زیرساخت‌های فرسوده شهری، آثار ملی قزوین را تهدید می‌کند

زیرساخت‌های فرسوده شهری، آثار ملی قزوین را تهدید می‌کند

خبرگزاری تسنیم: معاون میراث فرهنگی قزوین گفت: زیرساخت‌های فرسوده شهری در قزوین سبب تخریب یک مسجد و سه حمام تاریخی که تمام آن‌ها ثبت آثار ملی شده است، زیرساخت‌های فرسوده شهری آثار ملی قزوین را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، آرش ضیاءآبادی در جمع خبرنگاران با اشاره به این نکته که زیرساخت‌های فرسوده شهری در بافت تاریخی سبب فرونشست قسمتی از بافت تاریخی قزوین شده است، اظهار داشت: در ادامه رونده آسیب‌رسانی به بافت تاریخ در شهر قزوین بازهم قسمتی از بافت تاریخی این شهر به دلیل بی‌توجهی مسئولان مربوطه آسیب جدی دیده است.

وی با بیان این نکته که زیرساخت‌های فرسوده آب و فاضلاب در بافت‌ تاریخی شهر قزوین خسارات جبران ناپذیری را به بافت سنتی وارد کرده است، افزود: مسجد تاریخی محمدیه که در قدیمی‌ترین خیابان کشور خیابان سپه واقع شده به دلیل زیرساخت‌های فرسوده آب و فاضلاب و ترکیدن لوله‌های فرسوده آب خسارات جبران ناپذیری دیده است، در حالی که پیش از این نیز شاهد وارد شدن خساراتی از این دست به سه حمام تاریخی شهر قزوین بودیم.

معاون میراث فرهنگی اداره‌ی‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین درباره وضعیت  کنونی مسجد محمدیه، عنوان کرد: در حال حاضر مسجد محمدیه با آسیب‌های جبران ناپذیری مواجه شده است تا جایی که پی ساختمان این مسجد شسته شده و در حال نشست و تخریب قرار دارد.

وی با بیان این نکته که عبور وسایل نقلیه سنگین  در بافت تاریخی قزوین باید شود، تصریح کرد: بافت تاریخی شهر قزوین به دلیل سنتی بودن از استحکام بالایی برخورد نبوده و باید از عبور وسایل نقلیه سنگین در بافت تاریخی جلوگیری شود این در حالی است که به دلیل ساخت‌وسازهایی که در بافت تارخی اطراف مسجد محمدیه صورت می‌گیرد وسایل نقلیه سنگین از آن مسیر عبور می‌‌کنند مه این امر سبب وارد شده آسیب‌های فراوانی به آن منطقه شده است.

ضیاءآبادی با اشاره به این موضوع که تاکنون تذکرات بسیاری به منظور ساماندهی زیرساخت‌های آب و فاضلاب بافت‌ تاریخی به شرکت آب منطقه قزوین داده شده است ولی متاسفانه در این مورد اقدام جدی صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: زیرساخت‌های فرسوده شهری و همچنین روند تخریب بافت‌های تاریخی قزوین سبب شده تا آثار ملی شهر قزوین در خطر تخریب و نابودی قرار گیرند.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon