پودرخون و نئوپان در خوراک دام و طیور

پودرخون و نئوپان در خوراک دام و طیور

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل یک شرکت خوراک دام گفت: متاسفانه در مواردی مشاهده شده که برخی ازکارخانه‌ها، در تولید خوراک دام و طیور از پودر خون به جای سویا و در تولید خوراک طیور از ضایعات نئوپان به جای فیبر استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مدیرعامل گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر در نشست "اتاق گفت‌وگو با خبرنگاران" با موضوع "زنجیره تامین و فرآوری خوراک دام، طیور و آبزیان" گفت: با توجه به وابستگی کشور به واردات نهاده‌های کشاورزی مانند ذرت و سویا، یکی از راه هایی که می‌توان نیاز کشور را از طریق تولیدات داخلی تامین کرد، کشت فراسرزمینی است.

مجتبی نوروزی افزود:کشورهایی مانند چین،عربستان، قطر و غیره نیز به دلیل محدودیت در منابع تولید، ازاین راه برای تامین مواد نیاز خود استفاده می‌کنند.

وی گفت: قطر با داشتن محدودیت‌های فراوان در بخش کشاورزی بیش از نیم میلیون هکتار از زمین کشاورزی سودان را در اختیار گرفته است و مایحتاج مورد نیاز خود را از طریق کشت و کار در زمین‌های اجاره شده تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه در صورتی که در منطقه شمال کشور نیز به کاشت محصولات دیگری در کنار کشت برنج توجه شود، برخی از نیاز‌های وارداتی کشور قابل تامین است، خاطرنشان کرد: سالانه در حدود 450 تا 500 هزارهکتار از اراضی این منطقه تحت کشت برنج قرار می‌گیرد و در صورتی که در کنار کاشت برنج محصولات دیگری نیز مانند کلزا کاشته شود علاوه بر افزایش عملکرد برنج، بخشی از نیاز کشور را نیز تامین می کند. 

رئیس سابق سازمان دامپزشکی کشور در اراتباط با وضعیت تولید مرغ در کشور، اظهارداشت: برای مصرف و عرضه مرغ مازاد کشور، درمواقعی که بازار کشش لازم ندارد می‌توان آن را به بازار‌های جدیدی که  تمایل به مصرف مرغ به صورت گرم دارند، صادر کرد.

وی در خصوص بیماری‌های طیور نیز گفت: متاسفانه در مواقعی با وجود فعالیت‌های دامپزشکی، برخی از کشاورزان موارد بهداشتی لازم را در تولیدات خود در نظر نمی‌گیرند و منجر به افزایش تلفات و کاهش بهره بردای می‌شوند و مشکلات خود را به گردن دامپزشکی می اندازند.

وی در خصوص کیفیت تولیدات خوراک دام و طیور در کشور اظهار داشت: نهاده‌های مصرفی در خوراک دام، طیور و آبزیان باید قبل از مصرف علاوه برداشتن شرایط آزمایشگاهی،استاندارد  ظاهری مناسبی نیز داشته باشند.

نگرانی از واردات دوباره مرغ در شرایط پسا تحریم

مسعود شریفی مدیر عامل شرکت خوراک دام طیور و آبزیان چینه، در ادامه این نشست، بابیان اینکه مرغداری‌های کشور نیاز به حمایت بیشتری دارند، گفت: مرغداران درشرایطی که هرکیلوگرم مرغ زنده را درحدود 4 هزار تومان و با ضرر به فروش می رسانند، شاهد این هستیم که در بازار مصرف سینه مرغ تفکیک شده 14 هزار توامان به فروش می رسد.

وی با اشاره به شرایط پسا تحریم در صنعت مرغ داری، افزود: با توجه به احتمال افزایش درآمد های نفتی و واردات در شرایط پسا تحریم، باید واردات را به سمت واردات مواد اولیه تولید گسیل داد.
شریفی اظهار داشت: این نگرانی وجود دارد با رفع مشکلات ارزی کشور واردات مرغ دوباره آغازشود.

پودرخون و نئوپان در خوارک دام و طیور

مهدی آل‌ا‌براهیم مدیرعامل شرکت خوراک دام پارس وابسته به سازمان اقتصادی کوثر نیز در این نشست اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 570 کارخانه مجوز تولید خوراک دام و طیوردارند اما این کارخانه با ظرفیتی در حدود 20 تا 30 درصدی مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: متاسفانه درمواردی مشاهده شده که برخی از تولید کنندگان در تولید خوراک دام و طیور از پودر خون به جای سویا و درخوراک طیور از ضایعات نئوپان به جای فیبر استفاده می‌کنند.

آل‌ابراهیم در ادامه درباره بیماری‌های طیوراظهارداشت: تولید کنندگان در برخی از موارد مدیریت فارم را به درستی انجام نمی‌دهند وبا انتخاب راحت ترین راه برای اعلام مشکلات خود، خوراک مرغ را بی کیفیت می‌دانند.

وی در پایان گفت: استفاده از پودر خون، آسیبی برای مرغ ندارد اما این آسیب برای مصرف کننده نهایی یعنی انسان، مشکل زا خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه