تقویت دلار "طلای جهانی" را ارزان کرد

تقویت دلار "طلای جهانی" را ارزان کرد

خبرگزاری تسنیم: اصلی ترین دلیل افت ارزش طلا را می توان به تقویت دلار نسبت داد. این اتفاق به رغم وجود بحران در یونان و تحریم تقاضای پوشش ریسک طلا رخ داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نتایج بررسی بانک مرکزی از تحولات بازار طلا در هفته منتهی به 5 ژوئیه 2015-14 تیرماه 94 نشان میدهد که در این هفته بهای فلز زرد رنگ در مقایسه نرخ ابتدا و انتهای هفته کاهش یافته است.

اصلی ترین دلیل افت ارزش طلا را می توان به تقویت دلار نسبت داد. این اتفاق به رغم وجود بحران در یونان و تحریم تقاضای پوشش ریسک طلا رخ داده است.

آنطور که قیمت‌ها نشان میدهد نوسانات هفته گذشته قیمت طلا در بازار نیویورک در محدوده 1178.90-1163.61 دلار برای هر اونس در نرخ‌های پایانی ثبت شده است ضمن آنکه متوسط بهای طلا در هفته گذشته نسبت به متوسط آن در هفته ماقبل، 0.45 درصد کاهش یافت.

در ادامه چرایی نوسانات روزانه طلا در هفته گذشته را مشاهده می کنید؛

در ابتدای هفته گذشته، متأثر از نگرانی‌ها پیرامون نکول بدهی در یونان، بازارهای سهام با افت مواجه ش و در پی آن طلا به عنوان یک دارایی مطمئن رونق گرفته و بر بهای طلا افزوده شد.  از سوی دیگر، تضعیف یورو که پیامد دیگری از مشکلات یونان است، از صعود بیش از پیش قیمت طلا جلوگیری نمود. به رغم افزایش قیمت طلا در این روز، بهای طلا برای چهارمین فصل متوالی در سه ماهه دوم سال 2015 با افت مواجه شد.

روز سه شنبه، باز هم موضوع نکول بدهی‌های یونان به صندوق بین المللی پول با تضعیف یورو در مقابل دلار و افت قیمت طلا همراه بود. چشم انداز نزولی قیمت نیز در افت این روز بهای طلا به کمترین سطح از 5 ژوئن تاکنون بی‌تأثیر نبود. در ادامه این رو آقای فیشر، قائم مقام بانک مرکزی آمریکا اذعان داشت که نشانه‌هایی از رشد دستمزدها و بهبود مداوم بازار کار در آمریکا مشاهده می‌شود که می‌تواند تورم 2 درصدی را در اینده نزدیک محقق نماید. این موضوع، به افت قیمت طلا دامن زد.

روز چهارشنبه، افت قیمت طلا باز هم ادامه داشت. تقویت دلار امریکا زا یک سو و همچنین خوش بینی در مورد حل مشکل یونان که تقاضای دارایی‌های امن همچون طلا را کاهش می‌داد، به افت بهای طلا دامن زد. در این روز یونان به وام دهندگان بین المللی خود اعلام کر که در صورت تغییر برخی شرایط، پیشنهاد بسته نجات مالی را خواهد پذیرفت.

در ابتدای روز پنجشنبه، بهای طلا یک درصد افت نمود. اما در ادامه ارقام اقتصادی آمریکا نشان از آن داشت که ایجاد شغل در ماه ژوئن ضعیف‌تر از پیش بینی‌ها بوده است. این موضوع احتمال تعلل فدرال رزرو در افزایش نرخ بهره را افزایش داد و بهای طلا اندکی تقویت شد. از سوی دیگر، بازار طلا نیز همچون سایر بازارها در انتظار رفراندوم روز یک شنبه در یونان بود. رفراندومی که نخست وزیر یونان از مردم خواست کرده تا در آن به بسته نجات اروپایی مشروط به شرایط سخت نه بگویند.

روز جمعه، بسته بودن بازارها در آمریکا، سبب شد که طلا باز هم در فضای معاملاتی روز قبل باقی بماند. معاملات در این روز باز هم متأثر از انتظار برای رفراندوم روز یکشنبه یونان و عکس العمل بانک مرکزی اروپا به آن بود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه