خطر وابستگی به واردات محصولات فناورانه کشاورزی در کمین است

خطر وابستگی به واردات محصولات فناورانه کشاورزی در کمین است

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیرجهاد کشاورزی دولت نهم گفت: در حال حاضربیش از هزار طرح تحقیقاتی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور وجود دارد که با وجود رسیدن به مرحله تجاری سازی معطل مانده‌اند.

جعفر خلقانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اعلام این خبر،افزود :در حال حاضر بیش از 1000 طرح‌ تحقیقاتی درسازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به مرحله تجاری‌سازی رسیده و معطل حمایت و شکل‌گیری بازار اقتصادی است.

وی با تاکید بر لزوم اعتماد به توانمندی‌های علمی محققان داخلی، خاطر نشان کرد: بلااستفاده رها شدن این ظرفیت‌های علمی و فناوری بخش کشاورزی نه به خاطر ناکارآمدی نیروی انسانی بخش تحقیقاتی؛ بلکه ناشی از کشش به بازار‌های خارجی است.

رئیس سابق سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ادامه داد: این رویکرد نه تنها اقتصاد ما را در بخش کشاورزی به غرب وابسته کرده؛ بلکه روحیه «ما نمی‌توانیم» و غرب‌زدگی را نیز ترویج داده است.

وی اظهار داشت: همانطورکه نگاه خودکفایی در تأمین محصولات نهایی و کشاورزی وجود دارد، درمحصولات فناورانه بخش کشاورزی نیز این نگاه باید ایجاد شود .

خلقانی با اشاره به در حال گسترش بودن واردات محصولات فناورانه بخش کشاورزی، یاد آورشد: منافع بلند‌مدت و پایدار کشاورزان درگروی تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی بوده؛ همان طور که امنیت غذایی پایداردر گروی تقویت کشاورزی داخلی است.

این فعال بخش تحقیقاتی کشور، بیان داشت:  در حالی محققان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور و اساتید دانشگاه از بی‌توجهی در واردات یافته‌های تحقیقاتی گلایه دارند که به صورت افراطی تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی با یک کشور غربی خاص که دشمنی آن با نظام جمهوری اسلامی ایران عیان است، بسته می‌شود.

خلقانی اظهار داشت: ابتدا قرار بود فقط برای واردات بذور اصلاح‌شده کلزا با این کشورهمکاری شود، اما هر چه جلوتر آمدیم، دیدیم، موضوع این همکاری‌ها به سرمایه‌گذاری خارجی، انتقال فناوری و آموزش کشاورزان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه مخالف ارتباط علمی بین‌المللی نیستم اما این ارتباطات پیش‌شرط‌هایی می‌خواهد، اظهار داشت: پیش‌شرط‌‌های این امر  موازنه خودباورانه نیروی انسانی علمی ایران با کشورهای غربی، ملاحظه اصول زیست‌فناوری و مسائل پدافندی و قرنطیه‌ای، توجه به امنیت غذایی و تنوع درمبادی واردات است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه