وزارت نیرو، باوجود رأی دادگاه، «مهاب قدس» را به آستان قدس واگذار نمی‌کند

وزارت نیرو، باوجود رأی دادگاه، «مهاب قدس» را به آستان قدس واگذار نمی‌کند

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم بجنورد در مجلس می‌گوید: پروژه راه‌آهن مشهد -گرگان- بجنورد در ازای سهام مهاب قدس به آستان قدس داده‌شده اما وزارت نیرو، باوجود رأی دادگاه، مهاب قدس را به شرکت آستان قدس واگذار نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد، دولت یازدهم هم که روی کارآمد، تأکیدش بر اتمام طرح‌های با رشد بالای 80 درصد بود تا هر چه زودتر این میراث و بار سنگین که به گفته خود دولت گذشته بر دوش گذاشته را به سرانجام برساند.

خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگویی تفصیلی با موسی‌الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد، مانه وسملقان، گرمه، جاجرم و راز و جرگلان به موضوع «اعتبارات» و« طرح‌های نیمه‌تمام» این استان پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

تسنیم: آقای ثروتی، دولت وعده داده که طرح‌های بالای 80 درصد در اولویت قرار گیرند و به سرانجام برسند چرا اتفاق مناسبی دراین‌باره نیفتاده است؟

ثروتی: آقای نوبخت، معاون رئیس‌جمهور اعلام کرده، تمام اعتبار موردنیاز برای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های بالای 80 درصد پیشرفت، به‌صورت یکجا تأمین می‌شود اما این وعده‌ها هنوز عملی نشده است.

تسنیم: بسیاری از پروژه‌ها جزو مهر ماندگار دولت گذشته بود اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است علت به نظر شما چیست؟

ثروتی: درست است. یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ناتمام در استان که جزو طرح‌های مهر ماندگار بود، پروژه انتقال آب سد شیرین دره به بجنورد است. این پروژه با سه سال تأخیر افتتاح شد اما اکنون نیز به‌صورت ناقص در حال بهره‌برداری است و هنوز رینگ شمالی آب‌رسانی به بجنورد تکمیل‌نشده است.

تکمیل این طرح و اجرای رینگ آب‌رسانی، به 45 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. امسال در بودجه ملی، 30 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه دیده‌شده است اما هنوز تخصیص ندادند.

در سفر دولت نیز قرار بود پول مناسب برای این پروژه داده شود که طرح سریع‌تر تکمیل شود اما هنوز این اعتبار به دست نرسیده است.

هم‌اکنون شهروندان ساکن در برخی نقاط بجنورد از آب بی‌کیفیت و نامناسب استفاده می‌کنند که این امر درست نیست.

سد سومبار و چندیر از دیگر طرح‌هایی هستند که بالای 80 درصد رشد دارند اما به علت نبود اعتبار، سه سال از برنامه عقب‌افتاده‌اند.

سالن 15 هزارنفری بجنورد، از دیگر طرح‌هایی است که بهره‌برداری از آن هنوز انجام‌نشده است. تکمیل این طرح به طنز می‌ماند. در دولت دهم این طرح در لیست طرح‌های مهر ماندگار قرار گرفت اما افتتاح نشد در این دولت هم باید در اولویت گذاشته می‌شد اما بازهم تکمیل نشد و به افتتاح نرسید.

طرح توسعه فرودگاه بجنورد نیز سه سال از برنامه عقب است و باید سه سال گذشته افتتاح می‌شد سال گذشته قرار بود 10 میلیارد تومان برای فرودگاه بجنورد تأمین شود اما نشد.

تسنیم: چرا جذب اعتبار برای طرح‌ها به‌درستی انجام نمی‌شود؟ اشکال کار کجاست؟

ثروتی: پروژه‌ها سه نوع است. پروژه‌های ملی که مسئولیت آن با وزارتخانه‌های مربوط است و بودجه‌ها نیز به وزارت خانه‌ها یا به شرکت‌های زیرمجموعه وزارتخانه‌ها داده می‌شود.

یک سری پروژه‌ها، پروژه‌های ملی - استانی هستند که مسئولیت آن پیش‌ از این با وزارت خانه‌ها بود اما اکنون امور آن به ادارات کل واگذار شده ‌که باید پیگیری شود. بودجه پروژه‌های استانی، مصوب سفر دولت و یا رهبری نیز به استان‌ها داده می‌شود و دستگاه‌های اجرایی باید آن را اجرا کنند.

نمونه این عقب‌ماندگی‌ها بخش آموزش عالی است. دانشگاه‌های ما اکنون بسیار ضعیف و عقب‌مانده هستند. بخش آموزش عالی و دانشگاه‌های ما چه به لحاظ نیروی انسانی و هیئت‌علمی، چه به لحاظ ساخت‌وساز، آزمایشگاه و کارگاه‌ها و بهره‌مندی از امکانات بسیار عقب هستند.

تسنیم: برای توسعه دانشگاه‌ها هم سنگ‌اندازی شده است؟

ثروتی:بله. استاندار با فعالیت دانشگاه کوثر مخالف می‌کند. به‌طوری‌که تقاضا کرده یک گروه از تهران به این امر ورود پیداکرده و جلوی فعالیت‌های دانشگاه کوثر را بگیرند. از این رفتار تعجب می‌کنم و علت مخالفت‌ها را نمی‌دانم.

تاکنون 2 بار کمیسیون تشکیل‌شده و نظر داده‌اند که ساخت‌وساز دانشگاه بلامانع است اما استاندار نظر کمیسیون و نظر قانون را نیز قبول ندارد.

تسنیم: علت مخالفت‌ها چیست؟

ثروتی:از خودش بپرسید. این مشکل تنها به دانشگاه کوثر محدود نیست. بیمارستان زنان بجنورد، جایگزین بیمارستان بنت‌الهدی از دیگر طرح‌هایی است که با اجرای آن مخالفت می‌شود. این طرح سه سال است بودجه دارد اما نمی‌دانم چه منطقی است که با آن مخالفت می‌شود.

بیش‌ازاین هم گفته‌ام بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد از بیمارستان‌های برخی کشور‌های همسایه هم بدتر است. پیش‌تر حرف از این بود که استان نیازی به این بیمارستان ندارد.

تسنیم: آیا کسانی که این حرف را می‌گویند، در جایگاهی هستند که بگویند نیاز به این امکانات نیست؟ آیا صلاحیت و تخصص آن را دارند؟ آیا مرجع قانونی‌اند؟

ثروتی: وزیر بهداشت 3 مرتبه بازدیدی که از این بیمارستان داشت، وضعیت آن را بسیار نامناسب برشمرد و البته بودجه‌هایی برای بهسازی بنای فرسوده ساختمان گذاشته شد اما بازهم در همین امر با سنگ‌اندازی‌ها روبه‌رو شدیم. مسئولان پاسخگو نیستند‌ چرا باید با اجرای بخش جراحی قلب در بجنورد مخالفت شود درحالی‌که به‌شدت از نبود آن رنج می‌بریم.

یکی از علت‌ها این است که دولت پول کافی برای تخصیص ندارد. تا می‌گویم پول، مسئولان می‌گویند دولت پول ندارد. این را قبول ندارم. می‌گویند ظلم بالسویه، عدل است. باید در جامعه عدالت برقرار شود. اگر قرار است اعتبار نباشد، باید برای همه استان‌ها نباشد. این دولت به قول‌های خود عمل‌نکرده است.

اولویت‌بندی هم برای توزیع اعتبارات ندارد و این آسیبی برای توسعه استان است. دولت گفته اولویت با پروژه‌های بالای 80 درصد است اما اعتباری نداده و اولویت نگذاشته است.

دولت هنوز برنامه دقیقی برای حل مشکلات ندارد. هر دولت آمده، اعلام کرده پروژه‌های ناتمام اولویت دارد تا بهره‌برداری از آن سرعت داده شود و بر این اساس نباید پروژه جدیدی کلنگ زده شود اما بازهم شاهد تخلف دولت‌ها و آغاز پروژه‌های جدید هستیم و پروژه‌های قدیم می‌مانند.

علت اجرا نشدن برخی طرح‌ها نیز، نبود یا کمبود زمین اعلام می‌شود که این مشکل نیز باید تعیین تکلیف شود. برای تأمین زمین طرح‌های دستگاه‌های اجرایی، قانون داریم و باید بدان عمل شود. 60 طرح در استان به علت مشکل زمین‌مانده است و یکی از علت‌های امضای استیضاح وزیر راه و شهرسازی نیز همین امر است.

تسنیم: خراسان شمالی تا کی محروم می‌ماند؟

ثروتی: برای ارتقای شاخص‌های استان، باید اصل 48 قانون اساسی اجرایی شود. این نشان از بی‌کفایتی برخی از مسئولان و وزرا است که نتوانسته‌اند توزیع متوازن توسعه را در جامعه برقرار کنند و اصل 48 قانون اساسی را اجرایی کنند.

چرا درآمد مردم استان ما باید نصف میانگین درآمد کشور باشد؟ توسعه استان نیاز به مدیران باکفایت دارد که اعتبارات را جذب کنند. طرح‌هایی مثل پیست اسب‌دوانی استان چهار سال است، اعتبار دارد اما جسارت کافی برای جذب آن نیست. 500 میلیون تومان پول به استان اختصاص‌یافته اما مسئولان برای انجام کار اقدامی نکردند. بیمارستان 32 تخت خوابی غلامان نیز مصوب شده بودجه دارد اما مسئولان آن را اجرایی و به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

خراسان جنوبی همزمان با خراسان شمالی تشکیل شد اما ما در بسیاری از شاخص‌های توسعه از ما جلوتر هستند. دلیل این پیشرفت‌ها جسارت و مسئولیت‌پذیر بودن مسئولان آنان است.ساخت مجتمع ادارات کل استان نیز از دیگر مواردی است که به آن بی‌توجهی شده است.

در سفر رئیس‌جمهور تقاضا کردیم برای این طرح 200 میلیارد تومان اعتبار منظور شود اما هنوز یک ریال به آن تخصیص نداده‌اند. این طرح اصلاً مورد موافقت و تصویب دولت قرار نگرفت.

واقعاً مایه تأسف است برای استانی که پس از 10 سال از تشکیل، ادارات کل هنوز در ساختمان ادارات شهرستانی بجنورد مستقر هستند و ساختمان‌های شهرستانی را تخلیه نمی‌کنند. دراین‌باره از وزرای مربوط نامه گرفتم که دستگاه‌های اجرای موظف شوند مکان دیگری برای خود اجاره کنند و ساختمان‌های شهرستان را تحویل دهند اما استانداری در این زمینه همکاری نمی‌کند. به‌عنوان‌مثال مدیرکل بهزیستی به استانداری نامه نوشته اما نتیجه نگرفته است.

تسنیم: پیش از این به استیضاح وزیر راه و شهرسازی اشاره کرده بودید، راه‌آهن مشهد-بجنورد-گرگان به کجا رسید؟

ثروتی: کار شرکت چینی با دولت به شکایت انجامیده و دولت هنوز جواب منطقی دراین‌باره نداده ‌و کار خوابیده است. تا زمان حکم دادگاه این طرح متوقف است، اما ما هنوز پیگیر هستیم تا مشکلات این طرح برطرف شود. اخیراً با تماسی که با وزارت راه و شهرسازی داشتم، درخواست کردم تا در نشستی با آستان قدس، مسائل پیگیری شود.

پروژه راه‌آهن مشهد -گرگان - بجنورد در ازای سهام مهاب قدس به آستان قدس داده‌شده ‌است، چند روز پیش نیز این امر در کمیسیون اصل 90 مجلس بار دیگر مطرح شد اما وزارت نیرو، با وجود رأی دادگاه، مهاب قدس را به آستان قدس واگذار نمی‌کند.

به علت تخلف وزارت نیرو در پی انعقاد قرارداد میلیاردی با یک وکیل، وکیل توسط دادستان بازداشت و محاکمه شده و مدیرکل حقوقی وزارت نیرو نیز بازداشت و محاکمه شده است. جلوی اجرای راه‌آهن مشهد-بجنورد-گرگان از سوی دولت گرفته شده است. اما ما با راهکار قانونی این امر را دنبال می‌کنیم و از طریق قوه قضائیه و نیز کمیسیون اصل 90 مجلس، پیگیر هستیم.

تسنیم: پروژه ریلی دیگر استان هم به‌صورت نمایشی کلنگ زنی شد؟

ثروتی: در سفر دولت به استان، راه‌آهن بجنورد- اسفراین کلنگ زده شد اما در جای نامناسب. این کلنگ درجایی به زمین خورد که دولت گذشته، در حال اجرای پروژه بود. قطعه بجنورد- شیروان نیز هنوز پیمانکار مشغول به کار نشده است.

تسنیم: پروژه‌های سفر مقام معظم رهبری چه کمکی به ارتقای شاخص‌ها داشت؟

ثروتی: پروژه‌های مصوب سفر رهبر معظم انقلاب دراین‌باره تأثیرگذار بود و اعتبارات خوبی به استان تزریق شد. در نشست شورای اداری استان، گفته‌شده است که در دو سال گذشته، این دولت معادل هشت سال گذشته یعنی 800 میلیارد تومان اعتبار به استان تزریق کرده این در حالی است که دولت در این مدت تنها 200 میلیارد تومان بودجه به طرح‌های عمرانی خراسان شمالی تزریق کرده و 600 میلیارد تومان دیگر، مربوط به سفر مقام معظم رهبری است که ارتباطی با بودجه‌های دولتی ندارد.

تسنیم: شنیده‌شده رقم خوبی که دولت در سفر خود به خراسان شمالی اختصاص داده سبب گلایه سایر استان‌ها شده است ارزیابی شما از این امر چیست؟

ثروتی: رقم منظور شده برای استان محروم خراسان شمالی زیاد نیست و هر آنچه منظور شده، حق مردم است. برخی ارقام مصوبات را بزرگنمایی و منت دولت به مردم استان به شمارمی آورند اما حقیقت این است اعتباری که برای استان و پروژه‌های استان گذاشته‌شده، حق مردم است.

تسنیم: چگونه خراسان شمالی به شاخص توسعه می‌رسد؟

ثروتی: تاکنون سه بار در دولت‌ها مصوب شد که خراسان شمالی در شاخص‌های توسعه باید به میانگین کشوری برسد. در این دولت نیز از آقای روحانی درخواست شد تا شاخص‌های توسعه را در استان ارتقاء دهد و به میانگین کشوری برساند اما این درخواست مصوب نشد.

دولت باید بودجه‌ها را بر اساس شاخص‌های توسعه توزیع کند. رعایت و اجرای اصل 48 وظیفه دولت است اما تاکنون اجرایی نشده است.

دولت گذشته مصوب کرد و ارتقای شاخص‌ها را حق قانونی ما اعلام کرد اما دولت کنونی حاضر نشد با تصویب آن حقوق استان را به رسمیت بشناسد و هم‌اکنون در بسیاری از شاخص‌ها از میانگین کشوری عقب هستیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon