طرف‌های درگیر در لیبی پیش‌نویس توافقنامه صلح را امضا کردند

طرف‌های درگیر در لیبی پیش‌نویس توافقنامه صلح را امضا کردند

خبرگزاری تسنیم: طرف‌های درگیر در لیبی، روز شنبه پیش‌نویس توافقنامه سیاسی را که صلح و آشتی در این کشور می‌انجامد، با نظارت نماینده سازمان ملل امضا کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از «اسکای‌نیوز»، طرف‌های درگیر در بحران لیبی، عصر دیروز در شهر «الصخیرات» مراکش به شکل ابتدایی پیش‌نویس توافقنامه سیاسی را به امضا رساندند. در این مراسم، کنگره منحل شده لیبی حضور نداست.

«برنارد لیون» نماینده سازمان ملل در لیبی در سخنانی در آغاز این مراسم، تصریح کرد امضای پیش‌نویس توافقنامه صلح و آشتی در لیبی پس از ماه‌ها تلاش و کار مداوم صورت گرفت.

لیون با تأکید بر ضرورت آزادی بازداشت شدگان سیاسی، متذکر شد که امنیت مهم‌تر از این توافقنامه است.

نماینده سازمان ملل در لیبی گفت همواره باب فعالیت‌های مسالمت‌آمیز باز است.

از سوی دیگر، «صلاح‌الدین مزوار» وزیر خارجه مراکش اظهار داشت که توافقنامه شامل همگان و نه تنها لیبی است؛ این توافقنامه شامل منطقه مدیترانه، آفریقا و اروپا است.

وزیر خارجه مراکش تاکید کرد که لیبی دولتی است که برای همگان اهمیت دارد و مراکش به حمایت خود از لیبی و لیبیایی‌ها ادمه خواهد داد.

وی با بیان اینکه اراده سازندگی به اراده تخریب فائق می‌آید، از عدم حضور هیئت کنگره منحل شده لیبی انتقاد کرد و از این  هیئت خواست این توافقنامه که «لیبی را روبه‌روی تولدی جدید» قرار می‌دهد، امضا کند.

قرار است هیئت‌های مشارکت کننده در مذاکرات صلح پس از عید فطر به شهر الصخیرات بازگردند تا درخصوص اسامی کسانی که دولت وحدت ملی را تشکیل خواهند داد، مذاکره کنند.

از سوی دیگر، «شورای عالی انقلابیون لیبی» از اقدام تونس در احداث دیوار مرزی بین دو کشور خبر داد.

شورای عالی انقلابیون لیبی در بیانیه‌ای، اعلام کرد دولت تونس این دیوار مرزی را بدون هماهنگی با دولت لیبی احداث کرده است.

این شورا، دولت تونس را به دلیل این اقدام، «اشغال‌گر» توصیف کرد و نسبت به پیامدهای ساخت این دیوار هشدار داد و تأکید کرد این شورا اختیار کامل را دارد هرگونه و در هر زمان و مکانی که بخواهد، بتواند به این اقدام تونس واکنش نشان دهد.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان