رسالت اصلی موسیقی سوق دادن مردم به سمت ارزش‌هاست


رسالت اصلی موسیقی سوق دادن مردم به سمت ارزش‌هاست

خبرگزاری تسنیم: شاعر و خواننده آئینی دارابی معتقد است که یک هنرمند باید از هنر برای تعالی خودش و مخاطبانش استفاده کند و رسالت اصلی موسیقی سوق دادن مردم به سمت ارزش‌هاست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، فروردین 94 بود که آلبوم " مجنون مادر" به طور رسمی منتشر شد، یکی از آهنگ‌های این آلبوم مادر است که بنا به گفته رضا نیک‌فرجام سبب آشتی بسیاری از فرزندان با مادرانشان شده است.

رضا نیک‌فرجام، خواننده جوان دارابی، متولد سال 61 است، وی سال‌ها در عرصه موسیقی و مجری‌گری فعالیت کرده و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است.

وی این روزها مشغول تهیه آلبومی به نام " مجنون پدر" است که بی‌شک مانند دیگر آثارش تم مذهبی دارد و هدفش انتقال مفاهیم ارزشی به نسل جوان است. ارادت وی به حضرت علی(ع) به اندازه‌ای است که در هر جمله‌ای که به کار می‌برد تلاش دارد به نوعی از احادیث حضرت استفاده کند.

نیک‌فرجام علاوه بر موسیقی دستی نیز بر سرودن شعر دارد و تاکنون مجموعه شعرهای " تیشه بر ریشه"، " باغبان جهنم"، و " شهر من سکوت و بشکن" را منتشر کرده است. وی که در زمینه مداحی و تعزیه‌خوانی نیز فعالیت دارد، کتاب "ارباب تاریخ" با موضوع آسیب‌شناسی مداحی را منتشر کرده است. در زیر گفت‌وگوی تسنیم را وی می‌خوانید.

تسنیم: از بین آثارتان کدام را ترجیح می‌دهید، چرا؟

نیک‌فرجام: از آلبوم "مجنون مادر" آهنگ "مادر"، "مجنون"، "میخوام برم به شهری که کبوتراش" را دوست دارم و بازتاب خوبی هم داشته است. این کارها 5 تا 7 سال پیش ضبط شده و امروز هم همچنان مورد توجه است.

تسنیم: به نظرتان دلیل توجه مردم در این مدت به این آهنگ‌ها چه بوده است؟

نیک‌فرجام: به نظرم دلیل استقبال مردم از این آثار این است که از دل برآمده، من سعی می‌کنم در خواندن شعر تصنعی رفتار نکنم و آنچه را که می‌خوانم به نوعی حرف دل باشد به طور مثال اگر از شهید و شهادت خوانده می‌شود به نوعی باشد که مفهوم تکراری نباشد و به دل مردم بنشیند. من دوست دارم یک کار سه دقیقه‌ای هر سه دقیقه تاثیرگذار باشد.

تسنیم: اغلب آهنگ‌هایی که شما خواندید، مذهبی یا مربوط به مفاهیم مذهبی است، دلیل این انتخاب چیست؟

نیک‌فرجام: گاهی انتخاب‌ها آگاهانه نیست بلکه در ذات انسان چیزهایی است که انسان را به یک سمت خاص می‌کشاند. من هم به برکت حضور در هیئت امام حسین(ع) از کودکی به این سمت و سو کشیده شدم.

گاه گفته می‌شد که سلیقه مخاطب جوان اینگونه شعرها و آهنگ‌ها را نمی‌پسندد اما من معتقدم که یک هنرمند باید از هنر برای تعالی خودش و مخاطبانش استفاده کند و درواقع مطالبی که از طریق هنر بیان می‌شود، به نوعی مروج ارزش‌ها باشد.

شعر "مادر" یکی از تاثیرگذارترین شعرها بوده است به گونه‌ای که بسیاری از افراد پس از شنیدن این آهنگ با وجود اینکه سال‌ها با مادر خود قهر بودند برای آشتی پیش قدم شدند و به نظر من این کار اصلی است که موسیقی باید انجام دهد، یعنی سوق دادن مردم به سمت خوبی‌ها. 

تسنیم: ملاک‌های شما برای انتخاب یک شعر برای خواندن چیست؟

نیک‌فرجام: در 99 درصد از کارهایم از شعرهای خودم استفاده می‌کنم چراکه راحت‌تر با آنها ارتباط برقرار می‌کنم. البته این به معنای عدم استفاده از شعر دیگران نیست کما اینکه من در برخی از کارهای خود از اشعار امیر عرب و رسول امیری استفاده کردم اما به طور کلی اگر بتوانم با شعری ارتباط روحی برقرار کنم از آن برای خواندن نیز استفاده می‌کنم.

تسنیم: رمز اصلی موفقیت یک آهنگ موسیقی را چه چیزی می‌دانید؟

نیک‌فرجام: ماندگاری میان مردم از مهم‌ترین رمزهای موفقیت یک اثر هنری است و فرقی ندارد که این اثر شعر باشد یا اهنگ موسیقی یا تئاتر.
فاکتورهای  زیادی را برای یک موسیقی خوب می‌توان ذکر کرد که از جمله می‌توان به ترانه‌سرا، شعر خوب، تنظیم، صدابردار خواننده  اشاره کرد اما مهم‌ترین آنها صدای خوب است چراکه صدای خوب ارتباط بیشتری با مردم برقرار می‌کند.

صدای خوب مهم است چراکه می‌تواند با شنونده ارتباط برقرار کند و درواقع من معتقدم که صدای خوب مابقی مسائل فنی را نیز به دنبال خود می‌کشد. 

علاوه بر همه اینها مقتضیات زمان نیز در ماندگاری و موفقیت یک شعر یا یک آهنگ تاثیر دارد به طور مثال آهنگ " الله الله " که در روزهای پیروزی انقلاب پخش می‌شود، به دلیل تاثیری که در آن برهه داشته، ماندگار شده است.

تسنیم: در موسیقی الگویی داشته‌اید به این معنا که براساس آثار وی بخوانید؟

نیک‌فرجام: در راه هنر و به ویژه موسیقی  انسان ممکن است از خیلی‌ها الگو بگیرد اما این الگوگیری به معنای تقلید نبوده است و بعد از 12 سال وقتی بسیاری از مردم ابتدای موسیقی می‌شنوند و تشخیص می‌دهند که کار من است، برایم افتخار است.

تسنیم: به نظر شما آفت موسیقی امروز به ویژه در میان نسل جوان چیست؟

نیک‌فرجام: در همه عرصه‌ها اگر دید یادگیری فراموش شود، پیشرفتی صورت نمی‌گیرد. نسل جوانی که می‌خواهند وارد عرصه موسیقی شوند باید ابتدا به قول معروف خاک صحنه بخورند در حالی که جوانانی که وارد عرصه موسیقی می‌شوند سودای مطرح شدن دارند و همین مسئله سبب رکود و عقب ماندگی موسیقی می‌شود.

علاوه براین باید موسیقی را ابزار برای بیان ارزش‌ها بدانیم در صورتی که امروزه تمام اشعار عاشقانه شده و خیانت‌های فاحش را ترویج می‌دهند. خواننده خوب باید بتواند سلیقه مخاطب را مدیریت کند نه اینکه خود به دنبال مخاطب برود.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon