برخورد قانونی با تخلفات مدارس غیردولتی

برخورد قانونی با تخلفات مدارس غیردولتی

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان مدارس غیردولتی آموزش‌وپرورش گفت:‌ نظارت بر مدارس غیردولتی جزو وظایف آموزش‌وپرورش است؛‌ با تخلفات مدارس برخورد می‌کنیم و مبالغ دریافتی اضافه‌تر بر شهریه را طی مدت سه هفته به خانواده‌ها باز می‌گردانیم.

مرضیه گرد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش که سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرده است هیئت بازرسی آموزش‌‌وپرورش از حیث تخلف اداری به مدارس غیردولتی ورود و برای مدیر خاطی حکم صادر می‌کند ولی از حیث خود تخلف و استرداد مبلغ اضافه دریافت شده به مردم، آموزش و پرورش صلاحیت ندارد و متاسفانه آقایان جایگاه ناظر را با رسیدگی‌کننده یکی می‌دانند که این غلط است، اظهار داشت: در ایران تمام مکان‌های آموزشی به ویژه دانشگاه‌ها و مدارس از ارزش ویژه‌ای برخوردارند.

وی افزود:‌ قانونگذار در زمینه برخورد با هر نوع تخلف، قانون‌های خاصی برای مراکز آموزشی تعیین می‌کند. مدارس غیردولتی هم جزو مراکز آموزشی هستند و به واسطه تصویب قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی، دارای وجاهت قانونی خاص و ارزش اجتماعی هستند. ما در آموزش و پرورش برای مدیران و دانش‌آموزان ارزش خاصی قائل هستیم و به استناد مواد قانونی برای هرگونه تخلفات در مدارس غیردولتی شورای نظارت به ویژه شورای نظارت مرکزی علاوه بر رسیدگی می‌تواند مجازاتی را دررابطه با تخلفات مدارس صادر کند.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی ادامه داد:‌ مرجع صدور مجوز و لغو مجوز مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش است. طبق ماده 34 قانون تاسیس مدارس غیردولتی در صورت تخلف از موارد مندرج در این قانون مانند شهریه و سایر مقررات ابلاغ شده به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده شده است چنانچه مدرسه‌ای که مرتکب تخلف شد با آن برخورد شود و حتی نوع برخوردها نیز اعلام شده است. این مجوز بر اساس قانون است که از اخطار تا تعطیلی موقت و دائم و محرومیت دائم را در برمی‌گیرد.

گرد ادامه داد:‌ در آموزش و پرورش تلاش می‌کنیم تا ضمن  حفظ حریم مدارس طبق قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی به تخلفات احتمالی رسیدگی شود. چنانچه شاهد بودیم طی سال‌های گذشته مدارسی بودند که اضافه وجه دریافتی آنها ثابت و با آنها برخورد قانونی شد.

وی با اشاره به اینکه اگر اضافه دریافتی مدارس غیردولتی توسط شورای نظارت استان به ما گزارش شود مدارس موظفند طی مدت 3 هفته وجه اضافه دریافتی را به خانواده‌ها بازگردانند، گفت:‌ چنانچه در این فاصله پول به اولیا بازگردانده نشود، شورای نظارت مرکزی درخصوص متخلف تصمیم گیری می‌کند که چه برخورد قانونی با آنها شود.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی ادامه داد:‌ ما وظیفه خود می‌دانیم که طبق قانون، مدارس غیردولتی را رصد و کنترل کنیم در طول سا‌ل‌های گذشته بخشی از قدرت نظارتی به دلیل سلیقه‌ای برخورد کردن، کمرنگ شده بود اما از سال گذشته با جدیت بسیار در حال بررسی و نظارت بر مدارس غیردولتی هستیم و با مدارس متخلف در مراکز استان‌ها، تهران و شهرستان‌ها برخورد شده است.

گرد تصریح کرد:‌ سال گذشته شاهد بودیم که شهریه‌‌های اضافه که از خانواده‌ها دریافت شده بود به آنها بازگردانده شد. مبالغی نیز که  تحت عنوان هزنیه سرویس و غذا در مدارس غیردولتی دریافت می‌شود به هیچ عنوان اجباری نیست بلکه با پیشنهاد انجمن اولیا و مربیان این مبالغ تصویب می‌شود و اگر خانواده پذیرفت از آن استفاده می‌کند در غیراین صورت هیچ اجباری وجود ندارد.

وی بیان کرد:‌ همچنان که علاقه مند هستیم از موسسان و مدیران مدارس غیردولتی حمایت کنیم در عین حال برخورد جدی و قاطعی را با متخلفان خواهیم داشت.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی با اشاره به اینکه با وجود آنکه مستندات قانونی لازم را شرح داده‌ایم اما همچنان اختلاف نظرات با سازمان تعزیرات وجود دارد، گفت:‌ اگر مشکلات حل نشود،‌ معاونت حقوقی ریاست جمهوری بر این مسئله نظارت و موضوع را حل خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد:‌ به استناد مستندات قانونی اعتقاد داریم که مدارس غیردولتی دارای قانون خاص هستند و ورود تعزیرات به مدارس غیردولتی آرامش حاکم بر فضای مدارس را به هم می‌ریزد. نظارت و رسیدگی بر مدارس غیردولتی جزو وظایف آموزش و پرورش است.دوستان ما در سازمان تعزیرات حکومتی نگران نباشند و اجازه بدهند آموزش و پرورش به وظایف قانونی خود رسیدگی کند و آنها نیز به تکالیف قانونی خود بپردازند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon