قرائت جزء بیستم، مناجات و دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان

قرائت جزء بیستم، مناجات و دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان

خبرگزاری تسنیم: قرائت و متن جزء بیستم قرآن کریم، دعای روز بیستم و سایر ادعیه، جدول اوقات شرعی، قرائت ربّنای استاد مؤذن‌زاده، روزه‌داری در سایر کشورها، دعای سحر، ابوحمزه و ... در مجله «میهمانی خدا» می‌آید.

به گزارش گروه "رسانه‌ها" خبرگزاری تسنیم، در ماه رمضان عبادت خاص این ماه نیز در اذهان تداعی می شود از اینرو ماه رمضان را ماه روزه نیز گفته اند همچنین چون بنا به روایات مصداق صبر در قرآن روزه دانسته شده است ، آن را ماه صبر نیز گفته اند ؛ ماه خدا و ماه میهمانی الهی از دیگر اسامی است که به اعتبارهای مختلف به این ما عزیز داده شده است ؛بهترین و پرفیض ترین عبادت در بهترین ایام و لیالی اوقات ، موجبات رشد و تعالی انسانها و دستیابی به قرب الهی را آسانتر می سازد و از مصادیق نور علی نور محسوب می شود.

دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان : 
اَللّهُمَّ افْتَحْ لى فیهِ اَبْوابَ الْجِنانِ وَاَغْلِقْ عَنّى فیهِ اَبْوابَ
خدایا بگشا در این ماه برویم درهاى بهشت را و ببند برویم در آن درهاى
النّیرانِ وَوَفِّقْنى فیهِ لِتِلاوَةِ الْقُرْانِ یا مُنْزِلَ السَّکینَةِ فى قُلُوبِ الْمُؤْمِنینَ
دوزخ را و موفقم دار به تلاوت قرآن اى فرو فرستنده آرامش در دلهاى مؤ منان

 

 

ترتیل جزء بیستم قرآن کریم با صدای استاد پرهیزکار

دانلود

متن قرآن کریم با صدای قاریان مختلف

صوت دعای سحر:

 

 

متن دعای سحر

 

سوره مومنون -  آیه 109
رَبَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنتَ خَیْرُ الرَّاحِمِینَ
پروردگارا ! ما ایمان آوردیم، پس ما را بیامرز و به ما رحم کن که تو بهترین رحم کنندگانى.

سوره کهف -  ایه 10
رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنکَ رَحْمَةً وَهَیِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا
پروردگارا ! رحمتى از نزد خود به ما عطا کن، و براى ما در کارمان زمینه هدایتى فراهم آور.

سوره بقره -  ایه 250
رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ
پروردگارا ! بر ما صبر و شکیبایى فرو ریز، و گام هایمان را استوار ساز، و ما را بر گروه کافران پیروز گردان

فایل صوتی ربنا با صدای سلیم موذن زاده:

 

 

متن و صوت «یاعلی و یاعظیم»

یا عَلِىُّ یا عَظیمُ یا غَفُورُ یا رَحیمُ اَنْتَ الرَّبُّ الْعَظیمُ الَّذى لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَىءٌ وَ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ وَ هذا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ وَ کَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ فَضَّلْتَهُ عَلَى الشُّهُورِ


اى والا، اى بزرگ، اى آمرزنده، اى مهربان، تویى پروردگار بزرگ، آن کسی که همانند او نیست و او شنوا و بینا است و این ماهى است که او آنرا بزرگ و گرامى داشته و شرافت و برترى داده بر ماه‌های دیگر


وَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذى فَرَضْتَ صِیامَهُ عَلَىَّ وَ هُوَ شَهْرُ رَمَضانَ الَّذى اَنْزَلْتَ فیهِ الْقُرْآنَ هُدىً لِلنّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَالْفُرْقانِ وَ جَعَلْتَ فیهِ لَیْلَةَ الْقَدْرِ وَ جَعَلْتَها خَیْراً مِنْ اَلْفِ شَهْرٍ


و این ماه، ماهى است که او روزه گرفتن را بر من واجب کرده و این ماه، ماه رمضان است همان ماهى که قرآن را در آن فرو فرستادى، قرآنى که راهنمایى برای مردم است و حاوی نشانه‌هایی روشن است برای هدایت و تشخیص (و جداسازی میان حق و باطل)


فَیا ذَالْمَنِّ وَ لا یُمَنُّ عَلَیْکَ مُنَّ عَلَىَّ بِفَکاکِ رَقَبَتى مِنَ النّارِ فیمَنْ تَمُنُّ عَلَیْهِ وَ اَدْخِلْنِى الْجَنَّةَ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ


و در این ماه شب قدری هست که آن را بهتر و برتر از هزار ماه قرار دادی پس ای صاحب منت بر ما که هیچ کس بر تو منت ندارد، بر من منت بگذار با رهاسازی من از آتش (عذاب) و مرا همراه با آنان که بر آنها این منت را خواهی گذاشت به واسطه‌ی رحمت و بزرگواری‌ات داخل بهشت گردان، اى مهربانترین مهربانان

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم
اَللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلى اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ، اَللّهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ
خدایا بفرست بر خفتگان در گور نشاط و سرور، خدایا دارا کن هر ندارى را

اَللّهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جایِعٍ، اَللّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیانٍ
خدایا سیر کن هر گرسنه اى را، خدایا بپوشان هر برهنه را

اَللّهُمَّ اقْضِ دَیْنَ کُلِّ مَدینٍ، اَللّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ کُلِّ مَکْرُوبٍ
خدایا ادا کن قرض هر قرضدارى را، خدایا بگشا اندوه هر غمزده را

اَللّهُمَّ رُدَّ کُلَّ غَریبٍ، اَللّهُمَّ فُکَّ کُلَّ اَسیرٍ

خدایا به وطن بازگردان هر دور از وطنى را، خدایا آزاد کن هر اسیرى را

اَللّهُمَّ اَصْلِحْ کُلَّ فاسِدٍ مِنْ اُمُورِ الْمُسْلِمینَ، اَللّهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَریضٍ
خدایا اصلاح کن هر فسادى را از کار مسلمین، خدایا درمان کن هر بیمارى را

اَللّهُمَّ سُدَّ فَقْرَنا بِغِناکَ، اَللّهُمَّ غَیِّرْ سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِکَ 

 

http://www.ghadimolehsan.ir/images/ac083c9e-7894-4b87-8558-a3bc8373f6e4191.jpg

حاج منصور ارضی – شب بیستم ماه مبارک رمضان

 

 

 

آیه های زندگی - سلام کردن

 

تذکرات اخلاقی مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی در شب بیستم ماه رمضان را در اینجا بشنوید

آداب مسلمانان کشورهای مختلف درماه رمضان

ماه مبارک رمضان آداب و رسوم و شرایط خاص خود را دارد که آن را از بقیه ماه‌های سال متمایز می‌کند. با این همه مسلمانان مناطق مختلف جهان و بویژه کشورهای اسلامی در این ماه متناسب با فرهنگ‌های خود، هر کدام آداب و رسوم خاص دارند تا به بهترین شکل ممکن از فضیلت این ماه بهره ببرند. مراسمی که از کشوری به کشور دیگر و حتی از شهری به شهر دیگر تفاوت دارد؛آنچه در زیر می‌آید نگاهی مجمل به این مراسم و مناسک در برخی از کشورهاست.

گزارش بیستم؛رمضان در کشور عمان

در عمان نیز بعد از اولین روز رمضان خانواده ها دید و بازدید از یکدیگر را آغاز می کنند و هر روز در منزل یک نفر افطار می کنند.

عمانی ها در زمان سحر غذاهای مخصوصی مانند گوشت، برنج و چای و قهوه تناول می کنند.

کودکان در این ماه، بازی بهنام«قرنقشوه» انجام می دهند، به طوری که در خیابان های محله می چرخند و از یک خانه به خانه دیگر می روند و در برابر آنها می ایستند و از آنها شیرینی می خواهند.

رسم مهمانی و آداب ماه رمضان در خوزستان
 

 ماه رمضان در خود حلقه های پیوند بسیاری دارد. آداب و مراسم ماه مبارک رمضان یکی از مباحث مهم فرهنگ مردم به شمار می رود که به واسطه قدمت خود از قداست ویژه ای برخوردار است. از آنجا که این رسوم زمینه ساز همبستگی و اتحاد روانی در جامعه و تجلی روح جمعی در میان آحاد ملل مسلمان هستند از اهمیت اجتماعی فراوانی نیز برخوردارند. متاسفانه در هجوم عوارض فرهنگ های منحط و مشکلات زندگی شهری و ماشینی بخشی از این سنت های زیبا به بوته فراموشی سپرده شده اند و بسیاری دیگر نیز کم رنگ تر از گذشته به حیات خود ادامه می دهند.

رمضان رسید و حال و هوای خودش را با خود آورد. مسلمانان جهان در هر کشوری با آداب و رسومی به استقبال این ماه پر برکت می روند. مردم در سر تا سر جهان با آداب و رسوم زیبا به پیشواز رمضان می روند.

همزمان با حلول ماه مبارک نماد هلال ماه و فانوس که نشانی است از حلول ماه مبارک را در تمام شبکه‌های تلویزیونی کشورهای مسلمان می‌توان دید.

در خوزستان نیز همچون کشورهای مسلمان همسایه، با حلول ماه مبارک بسیاری با خانه تکانی و نظافت از ماه رمضان استقبال می کنند و برخی اقدام به ارسال پیام‌های کوتاه تبریک ماه مبارک همچون "رمضان کریم" به استقبال این ماه می‌روند. در کشورهای عربی و مخصوصا کشورهای حوزه خلیج فارس و هم‌چنین هموطنان خوزستانی به رغم داشتن مراسم مختلف همچون سنت افطاری دادن که در بین عرب‌ها بسیار فراوانی دارد مراسمی همچون تعارف آب و خرما و مراسم قرائت قرآن و نیایش های شبانه را نیز به همراه دارند.

ماه رمضان همواره در استان خوزستان با آیین‌ها و رسومات مختلفی همراه بوده است. بازی های محلی همچون «محیبس» یا همان پر یا پوچ و آیین طبل زدن در سحر و همچنین پختن غذاهای مخصوص این ایام همچون "شعث"، "مهلبیه" (فرنی)، سمبوسه، هریس و ... از جمله این رسوم‌های رایج در بین شهروندان عرب خوزستانی است.

 

خوراک یک ماهه روح، سی شب سی جزء

حضور افراد در نمازهای جماعت یومیه در ماه مبارک رمضان بیشتر مورد توجه است. مردان و زنان پس از خواندن نماز جماعت ظهر و عصر و در برخی شهرها پس از ختم کامل قرآن، هر کس به فراخور وسع مالی خود مقداری نبات، نقل، برنج یا گلاب به جلسه آورده و به نیت برکت بین حاضران پخش می کند.

همچنین در محلاتی که همبستگی شکل عمیق تر و یکپارچه تری به خود گرفته است چنین نشست هایی بیشتر دیده می شود. محله هایی نظیر محلات سپیدار، آسیه آباد، صخیریه، فرهنگیان، ملاشیه، خشایار و پاداد از جمله محلات با همبستگی و ارتباط بسیار خوب هستند.اهالی این محله ها هر شب به صورت خودجوش در مساجد، حسینیه ها و برخی در منازل خود برنامه های قرائت قرآن را دارند. این جلسات تا آخرین روز از ماه مبارک و به نیت ختم قرآن ادامه می یابد.

هر شب به مهمانی

دعوت از دوستان، اقوام و آشنایان برای صرف افطار از دیگر رسومی است که در این ایام بر گزار می شود.

حاج ملا عزیز یکی از ریش سفیدان روستای سید محمد تفاخ " الهدامه" است. او درباره روستای الهدامه می گوید: روستای سید محمد تفاخ یکی از روستاهایی است که رسومات زیبایی همچنان در آن پا برجاست. مردم این روستا هر شب، یکی از خانواده ها تمام مردم روستا را برای افطار دعوت می کنند. «بیت حویر چنانی» یکی از خانواده هایی است که حدود 70 سال است مردم روستا را در شب های احیاء؛ هم برای سحری اهالی را دعوت می کند و هم برای افطار که برای ما تبدیل به یک سنت و فرهنگ شده است.

حاج عزیز همچنین گفت: در سحر نیز صدای بلندگوی مسجد همه را از خواب بیدار می کند و اهالی بعد از خوردن سحری به سمت مسجد روستا که در بالادست روستا واقع شده می روند. در هنگام سحر، روستا جان تازه ای می گیرد و گویی اواسط روز است.

این ریش سفید افزود: در روزهای احیا و ضربت امام علی (ع) هم  آداب خاصی در این روستا جاری می شود. مردم صبح روز 21 رمضان پیکری را بر سر می گیرند و به سمت قبرستان می روند. بعد از پایان سینه زنی نیز برای تمامی اهل قبور فاتحه می خوانیم.

ای به خواب رفتگان پاشید، سحر شده

از گذشته تا به حال مردم برخی از مناطق استان شیوه هایی برای بیدار کردن همدیگر برای سحری داشتند. روستای ابوعرابید در شمال شادگان هنوز در نیمه های شب پیش از اذان صبح مردی چراغ به دست کوچه های تاریک روستا را می چرخد و برای بیدار کردن روزه داران می خواند "یا نایمین اگعدو تسحرو " ای به خواب رفتگان بیدار شوید سحری بخورید".

مردم شوشتر نیز در گذشته همسایه ها به در خانه یکدیگر می رفتند و همدیگر را از خواب بیدار می کردند. یکی از زنان قدیمی شوشتر می گوید: در گذشته اهالی شوشتر با صدای توپ متوجه می شدند که وقت اذان است و نباید چیزی بخورند. همینطور در زمان افطار نیز با صدای توپ متوجه می شدیم که وقت اذان مغرب است.

اهالی شوشتر در ماه مبارک رمضان غذایی با نام نیز چباب می پزند. زنان گوشت چرخ کرده را به صورت گلوله هایی کوچک در رب انار می پزند. غلغل نیز یکی دیگر از غذاهایی است که مردم شوشتر و دزفول در ماه مبارک بر سر سفره های افطارشان می گذارند.

مردم بختیاری نیز با آداب خاصی به پیشواز ماه مبارک می روند. فرنی، نشا و رنگینک همواره بر سفره های افطار این مردم دیده می شود.

باز شدن سفره دل ها

همچنین در نخستین روز از ماه مبارک رمضان، کوچکترهای خانواده به دیدن بزرگترها می روند و حلول ماه مبارک را به آنها تبریک می گویند. زنان و دختران خانواده هم با تهیه انواع شیرینی محلی همانند لگیمات، شعریه، رنگینک که با خرما و آرد درست می شود، حلوای مسقطی و معسل به علاوه فرنی، حلیم و آش سفره افطار را آماده می کنند و به همراه آن آب داغ با نبات و چای به روزه داران تعارف می شود.


شیرینی، خرما و فرنی در این خطه معمولا در هر سفره افطاری باید باشد و کمتر خانواده ای یافت می شود که افطار خود را با خرما یا فرنی نگشاید. در این ماه دید و بازدیدها به خصوص بعد از افطار دو چندان می شود. اعضای فامیل خود را ملزم به صله رحم می دانند و شبها با مهمانی رفتن، از احوال یکدیگر باخبر می شوند.

مفطح یکی از غذاهای پرچرب مردم عرب خوزستان است که پخت و پز آن در ماه رمضان بیشتر می شود. این غذا در واقع راسته گوسفند است به این شکل که مفطح با تکه های بزرگ گوسفند و ادویه جات خاصی پخته می شود و اغلب بر سفره های ریش سفیدان و بزرگان قبایل عربی به ویژه مناطق جنوبی استان دیده می شود.

افطار در خیابان

در شهر اهواز هم مائده های آسمانی برپا می شود. این ایستگاه‌ها در میدان جواد الائمه، خیابان سلمان فارسی جنب ایستگاه کوت عبدالله، بلوار شهید فهمیده، میدان شهدا، خیابان طالقانی، میدان زیتون کارمندی و دیگر میادین برپا می‌شوند و همزمان با اذان مغرب، از شهروندان روزه‌دار با خرما و آش پذیرایی می‌کنند.

محافل قرآنی با نام "شهر قرآنی" و با هدف آشنایی و انس بیشتر شهروندان با قرآن و مفاهیم قرآنی در این ماه برگزار می‌شود. این مراسم شامل بخش‌های مختلفی مانند حضور قاریان و حافظان بین‌المللی و خوزستانی، اجرای تواشیح، ابتهال و سخنرانی است.

‌این محافل قرآنی طی هشت شب در هشت مسجد شهر اهواز شامل مسجد فاطمه الزهرا (س) واقع در کوی یوسفی، مسجد امام خمینی واقع در کیان آباد، مسجد قبا واقع در کوی ملت، مسجد جامع واقع در لشکر آباد، مسجد ابوالفضل العباس واقع در منطقه عین‌ دو، مسجد خدادادی واقع در کوت عبدالله، مسجد بلال واقع در سپیدار و مسجد النبی واقع در کوی باهنر برگزار می‌شود.

همچنین شهرداری اهواز محافل انس با قرآن و عترت ویژه بانوان را نیز برگزار می کند، این محافل قرآنی با حضور بانوان قاری و حافظ قرآن در دو مکان حسینیه عاشقان ثارالله واقع در خیابان طالقانی و حسینیه قشقائی‌ ها واقع در کوی باهنر برگزار می‌شوند.

با نگاهی گذرا به همه آئین ها و مراسم ماه روزه می توان به سادگی دید که هر چه این مراسم توسط خود مردم و به صورت خودجوش و در گذر ایام اجرا شده ناب تر و با فضائی روحانی تر است. به نظر می رسد این گزارش نا تمام است. امیدوارم در روزهای آینده بتوانم آداب رسوم و عادت های رمضانی دیگر خوزستانی ها را به تصویر بکشانم.

حدیث رمضان:

  امام صادق علیه السلام :

کَیْفَ تَکُونُ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْراً مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ  قَالَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِیهَا خَیْرٌ مِنَ الْعَمَلِ فِی أَلْفِ شَهْرٍ لَیْسَ فِیهَا لَیْلَةُ الْقَدْر

چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟

حضرت فرمود: کار نیک در آن شب از کار در هزار ماه که در آنها شب قدر نباشد بهتر است.

 فضیلت و خواص سوره فیل
عدد اول نوزده در کتاب آسمانی مسلمانان، قرآن

الفیل؛ یکصد و پنجمین سوره قرآن کریم که مکی  است و 5 آیه دارد.

سورهدر این سوره داستان فیل‌سواران (اصحاب فیل) ابرهه را که برای ویران کردن خانه کعبه، هجوم آورده بودند و با قدرت خداوند نابود شدند بطور خلاصه بیان کرده‌است.

این واقعه (که قبل از اسلام رخ داده بود) مبدأ تاریخ شد و آن سال به «عام‌الفیل‏» مشهور گشت. بنا به نقل مورخین، در همان سال هم محمد متولد شد و 40 سال بعد از آن ماجرا به رسالت مبعوث گشت.

شأن نزول :

پادشاهى به نام ابرهه در یمن معبدى از سنگ مرمر ساخت و دستور داد مردم آن را زیارت و طواف کنند. مرد عربى به این معبد جسارت کرد. او لشکرى فیل سوار را تا نزدیک مکه آورد تا به انتقام آن جسارت، کعبه را خراب کند.

خداوند نیز پرندگانى را که در منقارشان سنگریزه‏اى داشتند به سوى آنان فرستاد. با بارش سنگریزه‏ها، لشکر ابرهه مانند کاه خورد شده به زمین ریختند و نابود شدند. آن سال را عام الفیل نامیدند و پیامبر اسلام نیز در همان سال به دنیا آمد.

اصحاب فیل هم خورد شدند، هم تحقیر. <<عصف مأکول>> تشبیه به کاهى که خوراک حیوان شده یعنى سرگین، بدترین تحقیر است.

فضیلت سوره

در فضیلت این سوره از امام صادق علیه السلام روایت شده است: هر کس سوره فیل را در نمازهای واجبش بخواند در روز قیامت تمامی موجودات عالم شهادت می دهند که او از نمازگزاران بوده و ندا دهنده در روز قیامت ندا می دهد که درباره بنده من به راست شهادت دادید. شهادت شما را درباره او پذیرفتم و او را وارد بهشت کنید او از کسانی است که خداوند او و کارهایش را دوست دارد.1

بنا به گفته علمای شیعه قرائت این سوره به تنهایی در نماز جایز نبوده و باید همراه با سوره قریش به عنوان یک سوره خوانده شود.2

امام صادق علیه السلام فرمودند: بین دو سوره دریک رکعت نماز جمع مکن مگر در سوره های ضحی و انشراح؛ و نیز سوره های فیل و قریش. 3

در فضیلت این سوره از امام صادق علیه السلام روایت شده است: هر کس سوره فیل را در نمازهای واجبش بخواند در روز قیامت تمامی موجودات عالم شهادت می دهند که او از نمازگزاران بوده و ندا دهنده در روز قیامت ندا می دهد که درباره بنده من به راست شهادت دادید. شهادت شما را درباره او پذیرفتم و او را وارد بهشت کنید او از کسانی است که خداوند او و کارهایش را دوست دارد

آثار و برکات سوره

1) رهایی از شر دشمن

از امام صادق علیه السلام روایت شده است : سوره فیل در مواجهه با دشمن خوانده شود نتیجه بخش است.

هم چنین آمده است : چهارشنبه که این سوره را 98 بار بخوان و به جانب دشمنت بدم که البته مغلوب خواهد شد.4

2) مانع غرق شدن در آب

از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت است که: هر کس این سوره را تلاوت نماید خداوند او را تا پایان عمر از غرق شدن در آب و دگرگونی قیافه در امان می دارد.5 

 
قرآن حکیم

الف: در کتاب حیاة الحیوان آمده است: هر گاه انسان بر کسی که از شرش می ترسد وارد شود کلمات «کهیعص حم عسق» را که ده حرف است بگوید و به ازای هر حرف که بر زبان می اورد یک انگشت از انگشتانش را ببندد از شست دست راست آغاز کند و به شست دست چب پایان برد. وقتی بدین جا رسید سوره فیل را در درونش بخواند و وقتی به لفظ «ترمیهم» رسید ده بار آن را تکرار کند و در هربار تکرار یکی از انگشتانش را که بسته شده را باز نماید. این دستور تجربه شده است.

 

ب: هر گاه انسان بر کسی که از شرش می ترسد سوره فیل را بخواند و «طیراً ابابیل» را خواند وچون به «ترمیهم» رسید از انگشت کوچک دست چپ گرفته تا به انگشت کوچک دست راس برسد 10 بار بگوید: «ترمیهم»و انگشتان را یکی یکی ببندد چون تمام 10 تا را بست از انگشت کوچک دست راست را یکی یکی بگشایدو در هر بار بگوید: «بحجاره من سجیل»  تا به انگشت کوچک  دست چپ برسد و بعد بقیه سوره را  بخواند تا تمام شود و بر آن ظالم بدمد به اذن خداوند غالب شود.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

 

 

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon