راه حل فیلم رستاخیز چیست؟!

راه حل فیلم رستاخیز چیست؟!

خبرگزاری تسنیم: اکران فیلم رستاخیز هیچ راه حلی جز اصلاح موارد مورد درخواست مراجع معظم تقلید را ندارد و مشخصاً تصویر چهرۀ حضرت ابوالفضل (ع) بایستی به شکلی نامعلوم و نورانی نشان داده شود و تصویری به عنوان سیمای حضرت ایشان مطرح نگردد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ،مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی به موضوع "راه حل فیلم رستاخیز چیست؟!" پرداخت:
« لِکُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنسَکًا هُمْ نَاسِکُوهُ فَلَا یُنَازِعُنَّکَ فِی الْأَمْرِ وَادْعُ إِلَی رَبِّکَ إِنَّکَ لَعَلَی هُدًی مُّسْتَقِیمٍ » (سورۀ حج، آیه 67)
خدای متعال می ‏فرماید برای هر امتی شریعت و  مذهبی قرار دادیم تا به آن عمل کنند، پس نباید کسی در امر دین با تو (ای پیامبر) به ستیزه بر خیزد و تو (مردم را) به سوی پروردگار دعوت کن که تو قطعاً بر هدایت و راه مستقیم قرار داری.
در پی بیانیه سازمان سینمایی مبنی بر تعویق اکران فیلم «رستاخیز» تا تأمین نظر علماء  ومراجع عظام تقلید که بسیار کار شایسته و در خور تحسین بود، متاسفانه برخی این رویکرد دولت محترم را بر نتافتند و در اظهار نظرهایی ستیزه جویانه به مخالفت برخاستند و حتی در اظهاراتی بی ادبانه مخالفان این فیلم را به جهالت متهم کردند و به انحای مختلف به وزارت ارشاد و ریاست جمهوری فشار می‏ آورند که تعویق فیلم را ملغی اعلام کند و در حقیقت  می‏ خواهند با این فضا سازی ها دولت را به نحوی در مقابل مرجعیت قرار دهند.
آنچه که مبرهن است مراجع عظام تقلید بر اساس وظیفه دینی و حفظ حرمت اهل بیت علیهم السّلام با توجه به محتوای فیلم رستاخیز و ایرادات وارده به آن و مخصوصاً راجع به تصویر سازی و نمایاندن چهره های اهل بیت امام حسین (ع) و بویژه حضرت ابوالفضل العباس و یا حضرت علی اکبر (علیهما السّلام) بیاناتی و یا مکتوباتی  در تنویر افکار عمومی و اطلاع جامعۀ دینی و مقلدان در منع این کار و جایز ندانستن آن مطرح فرموده ‏اند و موضوع اختصاص به یک یا دو نفر هم ندارد و قاطبۀ آنان را شامل می‏ شود و آنانی هم که بلا اشکال دانسته‏ اند این جواز را منوط به آن کرده‏ اند که موجب وهن نباشد و مسلماً این شرط به این آسانی محقق نمی شود، پس بنابراین هیچ جوازی بر این موضوع نیست و تهیه کنندگان این فیلم نباید بیش از این بر انجام اینکار مقاومت کنند.

این تصوّر باطلی است که برخی فکر می کنند می توانند در این کشور اسلامی از مرجعیت عبور کنند! رهبری معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ‏ای (مدظله العالی) همواره بر حفظ حرمت مراجع معظم تقلید تأکید داشته و هیچ دولتی هم توان تقابل با مرجعیت را ندارد و اگر هم زمانی و افرادی چنین قصدی و اراده‏ای داشته اند، عِرض خود را بردند!

بنابراین اکران فیلم رستاخیز هیچ راه حلی جز اصلاح موارد مورد درخواست مراجع معظم تقلید را ندارد و مشخصاً تصویر چهرۀ حضرت ابوالفضل (ع) بایستی به شکلی نامعلوم و نورانی نشان داده شود و تصویری به عنوان سیمای حضرت ایشان مطرح نگردد و همۀ این تأکیدها برای حفظ حرمت مقام و عظمت حضرت عباس (ع) است که تمام اولیای الهی در پیشگاه با عظمت او سر تعظیم دارند.

به هر حال مراجع معظم تقلید واکنش صریحی داشته ‏اند و این کار را نه تنها جایز ندانسته بلکه در حکم شکستن قداست مقدسات و عبور از خطر قرمزها می‏ دانند، پس بنابراین عوامل و تهیه کنندگان این فیلم وقت خود را بیهوده تلف نکنند و فکر هم نکنند که با زمان خریدن این مشکل حل می‏ شود! مراجع معظم خود را پاسدار حریم  اهل بیت (ع) می‏دانند و مردم مسلمان هم تبعیت از آنان را بر خود فرض و واجب می‏ شمرند.

برخی هم گفته‏ اند چون مجوز این فیلم را وزارت ارشاد صادر کرده است، باید پای حرف خود بایستد و عدول نکند که این حرف هم واقعاً منطقی نیست، یعنی اگر وزارتخانه‏ ای پی برد که مجوز غلطی صادر کرده است، هیچوقت نباید در صدد جبران برآید و اصلاح کند، این انتظار نابجایی است و البته در گذشته هم مسبوق به سابقه بوده است و اینطور نیست که چنین مسئله‏ ای برای اولین بار رخ داده باشد.

در اینجا بسیار مناسب می‏ دانم به قضیه فیلم «خانه‏ ای روی آب» ساخته بهمن فرمان آرا اشاره کنم، این فیلم در زمان وزارت جناب آقای مسجد جامعی پس از آنکه در جشنواره فیلم فجر یکبار به نمایش در آمده بود، مجوز اکرانش هم صادر شده بود. این فیلم به قصد تخریب قرآن آموزان و نو نهالانی که اهتمام به آموزش و فراگیری قرآن دارند، ساخته شده بود و مطالبی به دروغ و غیر واقعی در آن مطرح شده بود که اگر به همان نحو پخش می‏ شد، تبعات بسیار منفی برای جامعه قرآنی داشت!

در همان هنگام بنده اشکالات مترتب بر این فیلم را حضوراً به آقای مسجد جامعی وزیر ارشاد وقت متذکر شدم، ایشان از بنده خواستند یکبار دیگر این فیلم را در معاونت سینمایی ارشاد ببینم و عجولانه نظر ندهم که بلافاصله هماهنگی شد و این فیلم را مجدداً دیدم و این بار با دقت بیشتر اشکالات آن را مکتوب کردم و از باب اتمام حجت به ایشان عرضه داشتم و ایشان نیز تدبیر مناسبی کردند، نامه‏ ای به جناب حجت الاسلام نظام زاده که نمایندۀ ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه بودند، نوشتند و از ایشان درخواست کردند، لُجنه ‏ای از کارشناسان قرآنی تحت اشراف ایشان این فیلم را مشاهده کنند و پس از جمع بندی نظر خود را اعلام نمایند.

جناب حجت الاسلام نظام زاده نیز عده ‏ای را گزینش کردند، بنده هم در آن جمع بودم، پس از مشاهده فیلم و بحث و نظرهایی که انجام شد، نامه‏ ای رسماً از سوی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به وزیر ارشاد نوشته شد و موارد اصلاحی ضروری آن ذکر گردید و آقای مسجد جامعی نیز دستور انجام اصلاحات فیلم را صادر کردند و قضیه ختم به خیر شد. 

این رویه می‏ تواند الگوی مناسبی برای سازمان سینمایی وزارت ارشاد باشد، فیلم هایی که مضامین و محتوایی دینی و مذهبی دارند، رسماً با مدیریت حوزه های علمیه مکاتبه شود و از فیلتر و نقد و نظر کارشناسان خبرۀ حوزوی بگذرد و آنها فیلم نامه های اینگونه فیلم ها را با نظر جمعی ملاحظه کنند و در حقیقت فیلم دینی با نظر کارشناسان دینی ساخته شود.

مردم مسلمان ما و حتی دیگر کشورها نیز به فیلم های مذهبی و دینی علاقمندند و این اقبال را در فیلم مختارنامه و برخی دیگر از سریال ها شاهد بوده ایم و امیدواریم با تلاش هنرمندان متعهد و با همیاری عالمان و فرهیختگان حوزوی از عنصر هنر بویژه در عرصۀ سینما و تئاتر برای تبلیغ و ترویج اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السّلام بهره مندی بیشتری داشته باشیم.
خادم القرآن – مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی (رض)
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران