بخشایش: موضوع تحقیق و توسعه در جمع‌بندی مذاکرات مبهم است

بخشایش: موضوع تحقیق و توسعه در جمع‌بندی مذاکرات مبهم است

خبرگزاری تسنیم: عضو کمیسیون امنیت‌ملی مجلس گفت: تحقیق و توسعه در جمع‌بندی وین با کندی بیشتری پیش می‌رود و حتی آینده آن تا حدودی دچار ابهام است.

احمد بخشایش عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره نقاط ضعف و قوت توافقات وین و مذاکراتی که میان ایران و کشورهای1+5 انجام شده است، اظهار داشت: مذاکرات وین و توافقاتی که انجام شد، هم دارای نقاط ضعف است و هم دارای نقاط قوت، نه باید برجام را یک فتح الفتوح بدانیم و نه آن را به عنوان ترکمانچای دوم قلمداد کنیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم نقاط قوت این مذاکرات را برشمریم، با مقایسه دستاوردها و امتیازاتی که در این مذاکرات به دست آورده‌ایم در کنار امتیازاتی که از دست دادیم، خواهیم دید که این توافق یک "توافق بینابین" بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: دستاوردهای این توافق دستاوردهای خوبی بود که اگر بخواهیم آنها را برشمریم باید بگوییم، بیست و سه ماه مذاکره در نهایت به سرانجام رسید و یک آرامش روانی برای جامعه ایران به وجود آمد. دولت آقای روحانی، اولین شعارش این بود که پرونده هسته‌ای را به سرانجام برساند و این مسئله محقق شد. در درجه بعدی، وجهه تعاملی و صلح دوستی اسلام و ایران را در نظام بین الملل به نمایش گذاشتیم و این  این وجهه صلح دوستی و رحمانی ایران  به همه نشان داده شد.

بخشایش اضافه کرد: یکی دیگر از وجوه مثبت این توافق این است که برای اولین بار شورای امنیت در تاریخ فعالیتش، غنی‌سازی یک کشور را به رسمیت شناخت. هر چند امروز  19 هزار سانتریفیوژ را به 5 هزار رساندیم، اما این 5 هزار سانتریفیوژ ارزشش بسیار زیاد است زیرا حق غنی سازی ایران امروز در تمام دنیا به رسمیت شناخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ایران هدفی را که از قبل تعیین کرده بود به دست آورد و غرب را مجبور به پذیرش خواسته‌های خود، مبنی بر حجم تولید و رسمیت غنی سازی کرد، این توافق در قالب یک قطعنامه به شماره 2231 به تصویب رسیده است؛ این قطعنامه، تمامی قطعنامه‌های تحریم را لغو می‌کند و در قالب یک قطعنامه جدید، جایگاه ایران را در روابط بین الملل ارتقا می‌دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید کرد: اولین بار است که یک کشور ذیل فصل هفتم شورای امنیت، از ماده 41 و 42  بدون جنگ و کشتار خارج می‌شود، زیرا معمولا در فصل هفتم، کشورهایی که در آن قرار دارند، تهدیدگر صلح و جهان بین‌الملل شناخته می‌شوند، لغو تحریم‌ها بسیاری از مسائل را حل می‌کند. در جامعه ایران این تصور وجود دارد که تحریم‌ها لغو شده، این مسئله بیانگر این است که جامعه یک عامل استرسی و فشار روانی بر جامعه را حذف کرده که این برای بهبود شرایط فعلی جامعه بسیار مفید است.

وی با بیان آثار منفی این توافق تصریح کرد: آنچه که مطلوب ما بود را نتوانستیم به طور کامل به دست بیاوریم، توافق یعنی تعامل، یعنی بده بستان یعنی محدودیت‌پذیری که متاسفانه بعضی از اهداف و خطوط قرمز زیر پا گذاشته شد، تحقیق و توسعه در جمع‌بندی وین با کندی بیشتری پیش می‌رود و حتی آینده آن تا حدودی دچار ابهام است.

بخشایش ادامه داد: متاسفانه منطق بین الملل منطق زور است، چرا باید با غربی‌ها بر سر مسائل حیاتی خود صحبت کنیم، چرا آنها باید برای سانتریفیوژهای ما تصمیم بگیرید؟ حرف غربی‌ها تماما حرف زور است، مسائلی همچون  بازرسی از مراکز نظامی، مصاحبه با دانشمندان، یا همزمانی لغو تحریم‌ها با پذیرش اجرای قطعنامه، از نقاط ضعف این توافق به حساب می‌آید.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان تاکید کرد: از نگاه امروز، مذاکرات و توافق انجام شده خوب است، اما باید آیندگان در این خصوص قضاوت کنند و عملکرد ما و غرب در سال های بعد ارزیابی شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon