حجم پرونده‌ها فرصت پادرمیانی در پرونده‌ طلاق توافقی را از قاضی می‌گیرد

حجم پرونده‌ها فرصت پادرمیانی در پرونده‌ طلاق توافقی را از قاضی می‌گیرد

خبرگزاری تسنیم: یک قاضی سابق دادگاه خانواده با اشاره به اینکه مراکز مشاوره در دادگاه خانواده تخصص کافی ندارند، گفت: حجم زیاد پرونده‌ها فرصتی برای پادرمیانی قاضی در طلاق به‌ویژه طلاق توافقی نمی‌دهد.

قاضی علیرضا مردانی در گفت‌وگو با خبرنگار جوانان و خانواده خبرگزاری تسنیم، در خصوص طلاق توافقی و راهکارها برای کاهش آن، اظهار داشت: همیشه زن و مرد نمی‌خواهند همدیگر را اذیت کنند، در نهایت به طلاق توافقی روی می‌آورند ولی به‌طور کلی طلاق توافقی نباید به‌عنوان نخستین راه درنظر گرفته شود، در واقع مشاوره و ریش‌سفیدی اقوام می‌تواند در کاهش طلاق مؤثر واقع شود.

وی افزود: پرونده‌ای داشتم که افراد 30 پرونده در عنوان‌های مختلف علیه یکدیگر در دادگاه خانواده تشکیل داده بودند و برای آزار و اذیت یکدیگر تشکیل پرونده‌ها افزایش یافته بود. در زمانی که قاضی دادگاه خانواده بودم زن و مرد برای اینکه کمتر یکدیگر را اذیت کنند و از دعوا و نزاع جلوگیری کنند به طلاق توافقی روی می‌آورند.

قاضی سابق دادگاه خانواده 2 (ونک) در ادامه با اشاره به "پرونده‌ای داشتم که به‌دلیل پیامک و ارتباط‌های تلفنی اشخاصی به‌عنوان مزاحم باعث شد که طلاق توافقی صورت گیرد، در واقع زن یا مرد به یکدیگر مشکوک می‌شدند و طبق توافق اقدام به طلاق توافقی می‌کردند" افزود: با توجه به حجم زیاد پرونده‌ها قاضی دادگاه فرصتی برای پادرمیانی و برگرداندن افراد به‌خصوص طلاق توافقی ندارد، بنابراین معمولاً طلاق توافقی با مراجعه به مشاوری که اکنون در دادگاه خانواده وجود دارد مورد بررسی قرار می‌گیرد ولی در نهایت حکم طلاق توافقی صادر می‌شود.

قاضی مردانی با بیان "بنده طی حضورم در دادگاه خانواده به‌عنوان قاضی توانستم یک مورد طلاق توافقی را به زندگی بازگردانم و آنها را از این امر منصرف کنم" گفت: قطعاً حضور مشاوران برای کاهش طلاق به‌خصوص طلاق توافقی بسیار مؤثر است بنابراین این امر را نباید نادیده گرفت.

وی ادامه داد: در قانون حمایت خانواده وجود مراکز مشاوره در مجتمع‌های قضایی تأکید شده است ولی اینکه چه مشاوری و با چه تخصصی حضور داشته باشد بسیار مهم است.

قاضی سابق دادگاه خانواده 2 (ونک) بیان کرد: متأسفانه مراکز مشاوره نیرو کم داشته و تنها 5 پرونده ممکن است از پرونده‌های طلاق به مراکز مشاوره ارجاع شود، متأسفانه مشاوران به‌شکل تخصصی اقدام نکرده و بیشتر آنها بازنشستگان دادگستری بوده و از علم روان‌شناسی به‌دور هستند.

قاضی مردانی اظهار داشت: 80 درصد افراد در طلاق‌های توافقی به‌دلیل دوری از نزاع و برای این‌که دیگر راهی ندارند به این امر روی می‌آورند و تنها 15 درصد به‌دلیل اختلافات ساده درخواست طلاق توافقی می‌دهند.

وی افزود: مراکز مشاوره با تخصص بالا می‌توانند در کاهش طلاق به‌ویژه طلاق توافقی بسیار کارساز باشند. طی سال‌هایی که در دادگاه خانواده، قاضی پرونده‌ها بودم مراجعه‌کنندگانی داشتم که بدون مراجعه به مشاوره درخواست طلاق توافقی می‌دادند که بنده با وجود حجم بسیار پرونده با آنها صحبت می‌کردم ولی به‌طور کلی حجم پرونده‌ها فرصتی برای پادرمیانی قضات در بحث طلاق توافقی نمی‌دهد بنابراین مشاوران می‌توانند در این زمینه به‌شکل ویژه اقدام کنند.

انتهای پیام/*

واژه های کاربردی مرتبط
واژه های کاربردی مرتبط
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon