اوباما: ایران بیش از ۳۵ سال دشمن قسم‌خورده آمریکا بوده است

اوباما: ایران بیش از 35 سال دشمن قسم‌خورده آمریکا بوده است

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود پس از جمع‌بندی مذاکرات میان ایران و ۱+۵ گفت که ایران بیش از سی و پنج سال دشمن قسم‌خورده آمریکا بوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، اوباما در ابتدای سخنان خود گفت: امروز آمریکا و کشورهای بین‌المللی پس از دو سال مذاکره موفق به دستیابی به چیزی شد که طی دهه‌ها دشمنی موفق به کسب آن نشده بود. دستیابی به یک توافق جامع با ایران که مانع از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای خواهد شد. این توافق نشان داد که دیپلماسی آمریکایی می‌تواند تغییر و اقعی را به‌همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر ایران توافق هسته‌ای را نقض کند تحریم‌ها با یک سازوکار «احیای سریع» مجدداً علیه این کشور به اجرا گذاشته خواهد شد. در نتیجه این توافق ایران اورانیوم با غنای بالا و پولوتونیوم تسلیحاتی تولید نخواهد کرد که مواد خام لازم برای بمب اتمی است. در نتیجه این توافق ایران دوسوم از سانتریفوژهای نصب‌شده خود را برخواهد چید و آنها را زیر نظارت دائم بین المللی قرار خواهد داد. منافع ملی ما بستگی به این دارد که جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای گرفته شود.

اوباما گفت: محدودیت‌ها برای میزان ذخیره اورانیوم ایران تا پانزده سال ادامه خواهد داشت. در نتیجه این توافق ایران هسته راکتور خود را در اراک اصلاح خواهد کرد تا دیگر پولوتونیوم در حد تسلیحاتی تولید نکند. بازرسان دسترسی بیست و چهار ساعته به تأسیسات هسته‌ای کلیدی ایران خواهند داشت. من قویاً معتقدم اکنون امنیت ملی ما بسته به این دارد که جلوی دستیابی ایران را به سلاح اتمی بگیریم. بدون راه حل دیپلماتیک من یا رئیس جمهور آینده آمریکا با گزینه‌ای روبه‌رو خواهد شد که آیا باید اجازه دهد ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند یا اینکه از نیروی نظامی برای متوقف کردن آن استفاده کند.

وی در ادامه  گفت: اگر ایران توافق را نقض کنند، همه گزینه‌هایی که امروز در برابر من وجود دارد، برای هر رئیس جمهوری در آینده فراهم خواهد بود. اختلافات ما با ایران واقعی و جدی است و تاریخ دشوار و پیچیده میان کشورهای ما غیرقابل انکار است.ما با ایرانی طرف هستیم که بیش از سی و پنج سال دشمن قسم‌خورده آمریکا بوده است. اگر ایران توافق را نقض کند، همه گزینه‌هایی که امروز در برابر من وجود دارد، برای هر رئیس جمهوری در آینده فراهم خواهد بود.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به کنگره هشدار داد هر مصوبه‌ای را که جلوی اجرای موفقیت آمیز توافق با ایران را بگیرد وتو خواهد کرد. وی گفت: این توافق همه اختلافات ما را با ایران حل نخواهد کرد، من همان نگرانی‌های متحدان ما در خاورمیانه از جمله اسرائیل و کشورهای عرب خلیج فارس را درباره حمایت ایران از تروریسم دارم. ما تحریم‌های خود را علیه ایران در رابطه با حمایت این کشور از تروریسم، برنامه موشک‌های بالستیک و نقض حقوق بشر این کشور حفظ خواهیم کرد.

وی افزود: من بارها برای مردم ایران روشن کرده‌ام که ما همیشه برای تعامل و گفتگو بر اساس منافع و احترام متقابل حاضریم و استقبال می‌کنیم. اختلافات ما با ایران واقعی و جدی است و تاریخ دشوار و پیچیده میان کشورهای ما غیرقابل انکار است. سیاست خارجی براساس تهدید همسایگان یا محو اسرائیل، بن‌بست است.

اوباما گفت: اگر ایران توافق را نقض کند، تحریم‌ها به‌طور خودکار دوباره برقرار می‌شود. ایران از تحریم‌هایی که آمریکا و سازمان ملل بر سر برنامه هسته‌ای این کشور تحمیل کرده‌اند به‌صورت مرحله‌ای رها خواهد شد.

انتهای پیام/*1

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان