عربستان بشکه باروت آماده انفجار

عربستان بشکه باروت آماده انفجار

خبرگزاری تسنیم: حمله عربستان به یمن و ناکامی‌های ناشی از آن به اضافه نارضایتی داخلی به ویژه در استان قطیف در کنار پیشرفت روزافزون نیروهای یمنی و جنبش انصارالله در حمله به مواضع سعودی همگی عربستان را به بشکه باروت آماده انفجار تبدیل کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «خبر» «اریک دریستر» نویسنده و کارشناس کارشناس مرکز مطالعات «الشرقیه» وابسته به آکادمی علوم روسیه، با اشاره به نارضایتی مردمی در عربستان و ناکامی ریاض در حمله به یمن و نیز پیشرفت روزافزون حملات نیروهای ارتش یمن و جنبش انصارالله به مواضع سعودی، عربستان را به بشکه باروتی تشبیه کرد که هر لحظه در آستانه انفجار است.

به گفته وی هنگامی که عربستان در مارس 2015 یمن را هدف حملات نظامی قرار داد، انتظار می رفت حملات هوایی به سرعت پایان یافته و برای نابودی انصارالله کافی باشد و در نتیجه ریاض بتواند برای دولت تحت حمایت خود امکان بازگشت به قدرت در یمن را فراهم کند اما اوضاع به آن سادگی که طراحی شده بود، پیش نرفت.

حمله یمنی‌ها به خاک عربستان

به عبارت بهتر روند تحولات از آنچه طراحی شده بود، دامنه گسترده‌تری پیدا کرد به این معنی که نه تنها این حملات اهداف مورد نظر عربستان را تحقق نبخشید، بلکه آن را سخت در معرض خطر قرار داد تا جایی که جنگ علیه یمن سبب شد عربستان در خاک خود زیر آتش نیروهای یمنی قرار گیرد.

این کارشناس سیاسی در ادامه با اشاره به گزارش منابع یمنی یادآور شد: نیروهای یمنی و مبارزان انصارالله جیزان و نجران در خاک عربستان را هدف حمله موشکی قرار داده و علاوه بر این پایگاه‌های نظامی در نقاط مختلف آن را زیر آتش حملات گسترده خود گرفتند.

وی در توضیح این مطلب افزود: نیروهایی که خاک عربستان را مورد حمله قرار دادند، با این اقدام پیام روشنی به ریاض ارسال کردند مبنی بر اینکه باید بهای بمباران مناطق مختلف یمن  و تخریب آن را بپردازد.

دریستر افزود: در واقع موفقیت نیروهای یمنی و رزمندگان انصارالله در حمله به تأسیسات نظامی اصلی سعودی، عربستان را شوکه کرد زیرا با وجود این‌که حملات اخیر نیروهای یمنی به مواضع سعودی اولین حملات از نوع خود نبود اما قدرت نظامی آنان برای حمله به پایگاه‌های نظامی عربستان را به نمایش گذاشت.

وی همچنین با استناد به برخی گزارش های موجود اعلام کرد، نیروهای یمنی با حمله به یک پایگاه نظامی در جنوب غرب استان جیزان واقع در یک منطقه راهبردی در ساحل دریای سرخ در خاک عربستان آن را تحت کنترل خود در آوردند.

این کارشناس سیاسی حمله نیروهای یمنی به مواضع نظامی در داخل خاک عربستان و تسلط بر آن را به مثابه در تنگنا قرار دادن حکومت سعودی و حتی فاجعه راهبردی برای این کشور دانست.

به گفته وی بر اساس گزارش های موجود از منابع یمنی نیروهای این کشور پایگاه نظامی جیزان و نیز چند تأسیسات نظامی دیگر از جمله در شرق و شمال غرب عربستان را هدف حمله قرار دادند.

دریستر تصریح کرد: در صورت صحت این گزارش‌ها می‌توان گفت که خاک عربستان در تیررس موشک‌های نیروهای یمنی قرار گرفته است.

وی افزود:مقایسه حملاتی که در ماه آوریل به مواضع عربستان صورت گرفت با حملات کنونی آنان از پیشرفت آشکار ارتش یمن در حمله به اهداف سعودی حکایت دارد، به اضافه این‌که برخی مبارزان یمنی در تلاش برای نفوذ به مواضع دفاعی عربستان در نقاط مرزی و در نتیجه ثبت دستاوردهای بزرگ در این خصوص برآمدند.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: با وجود این‌که تلاش‌های نیروهای یمنی در این خصوص با مقابله نیروهای سعودی رو به رو شد و در بیش‌تر موارد ناکام ماند اما امروز با گذشت کم‌تر از دو ماه از این تلاش‌ها، ‌حملات مزبور با پیشرفت همراه بوده و تعداد آن نیز روز به روز در حال افزایش است به این معنی که ارتش یمن تأسیسات عربستان در تمام نقاط این کشور را هدف حمله قرار دادند و نیروهای انصارالله نیز در استان راهبردی جیزان نفوذ یافتند.

نیروهای یمنی در عربستان استراتژی جنگ و گریز را به کار گرفتند

به گفته وی هر چند نیروهای یمنی بر مواضع نظامی سعودی در مناطق مرزی تسلط یافته‌اند اما جنگنده‌های سعودی این مواضع را هدف حمله قرار دادند از همین رو نیروهای یمنی استراتژی جنگ و گریز را در پیش گرفتند به این ترتیب که با تسلط بر مواضع نظامی سعودی سلاح‌های آن را به غنیمت گرفته سپس پیش از حملات جنگنده‌های سعودی آن محل را ترک می‌کردند.

به گفته وی اما در اصل و بر اساس یک واقعیت ساده بخش جنوب غربی عربستان به طور کامل و مستقیم با تهدید نیروهای یمنی و نیز گروه‌های تازه تاسیس که در سکوت در داخل عربستان و در نزدیکی منطقه مرزی با یمن شکل گرفته‌اند، روبه‌رو است.

جنگ داخلی عربستان

به عقیده اریک دریستر، چه بسا تشکیل گروه‌های مزبور یکی از مهم‌ترین تحولات نگران کننده برای ریاض باشد و به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین این گروه‌ها جنبش موسوم به «آزادیخواهان ‌نجران» باشد که در واقع ائتلاف قبایل منطقه‌ای در جنوب غرب عربستان است و اعضای آن فعالان سیاسی سعودی هستند که تلاش کردند جنبش استقلال طلبانه‌ای را علیه دولت عربستان تشکیل دهند.

جنگ عربستان علیه یمن موجب جان باختن هزاران غیرنظامی از جمله زنان و کودکان شده و به تأسیسات زیربنایی، مدارس، منازل و بازارها نیز خسارت سنگینی وارد کرده و موجب کند شدن روند ارائه خدمات اساسی به مردم شده و آن را به پایین‌ترین حد تنزل داده است.

این کارشناس سیاسی گفت جهانیان این حملات را نادیده گرفته‌اند اما در نهایت سعودی‌ها بهای این جنایت را خواهند پرداخت و بی‌تردید بهای آن بسیار سنگین‌تر از آنچه تصور کنند تمام خواهد شد.

وی گفت: با وجود این‌که آل سعود ثروت نفتی در اختیار دارد اما پر واضح است که قادر به کنترل مردم و نارضایتی‌های آنان نیستند از همین رو کسی نمی‌داند آیا جنگ علیه یمن جرقه‌ای است که این بشکه باروت را منفجر خواهد کرد یا خیر؟

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان