زوج های جوان چند سال باید برای خانه دار شدن صبر کنند؟

زوج های جوان چند سال باید برای خانه دار شدن صبر کنند؟

خبرگزاری تسنیم: خانه هست اما پول نیست! این روایت این روزهای بازار مسکن در ایران است.روایت خانه های خالی که مردم قدرت خرید انها را ندارند و صاحبخانه ها هم ان ها را در آب نمک خوابانده اند تا شاید گران تر بفروشند و هیچ نظارتی هم برآنها نیست.

 به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم،خانه هست اما پول نیست! این روایت این روزهای بازار مسکن در ایران است.روایت خانه های خالی که مردم قدرت خرید انها را ندارند و صاحبخانه ها هم ان ها را در آب نمک خوابانده اند تا شاید گران تر بفروشند و هیچ نظارتی هم برآنها نیست.

هنوز از یاد نرفته که اواخر سال 92، معاون وزیر راه و شهرسازی متوسط قیمت خانه در تهران را متری 3.8 تا چهار میلیون تومان اعلام کرده بود و گفته بود : قیمت مسکن به کف بازار رسیده و متقاضیان مصرفی می‌توانند برای خرید اقدام کنند تا به این ترتیب خریداران را مطمئن سازد که کف قیمت بازار مسکن همین است و منتظر ارزانی های بیشتر خانه نباشند و برای خرید اقدام کنند.در واقع دولت یازدهم از همان روزها آب پاکی را در خصوص نرخ مسکن و پایین امدن ان روی دست مردم ریخت تا خدایی نکرده به فکر ارزانی مسکن نباشند!

این در حالی بود که بازار اجاره بها در آن روزها نا منظم تر از همیشه و بدون نظارت جدی روند صعودی خود را طی می کرد و صاحبخانه ها و بنگاه دارها بدون هیچ ضابطه و قانونی هر نرخی را که می پسندیدند برای خانه های خود اعلام  می کردند و موجر هم نا چار به پذیرش بود.این وضعیت هم اکنون هم ادامه دارد و هر چندنرخ قیمت ها ثبات یافته و کمی کمتر شده اما متوسط نرخ متری 3.5 میلیون برای خانه ها همچنان برقرار است.

چقدر پس انداز کنیم تا خانه بخریم؟

حالا فرض کنید یک زوج جوان با متوسط رنج سنی 25 سال تازه ازدواج کرده اند و در آمد 1.5 میلیون تومنی در ماه دارند.

برای خرید یک خانه 60 متری با رنج قیمتی نرخ 3.5 میلیون تومان 210 میلیون تومان پول لازم است.
این زوج جوان اگر بتوانند ماهی 500 هزار تومان پس انداز کنند،( که البته با هزینه های زندگی امروز عملا غیر ممکن است)، 420 ماه یعنی 35 سال طول می کشد تا بتوانند یک خانه 60 متری برای خود داشته باشند.

یعنی اگر این زوج خیلی هنر داشته باشند، می توانند در سن 60 سالگی خانه دار شوند!!!
به این ترتیب است که هر چند براساس آمارهای اعلام شده تعداد مسکن برابر با 20‌میلیون خانوار است، اما هنوز تعداد قابل توجهی از شهروندان مستاجر هستند. 

از سوی تسهیلات در نظر گرفته شده برای افراد رقم بالایی با سودهای کلان است و یک کارگر با حقوق دریافتی زیر یک میلیون تومان و حتی بالای یک میلیون، هرگز  نمی‌تواند امیدوار باشد که صاحب خانه شود.

از سوی دیگر، پیدا کردن خانه‌ای زیر 200میلیون در تهران  تقریبا به شانس و اقبال افراد بستگی دارد وام مسکن 80‌میلیون تومانی نیز از آنجا که بهره بالایی دارد کمابیش نمی‌تواند این مساله را جبران کند؛ فردی که وام می‌گیرد نیز در ازای  80میلیونی که دریافت می‌کند باید بیش از 150میلیون‌تومان بپردازد که این پرداخت در اقساط ماهانه بیش از یک میلیون انجام می‌گیرد حال آنکه  حقوق دریافتی بسیاری پایین‌تر از یک میلیون تومان است.

به این ترتیب است که هر چند خانه ها خالی است اما جیب مردم هم خالی است و بسیاری به قول معروف رویای خانه دار شدن را به گو می برند،اما آمارها از ارزانی مسکن می گویند!

منبع:شفاف

انتهای پیام/

خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

 

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon