ابومنتظر المحمداوی؛ از مبارزه با صدام تا جهاد علیه تروریسم تکفیری

ابومنتظر المحمداوی؛ از مبارزه با صدام تا جهاد علیه تروریسم تکفیری

خبرگزاری تسنیم:ابومنتظرالمحمداوی به فرماندهی نبردهای مقدس علیه تکفیری ها در الصقلاویه در حالی پرداخت که عصا به دست داشت و هرگز یک قدم از مسیر شهادت فی سبیل الله عقب نشینی نکرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "ابومنتظر المحمداوی" فرمانده عملیات سازمان بدر و یکی از فرماندهان ارشد و فداکار نیروهای داوطلب مردمی عراق در جریان نبرد آزادسازی شهر فلوجه از چنگال باند تروریستی جنایتکار داعش به شهادت رسید. شهادت این فرمانده بزرگ بازتاب گسترده ای در محافل رسانه ای، سیاسی و نظامی به جا گذاشته است و شخصیت های مطرحی در جمهوری اسلامی ایران و عراق، شهادت این فرمانده بزرگ را تبریک و تسلیت گفته اند.

شهید حاتم اسود محمد ملقب به ابومنتظر المحمداوی در سال 1967 میلادی در یک خانواده مذهبی در استان میسان عراق دیده به جهان گشود.وی اوایل دهه هشتاد به همراه خانواده اش به جمهوری اسلامی ایران مهاجرت کرد و در سال 1984 به نیروهای سپاه بدر پیوست و در سال 1985 از سوی شهید ابومحمد الطیب مسئول اطلاعات سپاه بدر برای همکاری با وی در هورالهویزه انتخاب شد. این جوان مومن شجاع از تجربه تحسین برانگیزی در زمینه فعالیت در هور و شناخت راه ها حتی در تاریکی مطلق برخوردار بود.

وی با دقت بالایی به فعالیت های شناسایی در مواضع دشمن دست می زد و به نقاط تمرکز دشمن خیلی نزدیک می شد. وی در عملیات عاشوراء در محور غربی با شهید ابوظاهر النعمانی مسئول شناسایی بود.

شهید المحمداوی از مطرح ترین بنیانگذاران مقر عملیاتی در هور المشرح در سال 1988 و از فعالان تاثیرگذار در زمینه شناسایی راه ها و گذرگاه های آبی از طریق خاکریزهای مرزی بود و مشارکت فعالی در انتفاضه شعبانیه علیه رژیم صدام معدوم در استان میسان داشت.

شهید المحمداوی به عنوان بنیانگذار فعالیت جهادی در هورهای العماره و یکی از فرماندهان میدانی به شمار می رفت که در بسیاری از عملیات ها علیه رژیم صدام مشارکت داشت و تا لحظه سرنگونی این رژیم با اقتدار و صلابت به مبارزات خود ادامه داد.

فعالیت گسترده علیه نظامیان اشغالگر آمریکایی و انگلیسی و نظارت بر بسیاری از عملیات های جهادی از سوابق درخشان شهید المحمداوی به شمار می رود. وی همچنین با لبیک به ندای مرجعیت عالی دینی برای مبارزه با تروریست های تکفیری به سوریه رفت و یکی از فرماندهان میدانی در این کشور پس از هجمه وحشیانه باندهای تروریستی داعش و از اولین کسانی بود که به صحنه جهاد شتافت و با صلابت و اقتدار تا آخرین لحظه حضور در میادین نبرد با تکفیری ها جنگید بدون این که فریب دنیا و وسوسه هایش را بخورد و به دور از ریا و شهرت طلبی به مبارزه ادامه داد.

حادثه ای که در سامراء برایش اتفاق افتاد و مشکلی که در یکی از پاهایش رخ داد، مانع ادامه فعالیت های مجاهدانه اش نشد تا این که سرانجام در سرزمین ائمه اطهار علیهم السلام به دیدار معبودش شتافت . شهادت مسئول عملیات سپاه بدر در جریان عملیات آزادسازی منطقه الصقلاویه در فلوجه از چنگال تروریست های تکفیری داعش رخ داد و این مجاهد خستگی ناپذیر و عارف وارسته به آرزوی دیرینه اش، یعنی شهادت نائل آمد.

روایت فرمانده سابق گردان بدر از نحوه شهادت ابومنتظر المحمداوی

"علی البصری" فرمانده سابق گردان بدر و معاون وزیر کار و امور اجتماعی عراق درباره نحوه شهادت ابو منتظر یکی از فرماندهان برجسته گردان‌های بدر به تسنیم می گوید: وی در یک عملیات هجومی و در حین عملیات به شهادت رسید.در آن عملیات او فرمانده محوری بود که شامل چندین تیپ می‌َشد و فرمانده یکی از این تیپ‌ها همراه او و در خط مقدم بود؛ آنان دویست تا سیصد متر با خط مقدم فاصله داشتند و برای تسلط یافتن بیشتر بر میدان نبرد و فرماندهی بهتر عملیات و نیروهای تحت امر خود درحال بالارفتن از یک بلندی مشرف به میدان نبرد بودند، گردان مهندسی پیش از آن این تپه را پاکسازی کرده و به بالای آن رفته بودند اما به نظر می‌آید یکی از تله‌های انفجاری از دید آنان پنهان مانده و فرمانده تیپی که همراه شهید ابو منتظر بود روی آن قدم گذاشت.

بر اثر این انفجار ابو منتظر، ابوحبیب السکینی فرمانده تیپ چهارم، ابو سرحان الصبیحاوی مسؤول عملیات تیپ و سرگرد ابو سرحان به شهادت رسیدند.

ابو علی البصری تاکید کرد، به شهادت رسیدن این فرماندهان باعث شده است تا رزمندگان اراده بیشتری برای جنگ به دست آوردند البته هم زمان به شهادت رسیدن این افراد که از شخصیت‌های تاثیر گذار بودند برای ما دردناک است و این افراد نقش برجسته‌ای در پیروزی‌های ما داشتند.

وی در ادامه توضیح داد: ابو منتظر در دوران جنگ 8 ساله صدام علیه جمهوری اسلامی و در نوجوانی به ایران مهاجرت کرده و به مجاهدان پیوست او در آن زمان شجاعت فراوانی از خود نشان داده و عملیات پیشروی زیادی را در منطقه الاهوار عراق فرماندهی کرد.

پس از آن با گردان‌های بدر همراه شد و پس از پایان جنگ از شاخص ترین شخصیت‌های رزمنده در داخل عراق بود که عملیات فراوانی را در اهوار فرماندهی کرد، او در آن زمان از نیروهای اطلاعاتی گردان بدر بود.

پس از سقوط صدام حسین و اشغال عراق از سوی آمریکا  از جمله افراد برجسته‌ای بود که گروه‌هایی را برای مبارزه با نیروهای آمریکایی تاسیس کرده و به مبارزه با اشغالگران پرداخت.

به گفته البصری، او همراه با چند نفر دیگر فرماندهی عملیات محرمانه گردان‌های بدر علیه نیروهای آمریکایی را رهبری می‌کرد، همچنین هنگامی که حرم حضرت زینب(ع( با خطر روبرو شد او از جمله افراد پیشتازی بود با تشکیل گروه‌های مقاومت به سوریه رفته و در آنجا به جهاد پرداخت.

پس از اشغال بخش‌هایی از خاک عراق از جمله موصل از سوی داعش او به عراق بازگشته و گردان‌های بدر را که به سوی جبهه‌های نبرد حرکت کردند فرماندهی کرد.

او در محور دیالی حظور یافته و در عملیات پاکسازی مناطق مختلف این استان مشارکت کرد پس از آن در عملیات آزادسازی  کوه‌های حمرین، منطقه  العظیم، العلم و الفتحه مشارکت کرد او یکی از برجسته‌ترین فرماندهان این عملیات‌ها بود.

فالح الخزعلی معاون جهادی گردان  های سیدالشهداء از نیروهای مردمی عراق در بیانیه ای به مناسبت شهادت این مجاهد فداکار و نیز شهید ابوحبیب السکینی گفته بود این دو شهید، حرف های اسامی خود را با طلا در تاریخ شرافتمندانه مملو از فداکاری ها و پیروزی ها ثبت کردند که ابتدای آن از مبارزه با رژیم دیکتاتوری بعثی صدامی آغاز شد و به مقابله با اشغالگران آمریکایی انگلیسی و دفاع از مقدسات قهرمان کربلاء، حضرت زینب(س) در سوریه و در نهایت صحنه های جهاد و شهادت در نبرد با تروریست های تکفیری مزدور آمریکا و رژیم صهیونستی منتهی شد که پایان خوش آن، نوشیدن شربت گوارای شهادت در راه خدا بود.

به گفته الخزعلی،  شهادت ابومنتظر المحمداوی و دیگر شهدای جهاد با تروریست های تکفیری وهابی قطعا انگیزه و نیروی دوچندان به تمام مجاهدان برای آزادسازی استان الانبار از چنگال تروریسم و کفر خواهد داد و دسترسی به پیروزی را نزدیک تر از قبل خواهد کرد.

اعلام سه روز عزای عمومی در استان میسان در پی از دست دادن یکی از فداکارترین و ایثارگرترین مبارزان مخلص و بی ادعا نشان دهنده جایگاه والای این شهید در میان مردم عراق بود به طوری که "منذر الشوای" رئیس شورای استان میسان اعلام چنین تصمیمی را برای تجلیل و بزرگداشت شهید ابومنتظر المحمداوی به خاطر فرماندهی نظامی ضد باندهای تروریستی داعش و سیره جهادی عظیم وی علیه رژیم مفلوک صدامی توصیف کرده بود.

عراق و استان میسان یکی از مطرح ترین فرماندهان خود را از دست داد، فرمانده شهیدی که به ندای مرجعیت عالی دینی برای دفاع از مقدسات و میهن لبیک گفت و حتی یک روز هم از دفاع از سرزمین عراق و مقدسات آن شانه خالی نکرد. شهید ابومنتظر المحمداوی از شیفتگان عاشق خط سرخ شهادت حسینی(ع) بود.

 

ویژگی های اخلاقی و شخصیتی شهید المحمداوی

بهترین و زیباترین توصیف از این شهید والامقام از زبان سردار بی ادعای جبهه های ایثار و جهاد، سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رقم خورده است جایی که وی را "الگو و اسوه همه مجاهدان و رزمندگان جبهه مقاومت" خوانده است و چه توصیفی زیباتر از این که، انسان الگو و اسوه همه مجاهدان و رزمندگان جبهه مقاومت باشد.

اخلاص، دلاور بودن، شجاعت، مومن بودن، جهاد خستگی ناپذیر علیه جبهه استکبار و جریان ملحد تکفیری داعشی برای سالیان متمادی، شهید المحمداوی را به الگو و اسوه همه مجاهدان و رزمندگان جبهه مقاومت تبدیل کرده بود و به تعبیر سردار سلیمانی، اهداف و آرمان های این فرمانده شهید با جهاد همرزمانش تا پیروزی نهایی جبهه حق بر جبهه باطل و کفر ادامه خواهد یافت.

جهاد شجاعانه و متمایز با دشمنان اسلام تعبیر دیگری درباره ویژگی های شخصیتی شهید المحمداوی است که سردار محمد رضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین بیان شده است.

شهید المحمداوی در طول حدود چهار دهه حضور مستمر در جبهه های ایثار و شهادت و جهاد با دشمنان اسلام، مشارکت قدرتمندانه در مبارزه با رژیم بعثی صدامی و رویارویی شجاعانه با اشغالگران آمریکایی در عراق برای آزادسازی این کشور از اشغال داست.

"رسیدن به کمال انسانی" تعبیر و توصیف زیبای دیگری درباره شهید المحمداوی است که از زبان همسر صبورش بیان شده است.

این که این شهید والامقام بارها در زمان های مختلف برای شهادت از همسرش اجازه می گیرد، تعبیر"رسیدن به کمال انسانی" را بهتر قابل فهم می کند.

مداومت در خواندن نماز سر وقت و پایبندی به پرداخت خمس و زکات، در نظر گرفتن رضای الهی و مقدم دانستن آن بر رضای خلق،مهربان بودن با خانواده و خوش اخلاقی با اعضای خانواده و محبت کردن به فرزندان از جمله ویژگی های اخلاقی این شهید والامقام ازنظر همسر فداکارش است.

"جهاد با نفس" بی شک بهترین و عالی ترین درجه جهاد است که بدون آن، امکان جهاد در راه خدا به وجود نمی آید، این ویژگی بزرگی که شهید المحمداوی به روایت همسرش به این مرحله از کمال جهاد دست یافته بود. قشنگ ترین و بهترین جهاد، جهاد با نفس، شهید المحمداوی را متمایز از دیگران کرده است. او هیچ گاه اجازه نداد که هوای نفس بر او مسلط شود. بیشتر به رضایت خداوند می اندیشید و تلاش می کرد به این مقام والا نائل شود و چه زیبا، خداوند عاقبتش را ختم به شهادت کرد.

"هیهات مناالذله، هیهات منا الذله، شهادت کرامتی از سوی خداوند برای ما است" این عبارتی بود که شهید شجاع، ابومنتظر المحمداوی بارها آن را تکرار می کرد.

ابومنتظر المحمداوی در راه دفاع از سرزمین و مقدسات و آزادسازی آن از چنگال باندهای تروریستی تکفیری داعش و تمام تکفیری ها و صدامی های قاتل به شهادت رسید .این شهید والامقام هنگام بازدید از صحنه های عملیاتی بر اثر انفجار بمب کارگذاشته شده از سوی تروریست های وهابی بین منطقه ناظم التقسیم و فلوجه به شهادت رسید. او صحنه نبرد با تکفیری ها را با شایستگی و شجاعت و شهامت بالا اداره می کرد.المحمداوی پیش از شهادت بر اثر حادثه ای هنگام انجام وظیفه جهادی در جاده سامراء به تکریت در خلال عملیات آزادسازی تکریت، دچار مشکل در پاهایش شده بود و به همین سبب دکتر، استراحت مطلق را به وی توصیه کرده بود و چندین عملیات جراحی هم بر روی وی انجام شد، اما این مشکلات هرگز مانع ادامه مسیر درخشان ایثار و جهاد تا لحظه وصال دوست و شهادت نشد. المحمداوی فرمانده جسور و شجاعی بود که هیچ ترسی از مرگ نداشت .

عراق یک مجاهد فرمانده شجاع و بی باک را از دست داد. مجاهدت و ایثارگری وی به حدی بود که گویی به تنهایی یک ارتش بود. عشق به مولی الموحدین(ع) و سیدالشهداء(ع) و قمر بنی هاشم ابالفضل(ع) در وجودش لبریز شده بود.المحمداوی شاگرد مکتب ایثار و شهادت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بود. رشادت ها و مجاهدت هایش در صحنه نبرد با صدامیان و مبارزه با تروریست های تکفیری مزدور اردوگاه صهیونیستی غربی هیچ گاه از یادها نخواهد رفت .

هنگامی که زمان جهاد کفائی فرا رسید یعنی آن فتوا یا ندای سوپاپ اطمینان عراق یعنی مرجعیت عالی دینی را دریافت کرد، فتوایی که عراق را از طرح ویرانگر جبهه کفر و نفاق و شرارت نجات داد، شهید المحمداوی پیشاپیش داوطلبان برای ادای این وظیفه مقدس یعنی جهاد با تکفیری های وهابی قرار گرفت و در حالی که سیاستمداران داعشی وابسته به دشمنان قسم خورده ملت عراق، به خاطر منافع پست و بی ارزش دنیوی، از نبرد مقدس با تروریست های تکفیری شانه خالی می کردند، شهید المحمداوی و خیل داوطلبان مشتاق لبیک گو به ندای مرجعیت عالی دینی به صحنه های ایثار و جهاد شتافتند.

در تحلیلی به قلم جمال الخرسان آمده است :" ابومنتظر المحمداوی پرونده درخشانی را در طول دوران مبارزه مسلحانه با رژیم صدام در طول سه دهه ثبت کرد.وی پس از سقوط صدام و تشکیل دولت جدیدعراق، خود را از شیرینی مناصب دولتی دور نگه داشت و در عین حال از اولین کسانی بود که از لحظه بروز پدیده شوم داعش در سوریه و عراق، مبارزه مسلحانه با تکفیری ها را کلید زد. پس از سقوط موصل، این مرد بزرگ آستین همت و جهاد را بالا زد و فرماندهی نیروهای داوطلب  مردمی به  ویژه تشکیلات سازمان بدر را در استان دیالی برعهده گرفت و  تلاش های وی و دیگر مبارزان مخلص به پاکسازی بخش اعظم استان دیالی از لوث تروریست های خون آشام  داعشی به  ثمر نشست."

شهید المحمداوی به وظیفه مقدس جهاد در مناطق مختلف دیالی، شمال بغداد، الضلوعیه و دیگر شهرهای صلاح الدین و نبرد مشهور آزادسازی آمرلی و شمال استان بابل همت گماشت و حسن ختام رشادت ها و ایثارگری هایش در الصقلاویه پس از مسیر طولانی از شمال بغداد تا تاسیسات المثننی و مناطق ناظم  الثرثار و ناظم  التقسیم و الجسر الیابانی بود.

المحمداوی فرمانده مقتدر، شجاع که عمرش را در راه خدمت به محرومان سپری کرد و با وجود سانحه ای که در صلاح الدین برایش رخ داد، مصمم و با اراده به فرماندهی نبردهای مقدس علیه تکفیری ها در الصقلاویه در حالی پرداخت  که عصا به دست داشت و هرگز یک قدم از مسیر شهادت فی سبیل الله عقب نشینی نکرد.

گزارش :رضا مهری
انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان