لغو تحریم‌های ایران به بهبود شرایط امنیتی و توسعه افغانستان کمک می‌کند

لغو تحریم‌های ایران به بهبود شرایط امنیتی و توسعه افغانستان کمک می‌کند

خبرگزاری تسنیم: سفیر ایران در افغانستان طی مصاحبه‌ای گفت که برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران به بهبود شرایط امنیتی و توسعه افغانستان کمک خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "محمد رضا بهرامی" سفیر ایران در افغانستان طی مصاحبه با خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس گفت که برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به بهبود شرایط امنیتی و توسعه افغانستان نیز کمک خواهد کرد.

وی افزود: در صورتی که خطر داعش در افغانستان به خطری منطقه‌ای و واقعی تبدیل شود، ایران آمادگی کمک به مبارزه با آن را خواهد داشت. در حالی که مبارزه با این گروه مسئولیت دولت افغانستان است اما در صورتی که دولت افغانستان به حمایت و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران احساس نیاز کند، تهران کمک کردن به دولت را مد نظر قرار خواهد داد.

بهرامی در ادامه این مصاحبه گفت: رویدادها در دهه‌های اخیر این موضوع را برای ما شفاف ساخته که چالش‌ها و تهدید‌ها در افغانستان به این کشور محدود نخواهد شد.

وی افزود: زمانی که درباره تروریسم و افراطی گری صحبت می‌کنیم این موضوع فقط در مرزهای افغانستان باقی نخواهد ماند. داعش و طالبان تهدید‌های مشترک بوده و راه مقابله با آنها همکاری جمعی است.

داعش از حدود یک سال پیش حضور خزنده‌ای را در افغانستان آغاز کرده است و مقامات معتقدند که بخش عمده‌ای از کسانی که به داعش پیوسته‌اند از اعضای سابق طالبان بوده که از پیشروی این گروه طی 14 سال گذشته ناامید شده‌اند.

بهرامی در ادامه این مصاحبه گفت: توافق هسته‌ای تجارت میان مرزها را افزایش خواهد داد و به نفع اقتصاد رو به سقوط افغانستان خواهد بود و توسعه اقتصادی نیز به بهبود شرایط امنیتی کمک خواهد کرد.

وی افزود: این [توافق] امکان سرمایه گذاری بیشتری را توسط ایران در افغانستان فراهم خواهد کرد که تاثیر قابل توجهی بر شرایط اقتصاد بد افغانستان خواهد داشت.

افغانستان بیشتر محصولات کشاورزی به ایران صادر می‌کند و در مقابل سوخت، سیمان و دیگر مواد ساختمانی و لوازم منزل دریافت می‌کند.

سفیر ایران در افغانستان در این مصاحبه افزود: ما خواستار ثبات و دولت مرکزی قدرتمند و توسعه اقتصادی در افغانستان هستیم. در صورتی که ما بخواهیم تهدیدهایی را که افغانستان و منطقه با آن مواجه است را خنثی یا کاهش دهیم هیچ راه حلی به جز همکاری مشترک میان افغانستان و دیگر کشورهای منطقه و فراتر از آن نداریم.

توافق موقت ژنو (برنامه جامع مشترک) که در 30 ژوئن (9 تیر) به پایان می‌رسید تا 7  جولای (16 تیر) تمدید شده است تا فرصت بیشتری برای ادامه مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 پدید آید.

دیپلمات‌های ارشد همگی از وجود پیشرفت در مذاکرات خبر داده‌اند اما همزمان بر ادامه کار بر روی مسائل باقیمانده تأکید کردند. مقامات دو طرف درباره جزئیات اختلافات اظهار نظری نکرده‌اند، اما بر اساس پیگیری‌های خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم به وین از برخی منابع، به نظر می‌رسد که سه محور اصلی همچنان جزو اختلافات اساسی در مذاکرات هستند. یکی از محورهای اختلافی، سازوکار برداشته شدن تحریم‌ها به خصوص اصل بازگشت‌ناپذیری آنهاست.

محور دوم اختلافات مربوط به دوره زمانی می‌شود باید برخی محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران در نظر گرفته شوند. در این موضوع اختلاف دیدگاه طرف ایرانی و غربی در برداشتی است که از گفتگوهای لوزان وجود دارد.

طرف غربی تلاش دارد تا بیانیه لوزان را با قرائت خود یک توافق الزام‌آور نشان دهد، و بر همین اساس صحبت از محدودیت‌های 10 تا 12 ساله می‌کند اما طرف ایرانی تاکید دارد که در لوزان راه‌حل‌ها مورد بررسی قرار گرفته و هیچ تعهد الزام‌آوری وجود نداشته است؛ ضمن اینکه ایران معتقد است که محدودیت‌های بلند مدت را به هیچ وجه نخواهد پذیرفت. موضوع سوم اختلافات در مذاکرات مربوط به ابعاد نظامی احتمالی با همان پی‌ام‌دی است که در همین چارچوب موضوع دسترسی‌ها و بازرسی‌ها و نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح می شود.

مکانیزم برداشته شدن تحریم‌ها، در کنار برگشت‌ناپذیری آ‌نها و همچنین هم‌وزن‌سازی و همزمان‌سازی اقدامات طرفین علاوه بر بحث درباره طول دوره توافق در اصل همان مباحثی هستند که خانم موگرینی از آنها تحت عنوان «برخی موضوعات سیاسی» یاد می‌کند.

انتهای پیام/.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان