غزه و سینا به منظور جلوگیری از فرار هر یک از عناصر تروریستی را تشدید نمایند و حماس نیز به دلیل آنکه نسبت به حفظ امنیت سینا حریص است، سریعا با این درخواست موافقت کرد.

در همین رابطه «اسماعیل هنیه» نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس طی سخنانی در مسجد الشهداء در غزه گفت که گشایشی در روابط بین حماس و مصر حاصل شده و در تغییر و تحولات اوضاع انسانی غزه موثر بوده است.وی به استمرار تماس های بین حماس و طرف مصری اشاره کرد.

از سوی دیگر «موسی ابومرزوق» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس نیز در صفحه فیس بوک خود نوشت: حادثه ای که برای برادران ما در مصر رخ داد بیشتر از حد تصور ریاض المالکی باعث درد و رنجش ما شد، مالکی حتی به مصری ها نیز دروغ می گوید.

وی خطاب به مالکی و تمامی کسانی که حماس را به دست داشتن در این حوادث متهم می کنند، افزود: آیا شما فراموش کرده اید که دشمن ما و شما اسرائیل است و خدمت شما به اسرائیل هرگز نفعی به حال شما ندارد و هرگز پروژه مقاومت را متوقف نمی سازد بلکه تنها ما را آزار می دهد همانگونه که اکنون در کرانه باختری رخ می دهد و تا کنون بیش از 120 نفر از برگزیدگان ملت فلسطین بازداشت شده اند.

تداوم بازداشت فلسطینیان در کرانه باختری و مرز غزه

ارتش رژیم صهیونیستی امروز دوشنبه نیز در ادامه بازداشت های گسترده فلسطینیان، دو جوان فلسطینی را به بهانه عبور از دیوار حایل در مرز نوار غزه و فلسطین اشغالی، بازداشت کرد.

شاهدان عینی گفتند که نظامیان صهیونیست در نزدیکی مرز شرقی نوار غزه دو جوان را به بهانه نزدیک شدن به دیوار شرقی نوار غزه بازداشت کردند.

در همین رابطه سازمان های حقوقی فلسطین در گزارشی اعلام کردند که ارتش رژیم صهیونیستی از اوایل سال جاری میلادی 36 فلسطینی را در مرز نوار غزه بازداشت کردند که در میان آنها نوجوان 16 ساله نیز به چشم می خورد.

نیروهای رژیم اشغالگر ساکنان نوار غزه را از ورود به منطقه حایل واقع در نوار مرزی به مسافت 300 متر منع کرده اند.
از سوی دیگر نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری امروز دوشنبه نیز 3 فلسطینی را در مناطق مختلف بازداشت کردند.
دایره امور مذاکرات در سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) پیش از این در گزارشی اعلام کرد که حدود 6 هزار بازداشتی فلسطین در زندان های رژیم اشغالگر بسر می برند.

عزام الاحمد: رایزنی ها برای تشکیل دولت وحدت ملی متوقف شده است

رئیس کمیته رایزنی ها برای تشکیل دولت وحدت ملی فلسطین تاکید کرد که رایزنی های مربوط به تشکیل دولت وحدت ملی با مشارکت حماس متوقف شده است.

«عزام الاحمد» در مصاحبه با رادیو صدای فلسطین گفت که در حال حاضر هیچ تماسی در خصوص تشکیل دولت وحدت ملی در کار نیست زیرا معقولانه نیست که از یک سو سخن از تعدیل وزرا به میان آورد و از سوی دیگر رایزنی ها برای تشکیل دولت وحدت ملی ادامه یابد.

الاحمد تصریح کرد که پس از اجرای تعدیل وزرا در دولت کنونی، امکان ازسرگیری رایزنی ها برای تشکیل دولت وحدت ملی وجود دارد.
محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اخیرا در نشست کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) رامی حمدالله را مامور اجرای تغییرات محدود در دولت وفاق ملی کرد.

در همین رابطه «سامی ابوزهری» سخنگوی جنبش حماس ضمن مخالفت با دستور محمود عباس مبنی بر اجرای تعدیل در دولت رامی حمدالله، تاکید کرد که این یک «کودتا» است و ما با آن تعامل نخواهیم کرد.

ابوزهری اظهار داشت که حماس با تصمیمات عباس در خصوص تعدیل غیر توافقی دولت مخالف است و آن را کودتا می داند.
وی افزود که حماس هرگز با این تغییرات تعامل نخواهد کرد.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان