فاجعه زیست‌محیطی در لرستان؛ رودخانه «کَشکان» خشک شد

فاجعه زیست‌محیطی در لرستان؛ رودخانه «کَشکان» خشک شد

خبرگزاری تسنیم: بخش زیادی از آب رودخانه «کَشکان » لرستان از شهرستان کوهدشت تا پلدختر و منطقه «چم مهر» و «هلوش »خشک و آبزیان این مسیر یا از بین رفته‌اند یا در حال مرگ هستند.

مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل محیط زیست لرستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در خرم آباد، با تائید خشک شدن بخشی از آب رودخانه کَشکان اظهار داشت: آب رودخانه «کَشکان» لرستان در  بخش‌هایی از شهرستان کوهدشت تا شهرستان پلدختر و درمنطقه «چم مهر» و «هلوش» خشک شده  وحیات آبزیان از بین رفته و در طول تاریخ  برای نخستین بار رودخانه کشکان خروجی ندارد و این اتفاق معنای این است که حیات محیط زیست لرستان در حال نابودی است.

وی با بیان اینکه در حوزه پلدختر هزار و 270 پمپاژ غیر مجاز به صورت غیر قانونی نصب است، افزود: رودخانه سیمره نسبت به سال گذشته 95 درصد کاهش دبی رودخانه دارد و در حال خشک شدن است.

مدیرکل محیط زیست لرستان با بیان اینکه دستگاه های متولی بایستی در این زمینه ورود کنند، عنوان کرد: جهاد کشاورزی باید  نسبت به کاشت محصولات غیر استراتژیک و غیر ضروری به ویژه کاشت برنج در منطقه و امور آب نسبت به جمع آوری سیستم های غیر مجاز آب اقدام کنند.

خشک شدن رودخانه کَشکان درمنطقه «چم مهر و هلوش»

وی با بیان اینکه  آب رودخانه کشکان در  بخشی از شهرستان کوهدشت تا شهرستان پلدختر درمنطقه «چم مهر و هلوش» خشک شده  وحیات آبزیان از بین رفته است، تصریح کرد: بر اساس کنوانسیون یک سوم حقابه‌ها مربوط به حوزه اکوسیستم محیط زیست است که این حقابه نه تنها در لرستان تامین نشده بلکه حیات زیست محیطی لرستان در حال نابودی است.

بنابراین گزارش، خطر خشکیدگی رودخانه «کَشکان» در استان لرستان موضوعی است که در چند سال اخیر مدام از سوی کارشناسان و رسانه ها به مسئولان استان هشدار داده شده بود اما متاسفانه اهمیت ندادن به این موضوع و نداشتن تصمیم جدی از سوی مسئولان استان سبب شد که این کابوس به واقعیت تبدیل شده و بخشی از این رودخانه حیات بخش که نقش مهمی در کشاورزی استان لرستان دارد خشک شود.

عبور رودخانه کَشکان از یک سوم خاک لرستان

حوضه آب ریز کَشکان یکی از سر شاخه‌های پر آب رودخانه کرخه قرار دارد و حدود یک‌سوم از خاک لرستان را در برمی‌گیرد و شهرستان‌های خرم‌آباد، کوهدشت، الشتر و پلدختر در مسیر حرکت آن قرار دارند.

حوزه آب ریز رودخانه کشکان از سمت شمال غرب به رودخانه گاماسیاب، غرب و جنوب غربی به رودخانه سیمره و از شرق به سر شاخه‌های فرعی رودخانه دز و از جنوب به زیر حوزه‌های مشرف به رودخانه کرخه محدود می‌شود.

این حوزه راهبردی تامین آب استان و حتی کشور در تقسیم‌بندی هیدرولوژی ایران جزئی از حوضه آب ریز خلیج فارس به شمار می‌آید و سر شاخه‌های اصلی آن از دامنه کوه‌های مرتفع و برف گیر گرین و میش پرور سرچشمه می‌گیرند و در طول مسیر اصلی دیگر رودخانه‌های فرعی نظیر چم زکریا، خرم‌ رود، چولهول و مادیان رود می‌پیوندند و سرانجام به صورت یک سیستم واحد رودخانه کشکان را تشکیل می‌دهند.

تغذیه 82 درصد از اراضی کشاورزی شهرستان پلدختر از کَشکان

این رودخانه و سر شاخه‌های آن در تأمین آب کشاورزی شهرستان‌های الشتر، خرم‌آباد و پلدختر نقش بسیار مهمی دارد به طوری که حدود 82 درصد از اراضی کشاورزی شهرستان پلدختر، توسط رودخانه کشکان تأمین می‌شود و این رودخانه در واقع شاهرگ حیاتی پلدختر محسوب می‌شود که متأسفانه در اثر بروز خشکسالی‌های سال‌های اخیر به مقدار زیادی از حجم آب این رودخانه کاسته شده است.

علت‌های فراوانی در سال های اخیر مبنی بر کاهش میزان آب این رودخانه و سر شاخه‌های آن بیان‌شده است که برای ارزیابی و فهم دقیق علت‌های کم شدن دبی آب حوزه کشکان باید اظهار نظر دقیق و کارشناسی انجام شود تا بتوان درست تصمیم گرفت.

هفتم تیرماه جاری تسنیم در گزارشی با عنوان «شریان حیات بخش «کَشکان» لرستان در بحران خشک‌سالی»خطر خشک شدن رودخانه کَشکان را هشدار داده بود.

باتوجه به وسعت رودخانه کشکان تا دیر نشده است مسئولان استان باید جلوی کشت محصولات آب دوست را گرفته و از خشک شدن کامل این رودخانه ممانعت کنند.

انتهای پیام/ ر

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon