نگین سبز بروجرد در چنگال سودجویان؛ طلای سیاه نفس «ونایی» را گرفت


نگین سبز بروجرد در چنگال سودجویان؛ طلای سیاه نفس «ونایی» را گرفت

خبرگزاری تسنیم: ونایی نگین سبز بروجرد به‌دلیل تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات، برداشت‌های بی‌رویه و سوء از آب‌های روان و سرچشمه‌های سرشار، قلع و قمع شبانه درختان و آلودگی زیست‌محیطی در حال نابودی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بروجرد، روستای ونایی بروجرد از دیرباز با دارا بودن طبیعتی بکر و چشم‌نواز هدف گردشگری مسافران در مناسبت‌های مختلف بوده است به‌گونه‌ای که کمتر کسی یافت می‌شود که با گذر از بروجرد سری به این روستای خوش آب و هوا نزده باشد.

روستای ونایی بروجرد یکی از دو روستای هدف گردشگری در استان لرستان محسوب می‌شود که جاذبه‌های طبیعی آن منطقه‌ای چشم‌نواز را در دامنه کوه‌های محصور در اطراف آن به وجود آورده و گونه‌های گیاهی مختلف و منحصربه‌فرد آن در غرب کشور زبانزد عام و خاص است.

آنچه تاکنون از این طبیعت زیبا و دلنواز شنیده‌ایم تنها توصیفاتی بر پایه احساسی سرشار از تمایل و گرایش به طبیعتی است که یکی از نیازهای بشر در روی آوردن به طبیعت است اما این طبیعت زیبا امروز به جولانگاه افراد سودجویی تبدیل‌شده که برداشت‌های مادی آن‌ها از این منطقه می‌رود تا مخروبه‌ای زیست‌محیطی به زودی تحویل آیندگان دهد.

نگین سبز بروجرد در چنبره سودجویان

تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات، برداشت‌های بی‌رویه و سوء از آب‌های روان و سرچشمه‌های سرشار، قلع قمع شبانه اشجار و گونه‌های گیاهی به منظور بهره‌برداری‌های سوء و گسترش ویلا سازی ها در محدوده فضای سبز این روستا تنها خبرهایی است که گاه از گوشه و کنار از منابع آگاه به گوش می‌رسد.

آنجا که چشم در حسرت تخریب این زیستگاه منحصربه‌فرد حیران می‌ماند که چه بر سر این زیبایی‌های خدادادی آمده است که این‌چنین بوی تعفن منطقه گردشگری ونایی مشام را می‌آزارد و تجمیع بی‌حد و اندازه زباله‌های انسانیِ زیست تخریب کن، می‌رود تا آثار زیبای زمان‌های دور این منطقه را به دست فراموشی سپارد، این‌گونه آه از نهاد جان آدمی برمی‌آید که " از ماست که بر ماست! "

روستایی که روزی سرسبزی، زیبایی و سوغات منحصربه‌فرد آن در صنایع تبدیلیِ سیفی جات علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب می‌کرد امروز با حیرت بازدیدکنندگان غریبه و آشنا از دیار مختلف کشور مواجه شده و در نگاه اول هر بیننده‌ای انگشت حیرت به دهان گزیده که چه بر سر این طبیعت بی‌جان آمده است؟

رهاوردی که تنها درنتیجه بی‌توجهی مردم و مسئولان در حفظ منابع و بستر طبیعی این روستا به وجود آمده که اینک دغدغه‌ای که نه، زمزمه‌ای برای احیاء و حفاظت این طبیعت بی‌جان به گوش نمی‌رسد و آنچه تاکنون انجام‌شده در سایه بی‌خبری محض مسئولان روندی فاجعه‌بار در تخریب این زیستگاه طبیعی برجای گذاشته است که تنها آب در هاونِ غفلت کوبیدن است.

تخریب جنگل‌ها و تغییر کاربری اطراف رودخانه ونایی

مصطفی مصطفی وند مدیر سازمان حفاظت محیط‌زیست بروجرد نیز دراین‌باره به تسنیم گفت: با تعامل و مشارکت دستگاه‌های مرتبط طرح احیا طبیعت منطقه گردشگری ونایی بروجرد اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: آلودگی زیست‌محیطی در روستای هدف گردشگری ونایی بروجرد با وجود برخورداری از طبیعتی بکر به واسطه عدم مدیریت سازمان‌ها و ادارات مرتبط و در سایه نبود هم‌افزایی در حال تشدید روزافزون است.

مصطفی وند با هشدار نسبت به تخریب طبیعت در این منطقه بیان کرد: تخریب جنگل‌ها، مراتع و اراضی، تغییر کاربری اطراف رودخانه‌ها و برداشت بی‌رویه شن و ماسه از بستر آن‌ها، ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌ها و زیر کشت بردن اراضی کشاورزی با شیب زیاد درنهایت عواقب آن به خود ما برمی‌گردد.

منطقه گردشگری ونایی بروجرد در حال مرگ

مدیر سازمان حفاظت محیط‌زیست بروجرد با تأکید نسبت به ضرورت احیا مجدد طبیعت در حال مرگ ونایی بروجرد، عنوان کرد: سوءاستفاده برخی افراد سودجو در سال‌های اخیر این طبیعت ناب در شهرستان بروجرد را رو به اضمحلال برده است.

مصطفی وند به لزوم توجه به ماهیت طرح‌های ارائه‌شده به منظور اجرا در این منطقه تأکید و خاطرنشان کرد: به منظور تصمیم‌گیری برای طرح‌های آینده این منطقه ابتدا باید دانست چه طرح‌هایی در حوزه‌های مختلف گردشگری، سدسازی و کشاورزی نیاز به اجرا دارد تا از این طریق ماهیت طرح و برنامه‌های آینده زیر سؤال نرود.

وی هم‌افزایی طرح‌های ارائه‌شده را راهکاری اصولی و منطقی در این حوزه دانست و افزود: مهم‌ترین راهکار منطقی و عملیاتی در خصوص جلوگیری از تخریب منطقه ونایی در حوزه‌های مختلف را باید در همکاری متقابل و هم‌افزایی دستگاه‌های مرتبط دراین‌باره جستجو کرد.

مدیر سازمان حفاظت محیط‌زیست بروجرد به تهیه طرح منطقه ونایی که در آن مباحث توجیهی زیست‌محیطی، اقتصادی و گردشگری دیده‌شده است اشاره و بیان کرد: در این طرح همچنین احیاء منطقه با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت مردم منطقه به منظور دستیابی به این مهم دیده‌شده است.

مدیریت پسماند منطقه گردشگری ونایی در اولویت

مصطفی وند افزود: بر این اساس استفاده بهینه از توان دهیاری و شورای روستا، ادارات منابع طبیعی، میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و دیگر ادارات تاًثیرگذار و مسئول با محوریت فرمانداری از الزامات کار است.

وی به احداث سد کپرگه به عنوان زیربنایی برای اجرای طرح‌های آینده اشاره و گفت: با توجه به اینکه قرار شده است سدی در منطقه کپرگه احداث شود، در ابتدا باید اشرافیت نسبت به چندوچون و ماهیت این سد محقق شود تا از این طریق ماهیت طرح‌های اجراشده بعدی به حاشیه کشانده نشده و یا موازی کاری دراین‌باره صورت نگیرد.

مدیر سازمان حفاظت محیط‌زیست بروجرد تشریح وضعیت آب منطقه و تعیین و ماهیت این سد را بر عهده امور آب شهرستان دانست و اظهار داشت: از سویی نیاز است جلساتی درباره احیاء منطقه ونایی با محوریت فرمانداری بروجرد تشکیل و تصمیم‌گیری‌ها در خصوص برنامه‌های کوتاه و بلندمدت در منطقه با محوریت محیط‌زیست اتخاذ شود.

مصطفی وند عنوان کرد: در تابستان امسال باید رسیدگی به وضعیت زیست‌محیطی و مدیریت پسماند منطقه به عنوان یک موضوع خاص و اولویت دار پیگیری شود تا علاوه بر رفع مشکلات قبلی، حرکت پیش‌رونده در خصوص ساماندهی منطقه ونایی سمت‌وسوی هدفمندی به خود گیرد.

آلودگی زیست‌محیطی سبب مرگ تدریجی ونایی

بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: متأسفانه در سال‌های اخیر سودجویان به جان مناطق طبیعی و گردشگری شهرستان بروجرد افتاده‌اند که باید جلوی این کار گرفته شود.

وی افزود: دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه باید با اعمال قوانین و هماهنگی مانع سودجویان شده و از طرف دیگر از اینکه طبیعت بکر شهرستان تبدیل به زباله‌دان شود نیز باید به جد خودداری کرد.

مسلم پورقاسمیان فرماندار ویژه بروجرد در این رابطه به خبرنگار تسنیم گفت: منطقه زیبای ونایی بروجرد از گذشته تاکنون مقصد بسیاری از گردشگرانی بوده است که این شهرستان را برای بازدید خود انتخاب کرده‌اند بر این اساس حفظ و نگهداری از آن در دستور کار قرار دارد.

وی بابیان اینکه سال‌ها تلاش شده است تا این منطقه از دستبرد بیگانگان و سودجویان در امان بماند، عنوان کرد: به نظر می‌رسد تلاش‌هایی که در این راستا انجام‌شده اما تاکنون این تلاش‌ها بازخورد قابل قبولی در این منطقه به منظور حفظ اراضی و باغات آن نداشته است اما می‌توان با ارائه برنامه‌ای منسجم با تعامل و مشارکت تمامی دستگاه‌های مرتبط حیات این منطقه را بار دیگر احیا کرد.

رهاسازی آب‌های آلوده و فاضلاب در ونایی

پورقاسمیان با تشریح برخی آلودگی‌های زیست‌محیطی شایع در این منطقه بیان کرد: البته در سال‌های اخیر این آلودگی‌ها رو به گسترش بوده است که بخش عمده‌ای از آن به آلودگی‌هایی با منشأ انسانی به دلیل بی‌توجهی شهروندان نسبت به مواهب طبیعی است.

فرماندار بروجرد از برگزاری نشست‌های مشترک با دهیاران، شورای ونایی و بخشدار اشترینان به منظور یافتن راهی برای مقابله با این مشکل خبر داد و افزود: در این نشست‌ها راه‌هایی مختلفی به منظور سامان بخشی به این منطقه موردبررسی، بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

پورقاسمیان بخشی از آلودگی این منطقه را مربوط به رهاسازی آب‌های آلوده و فاضلاب در مسیر آب روستایی دانست و گفت: طرح مطالعاتی با همکاری شرکت آب و فاضلاب روستایی در هفته‌های آینده آغاز می‌شود که با اجرای این طرح آلودگی آب این منطقه تا حد زیادی برطرف می‌شود.

وی اظهار داشت: با تأمین اعتبارات لازم به منظور بهسازی آب این روستا آلودگی ناشی از روان‌سازی فاضلاب در این منطقه زیبا مرتفع می‌شود.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon