۲ رشته جدید در دانشگاه هرمزگان ارائه می‌شود


2 رشته جدید در دانشگاه هرمزگان ارائه می‌شود

خبرگزاری تسنیم: رئیس دانشگاه هرمزگان با بیان اینکه بازنگری در رشته‌های جدید در اولویت دانشگاه هرمزگان است گفت: ۲ رشته جدید در دانشگاه هرمزگان ارائه می‌شود.

علی‌اکبر شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بندرعباس اظهار داشت: از مهرماه امسال در دو رشته روانشناسی عمومی و شیمی تجزیه برای اولین بار در این دانشگاه دانشجو پذیرش می‌شود و در حوزه صنعت و فولاد نیز مقدمات راه‌اندازی رشته مهندسی متالوژی در حال انجام است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت بازنگری در رشته‌های جدید بیان کرد: مجوز رشته‌های جدید در دانشگاه‌ها بر اساس ضوابط جدید وزارت علوم تغییر کرده است و باید متناسب با برنامه راهبردی، مبتنی بر کاربردی کردن دانش و تولید علم به ثروت و ضرورت و ایجاد آن در استان ها ضرورت باشد.

رئیس دانشگاه هرمزگان افزود: براساس تاکید شورای گسترش، ایجاد زیرساخت‌های لازم از جهت تامین کادر هیئت علمی به ویژه برای رشته‌های ارشد و دکترا، تجهیز آزمایشگاه‌ها از ملزومات راه‌اندازی رشته‌های جدید در دانشگاه‌ها است. 

در حال تدوین برنامه راهبردی برای توسعه رشته‌های جدید هستیم

شیخی با اشاره به تاکید شورای گسترش وزارت علوم در بحث بازنگری رشته‌ها و لزوم حرکت دانشگاه‌ها به این سمت، گفت: در این دانشگاه نیز گسترش کمی رشته‌ها به سمت کیفی‌سازی سوق پیدا کرده و چه بسا در این فرایند رشته‌هایی تعطیل و همچنین رشته‌هایی جدید تعریف و راه‌اندازی شود.

وی خاطرنشان کرد: برای توسعه رشته‌های جدید در دانشگاه هرمزگان در حال تدوین برنامه راهبردی هستیم و امیدواریم تا چند ماه آینده این برنامه به تصویب هیئت امنا دانشگاه برسد.

رئیس دانشگاه هرمزگان در این رابطه تصریح کرد: به عنوان مثال رشته‌های کشارزی که به لحاظ تعداد دانشجو اشباع شده، تبدیل به رشته‌های مورد نیاز منطقه خواهد شد و گروه هیئت علمی دانشکده کشاورزی ما نیز در حال تعریف رشته‌های گرمسیری از جمله میوه‌های گرمسیری هستند که نو و متناسب با شرایط منطقه باشد. 

شیخی خاطرنشان کرد: بازنگری در رشته‌های جدید در دانشگاه هرمزگان نیز جزء اولویت های حوزه آموزش دانشگاه به شمار می‌رود، لذا توسعه رشته‌های جدید در مقاطع مختلف منوط بر تصمیم کارشناسانه و مبتنی بر برنامه‌ریزی دقیق و با توجه به نیاز منطقه و کشور است.

این مقام مسئول در ادامه در مورد پردیس خودگران قشم نیز گفت: پردیس دانشگاه هرمزگان در قشم همچنان در حال فعالیت است و تنها تفاوت آن با سال‌های گذشته در این است که در پردیس قشم و بندرعباس دانشجوی بدون آزمون پذیرش نخواهیم داشت. 

دانشگاه هرمزگان به سمت جذب فارغ‌التحصیلان دکترا است

وی در بحث پذیرش دکترا و ابلاغ آئین‌نامه جدید به دانشگاه‌‌ها، اظهار داشت: در این آیین‌نامه چند هدف دیده شده، اولین هدف تفکیک فرآیند سنجش علمی از فرآیند پذیرش دانشجو و پس از آن استانداردسازی آزمون‌ها است.

رئیس دانشگاه هرمزگان با بیان اینکه در این شیوه انتخاب‌ها دقیق‌تر و در راستای کیفیت‌بخشی به حوزه آموزش و پژوهش است، افزود: ایجاد امکان شرکت متعدد داوطلب و توجه جدی به سوابق علمی- آموزشی داوطلب یکی دیگر از اهداف شیوه‌نامه جدید در پذیرش دانشجوی دکترا است.

شیخی در بحث بورسیه‌ها و پذیرش هیئت علمی در دانشگاه هرمزگان نیز گفت: با توجه به گسترش فارغ‌التحصیلان مقطع دکترا، سیاست‌های بورسیه‌ها نیز تغییر کرده است، لذا سهمیه‌ها به دانشگاه های نوپا اختصاص داده می‌شوند.

وی با بیان اینکه حدود 20 نفر از بورسیه‌های دانشگاه هرمزگان به تدریج در حال برگشت هستند، خاطرنشان کرد: این دانشگاه نیز بیشتر به سمت جذب فارغ‌التحصیلان دکترا است و نه ارشد، لذا از سال آینده به‌ویژه برای مجتمع آموزشی میناب و رشته‌های جدید از جمله متالوژی، جذب نیروی هیئت علمی داریم.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon