۴ مرحله افزایش تولید و صادرات نفت ایران

4 مرحله افزایش تولید و صادرات نفت ایران

خبرگزاری تسنیم: رویترز با برشمردن ۴ مرحله برای افزایش صادرات نفت ایران نوشت: ایران در مرحله اول احتمالا نفت و میعانات ذخیره شده خود را که در مدت تحریم ها نتوانسته به فروش برساند آزاد خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، ایران بلندپروازی های فراوانی برای افزایش تولید نفت و گاز خود به محض لغو تحریم ها دارد، اما افزایش قابل توجه صادرات این کشور سال ها به طول خواهد انجامید.
بر اساس آمارهای بی پی، ایران چهارمین ذخایر بزرگ اثبات شده نفتی (پس از ونزوئلا، عربستان و کانادا) و دومین ذخایر بزرگ اثبات شده گازی جهان (پس از قطر) را در اختیار دارد.
ایران با سابقه ترین تولید کننده نفت خاورمیانه است که میزان تولید آن در سال 1974 به بیش از 6 میلیون بشکه در روز می رسید.
اما دهه ها انقلاب، جنگ و تحریم تولید نفت خام و میعانات ایران را در سال 2014 به 3.6 میلیون بشکه در روز رسانده است.
در مقابل، عربستان، رقیب اصلی ایران تولید خود را از 8.6 میلیون بشکه در سال 1974 به 11.5 میلیون بشکه در سال 2014 رسانده است.
تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به بهانه برنامه هسته ای این کشور، به تولید و صادرات نفت ایران آسیب زده است.
پس از انعقاد توافق جامع هسته ای، ایران امیدوار است تولید و صادرات نفت خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
مقامات ایرانی از افزایش تولید به 5 میلیون بشکه یا بیشتر در دراز مدت سخن گفته اند و به این منظور مذاکراتی را هم با شرکت های بزرگ بین المللی آغاز کرده اند.
اما به نظر می رسد که افزایش قابل توجه تولید نفت ایران به شکل پایدار چند سالی طول خواهد کشید.
تولید و صادرات نفت ایران احتمالا در 4 مرحله افزایش خواهد یافت و هر کدام از این مراحل از چند هفته تا پنج سال یا بیشتر به طول خواهد انجامید.
ابتدا، ایران احتمالا نفت و میعانات ذخیره شده خود را که در مدت تحریم ها نتوانسته به فروش برساند آزاد خواهد کرد. در مرحله دوم، ایران چاه های از پیش موجود خود را که به دلیل تحریم ها ناگزیر از بستن آنها شده بازگشایی خواهد نمود. در مرحله سوم، ایران تلاش خواهد کرد تا با کاهش طبیعی نفت چاه های خود مقابله کند و تولید از میادین فعلی را از طریق تزریق گاز بیشتر به چاه ها افزایش دهد.
در مرحله چهارم، ایران تلاش خواهد کرد تولید در میادین جدید را که قبلا شناسایی شده، اما تولید در آنها آغاز نشده را شروع کند و به دنبال اکتشاف میادین جدیدتر بگردد. مرحله چهارم که از طریق جذب سرمایه گذاری شرکت های خارجی انجام خواهد گرفت، حداقل 5 سال تا تولید نفت زمان خواهد برد.
انتهای پیام/ 79

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه