افزایش لابی رژیم صهیونیستی برای به شکست کشاندن توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا

افزایش لابی رژیم صهیونیستی برای به شکست کشاندن توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا

خبرگزاری تسنیم: رژیم صهیونیستی لابی بزرگی را آغاز کرده تا توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران را به شکست بکشاند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از هیل وب‌سایت کنگره آمریکا، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و سایر مقام‌های این رژیم، مخالفت آشکار خود را با توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی اعلام کرده‌اند. تل‌آویو بر این باور است که توافق هسته‌ای تنها موجب افزایش قدرت ایران خواهد شد و موجودیت این رژیم را به خطر خواهد انداخت.

به نظر می‌رسد فشار رژیم صهیونیستی طی دو ماه آینده یعنی زمانی که کنگره برای بررسی توافق هسته‌ای و رأی‌گیری در خصوص آن آماده می‌شود، تشدید خواهد شد و اسرائیل تلاش زیادی خواهد کرد تا رأی لازم برای به شکست کشاندن این توافق را در کنگره فراهم کند.

مارتین تِرِوُر هاینریش سناتور آمریکایی در این باره تأکید کرد: من از این مسئله متعجب نخواهم شد اگر مقام‌های اسرائیلی طی هفته‌های آینده تلاش خود را افزایش دهند.

تنها چند روز پس از اعلام توافق هسته‌ای، جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا دو بار به کنگره رفته و با دموکرات‌های کنگره دیدار کرده است. باراک اوباما نیز مذاکرات و رایزنی‌هایی با نمایندگان کنگره داشته است.

تلاش‌های دولت اوباما از یک سو و لابی‌های رژیم صهیونیستی از سوی دیگر، دموکرات‌های کنگره را در وضعیت بسیار سختی قرار داده است، از یک سو رهبر حزب قرار دارد و در سوی دیگر مهمترین همپیمان آمریکا در منطقه خاورمیانه.

نمایندگان تا سپتامبر فرصت دارند تا مفاد توافقنامه هسته‌ای را مورد بررسی قرار دهند و این توافق را تأیید یا رد کنند. ظاهراً جمهوری‌خواهان برای مخالفت با این توافقنامه متحد شده‌اند.

در نهایت، کنگره فضای محدودی برای عرض‌اندام دارد. اوباما به‌راحتی می‌تواند تلاش کنگره برای رد توافقنامه هسته‌ای با ایران را وتو کند. بعید به نظر می‌رسد که مخالفان توافق هسته‌ای بتوانند رأی دوسوم نمایندگان سنا و کنگره را برای مخالفت با نظر نهایی رئیس جمهور جلب کنند.

نتانیاهو بارها مدعی شده است که مفاد توافق هسته‌ای با ایران، نه تنها به‌ضرر اسرائیل است بلکه امنیت ملی آمریکا را نیز تهدید می‌کند.

اسحاق هرتزوگ رهبر حزب مخالف چپگرای رژیم صهیونیستی نیز قصد دارد طی روزهای آینده به واشنگتن سفر کند تا نگرانی خود را نسبت به توافقنامه هسته‌ای اعلام نماید.

وی در مصاحبه‌ای تأکید کرده است که به‌صورت مستقیم با اعضای کنگره آمریکا مذاکره و رایزنی نخواهد کرد ولی نقاط ضعف توافقنامه را توضیح خواهد داد.
انتهای پیام/*
 

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان