استان گلستان جزء ۴ استان دچار تنش آبی

استان گلستان جزء 4 استان دچار تنش آبی

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای استان گلستان با اشاره به کمبود منابع آبی در گلستان گفت: استان گلستان جزء ۴ استان دچار تنش آبی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان،علی نظری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وضعیت منابع آبی استان گلستان در شرایط نرمال یک هزار و 250 میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی است اما هم‌اکنون این میزان آب را نداریم و 93 درصد آب‌های زیرزمینی و 72 درصد آب‌های سطحی را برداشت می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان گلستان تصریح کرد: استان گلستان هم‌اکنون چهارمین استان دارای تنش آبی پس از استان‌های فارس، بوشهر و هرمزگان است.

نظری افزود: در پی خشکسالی‌های متوالی میزان بارش‌ها 24.5 درصد نسبت به دوره درازمدت و 14.5 درصد نسبت به سال گذشته کاهش بارندگی داشتیم.

وی اظهار داشت: کاهش 70 تا 94 درصد در روان‌آب‌ها و کاهش ذخیره سفره‌های آب زیرزمینی را در این مدت داشتیم و تغییر اقلیم، گرم شدن هوا و افزایش تبخیر را شاهد هستیم.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان گلستان گفت: متاسفانه در استان گلستان شاهد برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی هستیم و پراکنش زمانی و مکانی نامناسب نزولات آسمانی را در این مدت در سطح استان داشتیم.

نظری با اشاره به میزان آبگیری سدهای گلستان افزود: 101.6 میلیون مترمکعب تا خرداد در سدهای گلستان آبگیری شده که نسبت به 159 میلیون مترمکعب آب سال گذشته 26 درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: بارندگی نیز در استان گلستان از مهر تا خرداد ماه از 4.5 درصد نسبت به درازمدت به  79.5درصد نسبت به درازمدت کاهش یافته است.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon