«شکارچی شنبه»‌ها اعتقادی ساخته می‌شود نه دستوری

«شکارچی شنبه»‌ها اعتقادی ساخته می‌شود نه دستوری

خبرگزاری تسنیم: «شکارچی شنبه» از معدود آثار ضدصهیونیستی قابل‌توجه سینمای ایران است. این فیلم قرار است این هفته از تلویزیون دوباره پخش شود. نصیریان از تجربه بازی در این فیلم می‌گوید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فیلم سینمایی «شکارچی شنبه» به‌کارگردانی پرویز شیخ‌طادی یکی از معدود آثار ضداسرائیلی قابل‌قبول سینمای ایران در سال‌های اخیر بوده است. این فیلم قرار است پنج‌شنبه 18 تیر ساعت 15:50 از شبکه سوم سیما دوباره بازپخش شود.

بازی علی نصیریان در این فیلم، با حواشی و جنجال‌های زیادی در زمان اکران عمومی مواجه شد.داستان «شکارچی شنبه» به زندگی کودکی می‌پردازد که میان اقوام مختلف رفته و از هر یک، چیزی آموخته است. این فیلم در کل ماجرای استحاله فکری و ذهنی این کودک و حرکت از فطرت پاک انسانی تا تبدیل شدن به موجودی خشن، خطرناک و خونریز است که این تغییر ایدئولوژی توسط پدربزرگ کودک و با بازی هنرمندانه علی نصیریان بوده است.

بعد از سالها؛ امروز گفتگو با علی نصیریان درباره این فیلم، اتفاق جالبی است.

از علی نصیریان، بازیگر پرسابقه سینمای ایران درباره اتفاق بازی در این فیلم پرسیدیم، نصیریان گفت: ویژگی‌هایی که در این نقش وجود داشت برای من خیلی جذاب بود، یعنی یک پیچیدگی و زیروبم‌های جالبی برای من در این نقش وجود داشت و خیلی گیرا بود برایم.

وی افزود: هر بازیگری قبل از اینکه کاری را شروع کند نقش و فیلمنامه داستان برایش مهم است، برای من هم این موارد حائز اهمیت بود و به‌دلیل جذابیت اثر و کشش خوبی که در قصه وجود داشت معنا و مضمون آن مرا گرفت و در ایفای آن نقش تمام تلاش خودم را به کار بستم تا اثری قابل قبول شکل بگیرد.

نصیریان اضافه کرد: علاوه بر همه این‌ها موضوع «شکارچی شنبه»، برای من خیلی جالب بود. فکر می‌کنم از معدود مواردی بود که مصادیقی از جمله گوشه‌هایی از مشکلات مردم فلسطین مانند زمین‌خواری و گرفتن زمین‌های فلسطینیان و نیز کشتار مردم مظلوم و بی‌گناه را در سینمای ایران مطرح می‌کرد و از این جهت هم بازی در این فیلم برای من بسیار جذاب و گیرا بود.

از بازیگر پیشکسوت فیلم «شکارچی شنبه»، پرسیدیم که حالا که چند سال از به نمایش درآمدن فیلم می‌گذرد از نتیجه و خروجی کار راضی بوده است که نصیریان پاسخ داد: در مجموع تجربه قابل‌قبولی بود، هرچند در اکران عمومی، متأسفانه با آن همکاری نشد و آن‌طور که باید و شاید دیده نشد.

این هنرمند پیشکسوت بازیگری درباره اینکه چرا در سینمای ایران کمتر شاهد ساخت فیلم‌هایی با چنین موضوعاتی هستیم، گفت: رفتن به‌سراغ این موضوعات از دغدغه‌های همه افراد نیست و کسی که می‌خواهد چنین فیلمی بسازد باید همانند پرویز شیخ‌طادی انگیزه بزرگی در ساخت چنین اثر ماندگاری داشته باشد. این نوع آثار از آن دسته کارهایی نیست که براساس بخشنامه و دستور  ساخته شود. به‌نظرم حس باور و درونیات شیخ‌طادی بود که باعث شد این فیلم شکل بگیرد و همه مراحل نگارش فیلمنامه هم تحقیق شده بود و هم همه آنچه در فیلم گفته شده و اتفاقاتی که افتاد به‌صورت مستند بود. فیلم مستند نبود اما استناد داشت به اسناد و اشارات به مردم فلسطین و جنایت‌های اسرائیل.

وی درباره بازخوردها و رضایت مردم و مخاطبین از این نقش گفت: من این نقش را بسیار دوست داشتم و وقتی که بازیگری نقشی را دوست داشته باشد برای ایفای آن صادقانه و با صداقت بازی می‌کند. من هم سعی کردم در این اثر صادقانه بازی کنم و برای همه قابل باور باشد. البته ناگفته نماند که نقش خطرناک و پیچیده‌ای بود چون باید آن شخصیت فیلمنامه به‌خوبی و واقعی به نظر می‌رسید که مخاطب آن را قبول کند و با آن ارتباط برقرار کند.

نصیریان ضمن حمایت از تولید چنین آثاری در سینما و تلویزیون گفت: کسی پشت این کار نبود، یعنی این کار چیزی نبود که دولت و مراکزهای دیگر دنبالش باشند بلکه کاری بود که عوامل و کارگردان فیلم پشت آن بودند تا کار ساخته شد و چون درباره اشغال مردم منطقه‌ای از دنیا بود که مظلوم واقع شده بودند پس یک معنای انسانی و بشریت پشت آن بود و این‌گونه شد که «شکارچی شنبه» به تولید رسید، چرا که آن فلسطینی، کودک، زن و مرد همه انسان هستند، مهم نیست یهودی‌اند، اسرائیلی‌اند، مسیحی‌اند یا چیز دیگر مهم این بود که همه آنها انسان بودند و باعث شد که کار دلنشین شود.

وی در پاسخ به اینکه پس از ایفای این نقش کشورهای آمریکایی واکنش نشان دادند، توضیح داد: اشکالی ندارد. من گرین کارت هم داشتم و به‌خاطر اینکه دیگر به آمریکا سفر نکردم باطل شد و من هیچ احتیاجی به سفر به این کشورها ندارم و این واکنش‌ها برای من اصلاً هم مهم نیست.

نصیریان در پایان درباره راهپیمایی روز جمعه گفت: روز جهانی قدس برای دفاع از ملت مظلوم فلسطین است که همه با حضور خود در این روز از مردم مظلوم فلسطین و کشور مظلوم آن حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران