آتش‌سوزی در جنگل‌های لرستان؛ نبود حداقل امکانات قامت بلوطستان را خم کرد‌

آتش‌سوزی در جنگل‌های لرستان؛ نبود حداقل امکانات قامت بلوطستان را خم کرد‌

خبرگزاری تسنیم:لرستان دومین استان در زمینهٔ وسعت جنگل‌های بلوط در کشور بوده اما این روزها بحران آتش در این منابع طبیعی افتاده و نبود حداقل امکانات سبب دود شدن بلوطستان شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع استان لرستان قصه پر غصه دیروز، امروز و فردای این دیار است که هرساله با شروع فصل گرما، داغی جانکاه بر پیکره بلوطستان گذاشته است.

آتش‌سوزی منابع ارزشمندی ازجمله درختان، درختچه‌ها و بوته‌های جنگلی و مراتعی که جزو ذخیره گاه‌های ژنتیکی محسوب می‌شوند را به خاکستر تبدیل می‌کند و همچنین فرسایش خاک، از بین رفتن گیاهان دارویی و نابودی علوفه دام‌ها نیز از دیگر اثرات منفی آتش‌سوزی است که در این راستا قابل‌اغماض نیست.

بیش از یک‌میلیون و 200 هزار هکتار از مساحت استان لرستان پوشیده از جنگل با گونه غالب بلوط است که این جنگل‌های حوزه رویشی زاگرس از باارزش‌ترین ذخایر جنگلی جهان به شمار می‌رود.

جنگل‌های دومین بلوطستان کشور طعمه آتش

استان لرستان پس از استان فارس بیش‌ترین سهم را درزمینهٔ وسعت جنگل‌های بلوط در کشور به خود اختصاص داده ولی متأسفانه سالانه بیش از 12 هزار هکتار از جنگل‌های لرستان به دلایل مختلف از بین می‌روند به طوری که به گفته منابع طبیعی استان در سال 92 بیش از 1600 هکتار، سال گذشته بیش از 350 هکتار و امسال نیز تاکنون بیش از 600 هکتار از این جنگل‌ها بر اثر آتش‌سوزی نابود شدند.

در سال‌های اخیر نیز بیش از 563 هزار هکتار از جنگل بلوط لرستان از 10 تا 100 درصد دچار زوال و خشکیدگی شده که سهم زیادی از آن بر اثر آتش‌سوزی بوده است.

لرستان در سه‌ماهه نخست امسال، تجربه تلخ در آتش سوخته شدن صدها هکتار از مراتع و جنگل‌های خود را پشت سر گذاشته و غیر از آتش‌سوزی در مناطق آزاد، 116.5 هکتار از مراتع و جنگل‌های مناطق حفاظت‌شده لرستان نیز در آتش سوخته است.

ولی‌الله میرزایی، فرماندار الیگودرز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، اظهار داشت: شهرستان الیگودرز یک‌پنجم استان لرستان را در برگرفته و عرصه‌های جنگی و منابع طبیعی قابل‌توجهی دارد که باید موردحفاظت قرار بگیرند.

کمبود نیروی انسانی در حفاظت از جنگل‌های الیگودرز

وی افزود: امسال چندین آتش‌سوزی جزئی در شهرستان الیگودرز رخ داد که خسارت‌های زیادی به دنبال نداشت کما اینکه در روزهای گذشته نیز مراتع منطقه «زز و ماهرو» در این شهرستان دچار حریق شد که بعد از چند ساعت این آتش‌سوزی مهار شد.

میرزایی با اشاره به نبود راه‌های دسترسی در بسیاری از روستاهای شهرستان الیگودرز، عنوان کرد: «بشارت زلقی» و «ززوماهرو» دو بخش شهرستان الیگودرز هستند که وسعت هر کدام به‌اندازه یکی از شهرستان‌های استان لرستان است ولی اغلب جاده‌های این مناطق صعب‌العبور هستند و این یکی از موانع جدی برای مهار آتش‌سوزی‌ها در این بخش‌ها بوده است.

وی با اشاره به کمبود شدید منابع انسانی در کنترل آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، تصریح کرد: اداره منابع طبیعی شهرستان الیگودرز فقط 10 نفر نیرو دارد که 5 نفر از کارمندان این اداره خانم هستند و از توان آن‌ها نمی‌توان در اطفاء حریق استفاده کرد.

فرماندار الیگودرز خاطرنشان کرد: اداره کل منابع طبیعی و محیط‌زیست به عنوان متولیان اصلی صیانت از جنگل‌ها و مراتع باید نیروی بیشتری را به کار بگیرند تا این نیروهای آموزش‌دیده در مواقع اضطراری آماده به کار باشند.

نبود امکانات برای مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های الیگودرز

وی بابیان اینکه امکانات و تجهیزات لازم برای مهار آتش‌سوزی‌ها وجود ندارد، بیان کرد: کوهستانی بودن مناطق و صعب‌العبور بودن جاده‌ها ضرورت استفاده از بالگرد را دوچندان کرده است.

میرزایی اظهار داشت: نیاز به بالگرد زمانی که آتش‌سوزی‌ در ارتفاعات رخ می‌دهد اما در این شهرستان نه‌تنها بالگرد وجود ندارد، حتی ماشین‌آلات لازم و ابتدایی‌ترین امکانات هم برای مقابله با آتش وجود ندارد، درحالی‌که اطفا حریق، ماشین‌آلات و تجهیزات ویژه‌ای که برای این کار مناسب باشد را می‌طلبد.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت مردمی در کنترل آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع بیان کرد: همواره تمام آتش‌سوزی‌های شهرستان الیگودرز با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی مهارشده و هیچ‌گاه نیروی دولتی به‌تنهایی این کار را انجام نداده، بنابراین باید بتوان با مدیریت صحیح ظرفیت‌های مردمی را بکار گرفت.

سوختن 300 هکتار از مناطق حفاظت‌شده سفیدکوه ازنا

اسد عبداللهی، فرماندار ازنا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: امسال بیش از 300 هکتار از مناطق حفاظت‌شده سفید‌کوه در آتش سوخت که به علت کوهستانی بودن منطقه و نبود تجهیزات متناسب با شرایط منطقه، مهار آتش به سختی انجام شد.

وی با اشاره به لزوم تأمین اعتبار و تجهیزات در بحث مقابله با آتش‌سوزی‌ها، افزود: کمبود امکانات و نیروی انسانی در مهار آتش‌سوزی‌ها امری کاملاً مشهود است ولی بناشده که امکانات مقابله با آتش‌ از قبیل لباس مناسب، کپسول آتش‌نشانی و موتورسیکلت در اختیار دهیاری‌ها قرار گیرد تا به محض مشاهده آتش در عرصه‌های طبیعی نسبت به اطفاء حریق اقدام کنند.

فرماندار ازنا عنوان کرد: اگر در مهار آتش‌سوزی‌ها تأخیری صورت گیرد و دامنه آن گسترش یابد، امکانات و تجهیزات استاندارد برای کنترل به‌موقع آن وجود ندارد.

عبداللهی عنوان کرد: اداره منابع طبیعی و محیط‌زیست شهرستان ازنا، قراردادی با دهیاری‌ها منعقد کرده که بر اساس آن تعدادی از اهالی هر روستا و اعضای دهیاری‌ها آموزش‌های لازم را برای اطفاء حریق ببینند و تجهیزات اولیه نیز در اختیار آنان قرار بگیرد تا بر وضعیت منابع طبیعی نظارت داشته باشند.

آتش زدن مزارع و سرایت آتش به عرصه‌های منابع‌ طبیعی

وی تصریح کرد: شهرستان ازنا به علت بارندگی مناسب از پوشش گیاهی خوبی برخوردار است و در این فصل سال که معمولاً مراتع و پوشش‌های گیاهی خشک می‌شوند، امکان آتش‌سوزی وجود دارد.

فرماندار ازنا خاطرنشان کرد: امسال شناسایی مناطق مستعد آتش‌سوزی در دستور کار قرارگرفته است کما اینکه در برخی از نقاط شهرستان ازنا، هرساله آتش‌سوزی رخ می‌دهد.

فرماندار ازنا خاطرنشان کرد: آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی قابل‌کنترل است حتی در حوادث غیرقابل‌پیش‌بینی مانند زلزله اگر مدیریت و تدبیر صحیحی وجود داشته باشد نیز می‌توان میزان خسارت را به حداقل رساند، پس مدیریت پیش از بحران و برنامه‌ریزی برای پیشگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع نیز الزامی است.

نورالدین درمنان، فرماندار چگنی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: امسال آتش‌سوزی منطقه ویسیان که در اثر عوامل انسانی به وقوع پیوسته بود، با همکاری دهیاری، شورای اسلامی، عوامل محلی و دستگاه‌های اجرایی مهار شد اما بخش وسیعی از این جنگل‌ها و مراتع در آتش سوخت.

ضرورت استفاده از بالگرد در مهار آتش‌سوزی جنگل‌های لرستان

وی افزود: عرصه‌های جنگلی و مراتع شهرستان چگنی معمولاً در مسیر جاده قرار دارند و در بسیاری از موارد بی‌احتیاطی گردشگران و در برخی موارد آتش زدن کاه و کلش مزارع و سرایت به جنگل و مراتع اطراف سبب آتش‌سوزی‌هایی در این منطقه شده است.

درمنان عنوان کرد: توپوگرافی خاص منطقه سبب صعب‌العبور شدن بسیاری از مناطق جنگلی شهرستان چگنی شده که در این موارد نمی‌توان از ماشین‌آلات استفاده کرد و باید بالگردها به کار گرفته شوند از طرفی وقتی آتش‌سوزی در شب رخ دهد، امکان استفاده از بالگرد وجود ندارد پس بهترین کار این است فرهنگ‌سازی صیانت از جنگل‌ها و مراتع موردتوجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مردم باید در صیانت از این ثروت‌های خدادادی کوشا باشند کما اینکه در هر مسئله‌ای هر‌گاه مردم پای کارآمدند، آن کار به بهترین شکل ممکن انجام‌شده بنابراین درصدد جلب مشارکت‌های مردمی باشیم.

فرماندار چگنی با اشاره به کمبود نیروی انسانی و تعداد جنگلبان‌ها بیان کرد: باید در عرصه‌های جنگلی به ویژه مناطق صعب‌العبور تعدادی وسیله نقلیه مجهز به مخزن‌های آب، به همراه نیروهای آموزش‌دیده و ترجیحاً موتورسوار وجود داشته باشد تا در صورت اطلاع از آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع به سرعت به محل حادثه رسیده و نسبت به اطفاء حریق اقدام کنند.

مهار آتش در جنگل های لرستان نیازمند ماشین‌آلات مخصوص اطفاء حریق 

وی با اشاره به لزوم آموزش به دهیاری‌ها و عوامل مؤثر محلی در بحث اطفا حریق، گفت: امکانات و تجهیزاتی که در حال حاضر در شهرستان وجود دارد، کافی نیست و باید ماشین‌آلات مخصوص اطفاء حریق خریداری شود.

درمنان افزود: در آتش‌سوزی گذشته منطقه ویسیان، مؤثرترین عوامل در مهار آتش‌سوزی، مردم بودند که اگر تجهیزات لازم را در اختیار داشتند، آتش‌سوزی را سریع‌تر کنترل می‌کردند و تا این حد خسارت به جنگل‌ها وارد نمی‌شد.

وی عنوان کرد: در این آتش‌سوزی حدود 150 هکتار از جنگل‌های منطقه ویسیان در آتش سوخت.

مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها با بیل و سر شاخه درختان

محمد محمدی نژاد، فرماندار رومشکان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در اول تیرماه امسال، مراتع منطقه مله کوه شهرستان رومشکان دچار آتش‌سوزی شد و 10 هکتار از این جنگل‌ها در آتش سوخت.

وی، افزود: اداره منابع طبیعی شهرستان رومشکان فقط یک نفر کارمند دارد و بنابراین برای مهار آتش‌سوزی منطقه مله کوه از ظرفیت «ngo» ها و نیروهای محلی استفاده شد، از طرفی منابع طبیعی شهرستان هیچ‌گونه امکاناتی برای مهار آتش در اختیار ندارد.

محمدی نژاد عنوان کرد: برای مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها به‌شدت با کمبود نیروی انسانی آموزش‌دیده و نبود تجهیزات مواجه بودیم به طوری که مردم بدون هیچ‌گونه ماشین‌آلات و با استفاده از وسایل ابتدایی مانند بیل، سر شاخه درختان و پتو پالتوهای کهنه برای مهار آتش استفاده می‌کردند.

جنگل‌های رومشکان بدون جنگلبان

وی بابیان اینکه حتی یک جنگلبان برای حفاظت از جنگل‌های شهرستان رومشکان وجود ندارد، تصریح کرد: بناشده که به واسطه انعقاد قرارداد با دهیاری‌ها به حمایت از «ngo» ها و فعال کردن آن‌ها برای صیانت از جنگل‌ها پرداخته شود.

مسلم پور قاسمیان، فرماندار بروجرد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رابطه با وضعیت آتش‌سوزی در سه‌ماهه نخست امسال، اظهار داشت: خوشبختانه آتش‌سوزی کلانی در شهرستان بروجرد نداشتیم، فقط چند مورد جزئی بوده که خسارت‌ زیادی در برنداشته است.

وی افزود: با توجه به وضعیت بارندگی بهاره نسبتاً مناسب شهرستان، تراکم علوفه و پوشش گیاهی افزایش‌یافته که خشک شدن آن‌ها در این فصل احتمال آتش‌سوزی را افزایش داده است و باید حفاظت و نظارت لازم تا اولین بارش که این گونه‌های گیاهی را برای دام‌ها خوش‌خوراک کند، صورت بگیرد.

فرماندار بروجرد عنوان کرد: در برخی از موارد، آتش زدن کاه و کلش مزارع پس از برداشت محصول سبب آتش‌سوزی‌هایی شده بود درنتیجه سعی شده که بابیان مضرات این کار، به توجیه کشاورزان و آگاهی‌بخشی به آن‌ها پرداخته شود.

نیاز به بالگرد برای انتقال نیروهای امدادی به ارتفاعات صعب‌العبور پلدختر

وی تصریح کرد: آماده‌سازی و هماهنگ‌سازی شهرداری اشترینان و بروجرد جهت مهار آتش‌سوزی‌های احتمالی و آموزش مردم برای اطمینان حاصل کردن از خاموش شدن آتشی که برای طبخ غذا یا هر به هر دلیل دیگری در جنگل‌ها روشن کرده‌اند، در دستور کار قرارگرفته است.

قدرت الله ترابی نژاد، فرماندار پلدختر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: دمای هوای شهرستان پلدختر در فصل تابستان تا مرز 50 درجه سانتی‌گراد می‌رسد که خطاهای انسانی بهره‌برداران کشاورزی و دامداری و بی‌احتیاطی گردشگران سبب آتش‌سوزی‌هایی در جنگل‌های این شهرستان شده است.

وی افزود: بحث اطلاع‌رسانی، نیروی انسانی و تجهیزات سه رکن مهم و تأثیرگذار در مهار آتش‌سوزی‌ها و کاهش میزان خسارت وارده به جنگل‌ها و مراتع است از طرفی بعد مسافت و کیفیت راه‌های دسترسی نیز بسیار مهم است.

فرماندار پلدختر عنوان کرد: زمانی که آتش‌سوزی در مناطق کوهستانی و ارتفاعات صعب‌العبور رخ می‌دهد، نیروهای امدادی ساعت‌ها باید یک مسیری که امکان تردد ماشین‌آلات در آن وجود ندارد را پیاده طی کنند که در این موارد، استفاده از بالگرد برای انتقال نیروها به کانون آتش‌سوزی، بسیار می‌تواند راهگشا باشد.

نبود جنگلبان کافی در جنگل‌های دلفان

وی با اشاره به ضرورت افزایش تعداد جنگلبانان، تصریح کرد: اگر در هر کدام از جنگل‌های استان به تعداد کافی جنگلبان حضورداشته باشد و یک سری امکانات اولیه نیز در اختیار داشته باشند، می‌توانند با مهار به‌موقع آتش از گسترش آتش جلوگیری کنند.

ترابی نژاد خاطرنشان کرد: باید بهره‌برداران کشاورزی و دامداری در استان، نسبت به اهمیت حفظ جنگل‌ها توجیه شوند تا با افزایش دقت، خطاهای انسانی به حداقل برسد.

جعفر طولابی، فرماندار دلفان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، اظهار داشت: مساحت عرصه‌های جنگلی و مرتعی شهرستان دلفان 180 هزار کیلومتر است که متأسفانه در آتش‎سوزی اخیر که تیرماه امسال رخ داد، بیش از 200 هکتار از جنگل‌های این شهرستان در آتش سوخت.

نبود حداقل‌ترین امکانات برای مهار آتش‌سوزی جنگل‌های دلفان

وی افزود: شهرستان دلفان از لحاظ امکانات و تجهیزات لازم برای مهار آتش‌سوزی، در محرومیت کامل به سر می‌برد و این کمبود امکانات و البته مشکل نبود نیروی انسانی متخصص در آتش‌سوزی اخیر منطقه کاملاً مشهود بود.

طولابی عنوان کرد: منابع طبیعی شهرستان دلفان که متولی صیانت از جنگل‌ها و مراتع شهرستان است، از کمترین امکانات لازم برای مهار آتش‌سوزی‌ها برخوردار است، به طوری که در آتش‎سوزی‌ جنگل‌ها، معمولاً از نیروهای مردمی با تجهیزات سنتی استفاده می‌شود که نمی‌تواند جوابگو باشد.

وی تصریح کرد: تعداد ایستگاه‌های حفاظت منابع طبیعی و حتی آتش‌نشانی در شهرستان دلفان بسیار محدود است که ضمن افزایش تعداد آن‌ها در سطح شهرستان باید به امکانات استاندارد و مناسب جهت اطفای حریق نیز مجهز شوند.

مناطق کوهستانی لرستان نیازمند سیستم اطفاء حریق هوایی

فرماندار دلفان خاطرنشان کرد: در این فصل سال که معمولاً مراتع خشک هستند، نسبت به خطر آتش‌سوزی نیز آسیب‌پذیرتر هستند و هرگونه بی‌احتیاطی می‌تواند منجر به آتش‌سوزی‌های گسترده شده و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را بر جای بگذارد.

وی بیان کرد: با توجه به هم‌مرز بودن شهرستان دلفان با استان‌های ایلام، همدان و کرمانشاه و جاذبه‌های طبیعی موجود در این شهرستان، معمولاً جز نقاط گردشگر پذیر استان لرستان است که در بسیاری از موارد بی‌احتیاطی همین گردشگران سبب آتش‌سوزی‌های عظیمی در این جنگل‌ها شده است.

طولابی خواستار افزایش تعداد جنگلبانان برای حفاظت هر چه بیشتر از منابع طبیعی شهرستان دلفان شد و گفت: کوهستانی بودن منطقه و صعب‌العبور بودن جاده‌ها، ضرورت برخورداری از سیستم اطفاء حریق هوایی برای مهار آتش‌سوزی‌ها در این شهرستان را دوچندان کرده است.

دود شدن 116 هکتار از مناطقت حفاظت‌شده لرستان در سال 94

مهرداد فتحی بیرانوند، مدیرکل محیط‌زیست لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: وسعت مراتع استان لرستان 800 هزار هکتار وسعت جنگل‌های استان یک‌میلیون و 200 هزار هکتار است.

وی بابیان اینکه اداره کل محیط‌زیست وظیفه صیانت از مناطق حفاظت‌شده استان را بر عهده دارد، افزود: امسال 116 و نیم هکتار که از مناطق حفاظت‌شده استان لرستان که عمدتاً مراتع بودند، در آتش سوخته است.

فتحی بیرانوند عنوان کرد: امسال برای اولین بار در کشور قبل از شروع فصل گرما، مانور مقابله با آتش در استان لرستان باهدف ایجاد آمادگی و هماهنگی میان دستگاه‌هایی که می‌توانند در بحث مهار آتش‌سوزی مؤثر باشند، برگزار شد.

ضرورت وجود حداقل 50 نیروی آموزش‌دیده مجهز در هر شهرستان‌ لرستان

وی مدیریت زمان را در کاهش خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی بسیار مهم و اساسی دانست و تصریح کرد: به علت توپوگرافی خاص استان، بیشتر آتش‌سوزی‌ها در ارتفاعات و نقاط صعب‌العبور رخ می‌دهد که تا اطلاع آتش‌سوزی و انتقال نیروها به کانون آتش‌سوزی، بخش عظیمی از مراتع و جنگل‌ها در آتش می‌سوزد.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان با اشاره به ضرورت تأمین اعتبار برای تجهیز ادوات و ماشین‌آلات اطفاء حریق در استان، خاطرنشان کرد: حضور حداقل 50 نیروی آموزش‌دیده با برخورداری از وسایل و تجهیزات اطفاء حریق در هر یک از شهرستان‌های استان لرستان ضروری است.

وی بیان کرد: اطفاء حریق در جنگل‌ها و مراتع نیاز به کار گروهی دارد و به صرف به‌کارگیری تعدادی جنگلبان نمی‌توان از وقع آتش‌سوزی جلوگیری کرد، از طرفی امکان به‌کارگیری جنگلبان در تمام جنگل‎های سراسر استان که وسعت آن هم کم نیست، وجود ندارد.

بیش‌ترین میزان آتش‌سوزی در جنگل‌های خرم‌آباد، کوهدشت و پلدختر

فتحی بیرانوند گفت: با اینکه اداره کل محیط‌زیست لرستان فقط وظیفه صیانت از مناطق حفاظت‌شده را بر عهده دارد ولی هرگاه آتش‌سوزی‌هایی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان رخ‌داده، داوطلبانه، بدون اینکه تکلیف قانونی داشته باشد و حتی قبل از اداره منابع طبیعی وارد عمل شده و به اطفاء حریق پرداخته‌ زیرا حفظ جنگل‌ها و مراتع را یک دغدغه ملی می‌دانیم.

وی افزود: بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌های مردمی و هلال‌احمر می‌تواند در بحث مهار آتش‌سوزی‌ها بسیار راهگشا باشد که البته این مهم مستلزم ارائه آموزش‌های لازم و امکانات اولیه به آن‌هاست.

مدیرکل محیط‌زیست استان لرستان عنوان کرد: بیش‌ترین آتش‌سوزی‌ها از شهرستان‌های خرم‌آباد، کوهدشت و پلدختر گزارش‌شده است و امسال چندین مورد آتش‌سوزی در مناطق حفاظت‌شده، سفیدکوه، اشترانکوه و گرین رخ‌داده است.

استان لرستان فاقد هرگونه تجهیزات استاندارد برای مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در صیانت از جنگل‌های استان و مهار آتش‌سوزی‌ها، تصریح کرد: در استان لرستان هیچ‌گونه تجهیزات استانداردی برای مهار آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان وجود ندارد، درحالی‌که در مقابله با آتش باید لباس ضد حریق، آتش کوب و ماشین‌آلات اطفا حریق که دارای مخزن آب هستند، وجود داشته باشد.

مهرداد بهاروندی، مدیرکل منابع طبیعی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، بابیان اینکه امسال هشت فقره آتش‌سوزی در استان رخ‌داده است، اظهار داشت: یکی از عوامل تهدیدکننده در اراضی جنگلی آتش‌سوزی است.

وی با اشاره به لزوم تأمین اعتبار در بحث صیانت از جنگل‌ها، افزود: سال گذشته 200 میلیون تومان برای مأموریت به اداره منابع طبیعی اختصاص یافت ولی این اداره باید هرماه 60 میلیون تومان به نیروها پرداخت کند بنابراین لازم است از محل اعتبارات استانی اعتباری برای این اداره در نظر گرفته شود.

کمبود اعتبار مشکل منابع طبیعی لرستان برای حفاظت از جنگل‌ها

بهاروندی با اشاره به اینکه علاوه بر مشکل مهم کمبود اعتبار در منابع طبیعی لرستان مشکلات انسانی نیز وجود دارد عنوان کرد: در جنگل‌های لرستان، 95 درصد آتش‌سوزی‌ها ناشی از عوامل انسانی است، کما اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که آتش‌سوزی منطقه ویسیان نیز در اثر اشتباهات کشاورزان رخ‌داده است.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی در کاهش آتش‌سوزی‌ها، تصریح کرد: بهترین راهکار فرهنگ‌سازی است، کاری که باید در حدود 40 سال پیش انجام می‌شد ولی متأسفانه کاری انجام‌نشده و مردم را به منابع طبیعی بدبین کرده‌ایم که برای اینکه این فضای بدبینی را در استان تغییر دهیم نیازمند ایجاد کارهای زیربنایی هستیم.

وی با اشاره به میزان خسارت آتش‌سوزی در منطقه ویسیان، بیان کرد: در آتش‌سوزی که در منطقه ویسیان اتفاق افتاد 150 هکتار از جنگل‌های این منطقه دچار حریق شد که به دلیل صعب‌العبور بودن، تاریکی هوا وزش باد مهار کردن آن حدود 12 ساعت به طول انجامید.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان بابیان اینکه 400 میلیون تومان برای ایجاد 14 هزار خط آتش قرارداد بسته‌شده، گفت: در زمان آتش‌سوزی هیچ‌گونه محدودیتی برای هزینه کردن وجود ندارد و باید نیروها به سرعت به محل وقوع حادثه و کانون آتش‌سوزی اعزام شوند که معمولاً بهترین وسیله برای مهار آتش‌سوزی سر شاخه درختان است.

نابودی جنگل‌ها و خطر تبدیل شدن لرستان به کانون ریز گردها

رضا آریایی، مدیرکل حوادث غیرمترقبه لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، اظهار داشت: 95 درصد آتش‌سوزی‌های استان لرستان ناشی از عوامل انسانی بوده که معمولاً در اثر بی‌احتیاطی‌ها و ناآگاهی‌ها رخ‌داده است، بی‌شک اگر این افراد از تبعات کار خودآگاه باشند، هرگز در حفاظت از جنگل‌ها سستی و سهل‌انگاری نمی‌کنند.

وی افزود: ما در استان لرستان کانون تولید گرد و غبار نداریم که ناشی از تراکم بالای پوشش گیاهی در استان است، اگر قرار باشد به واسطه آتش‌سوزی‌های مکرر، ده‌ها هکتار از اراضی مرتعی و جنگلی استان را از دست بدهیم، قطع به‌یقین در آینده، لرستان به یکی از کانون‌های تولید ریز گردها تولید می‌شود؛ کما اینکه خشک‌سالی‌های اخیر نیز وقوع چنین مسئله‌ای را تشدید می‌کند.

آریایی عنوان کرد: منابع طبیعی متولی اصلی صیانت از مراتع و جنگل‌هاست و سایر دستگاه‌ها نیز باید در این راستا همکاری لازم را داشته باشند و مردم هم لازم است که در صیانت از این ثروت‌های خدادادی کوشا باشند.

کمبود ماشین‌آلات اطفای حریق در لرستان

وی با اشاره به کمبود امکانات و تجهیزات لازم در بحث مهار آتش‌سوزی‌ها، تصریح کرد: با توجه به شرایط توپوگرافی و کوهستانی بودن استان لرستان در مهار آتش‌سوزی‌هایی که معمولاً هم در ارتفاعات استان رخ می‌دهد، باید از بالگرد استفاده شود ولی سیستم اطفاء حریق هوایی در استان لرستان وجود ندارد و حتی در کشور نیز رایج نیست.

مدیرکل حوادث غیرمترقبه لرستان خاطرنشان کرد: باید تجهیزات لازم و ماشین‌‌آلات تخصصی در دسترس وجود داشته باشد و در آتش‌سوزی‌ها سعی شود که آتش را در نطفه خفه کنند زیرا هر چه زمان بگذرد و بر دامنه آن افزوده شود، کنترل و مهار آتش سخت‌تر می‌شود.

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی و جنگلبان برای صیانت از جنگل‌های لرستان، گفت: به‌طور استاندارد، به ازای هر پنج هزار هکتار باید یک جنگلبان برای صیانت از جنگل‌ها داشته باشیم درحالی‌که در استان لرستان، به ازای هر 70 هزار هکتار، یک جنگلبان وجود دارد.

کمبود نیروی انسانی برای حفاظت از جنگل‌های لرستان

آریایی افزود: مکاتباتی توسط استاندار لرستان و منابع طبیعی استان، جهت افزایش تعداد جنگلبانان انجام‌شده است و این یک مسئله جدی است.

وی عنوان کرد: اگر به تعداد کافی جنگلبان برای نظارت روزانه و پیوسته بر وضعیت جنگل‌ها وجود داشته باشد، مشکلات ناشی از آتش‌سوزی و یا احتمال آتش‌سوزی به حداقل می‌رسد.

پیش از این نیز خبرگزاری تسنیم لرستان در گزارش‌هایی مبنی بر «خطای انسانی، عامل 95 درصد آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های لرستان» و «تکرار تراژدی آتش در جنگل‌های لرستان در نبود امکانات» به موضوع آتش‌سوزی در جنگل‌های لرستان پرداخته بود.

وجود 1.2 میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس به استان لرستان سرمایه عظیمی است که اگر فکری به حال محافظت از آن نشود شاهد نابودی تدریجی آن خواهیم بود کما اینکه سالانه حدود 12 هزار هکتار از جنگل‌های لرستان نابود می‌شود که آتش‌سوزی سهمی مهمی در آن دارد.

حال باید منتظر ماند و دید با توجه به اینکه در چهار ماه نخست امسال بیش از 8 مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های استان رخ‌داده و به دلیل نبود حداقل امکانات بیش از 600 هکتار از جنگل‌ها و مراتع نابودشده فکری برای مجهز شدن جنگل‌های لرستان می‌شود یا کماکان باید نظاره‌گر خاکستر شدن این منابع طبیعی بود.

گزارش از نسیم کریمی

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon