پرداخت بهای کم‌کاری مسئولان با جان مردم در حادثه سیل جاده چالوس


پرداخت بهای کم‌کاری مسئولان با جان مردم در حادثه سیل جاده چالوس

خبرگزاری تسنیم: واقعه تلخ سیل سیجان به سبب تمام کم‌کاری‌های انجام شده به وقوع پیوست و مردم با جان عزیزان خود بهای این کم‌کاری مسئولان را پرداخت کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، پدیده سیل در چند سال اخیر در مقایسه با سنوات گذشته بیشتر اتفاق افتاده و میزان خسارت این پدیده نیز به مراتب بیشتر از قبل بوده است. در حالی که کشور ما از بحران کم آبی رنج می‌برد و سفره‌های آب زیرزمینی در حال افت است صحبت از سیل و خسارات مالی و به ویژه جانی ناشی از آن دردآورتر بوده و نشان از آن دارد که ما در مدیریت منابع آب کشور به بی‌راهه رفته‌ایم.

در حالی که مردم کشور به سبب گرمای بیش از حد هوا؛ طللب بارش باران و کاهش دما را داشتند، شامگاه یکشنبه 28 تیرماه وقوع سیلی مهیب در روستای سیجان، کام مردم را در ایام تعطیلات عید سعید فطر تلخ کرد.

مردمانی که در این ایام در کنار خانواده خود لحظات شاد و شیرینی را سپری می‌کردند و نمی‌دانستند که قرار است تا لحظاتی دیگر شاهد از دست دادن عزیزان خود باشند.

همه به نوعی دیگری را در به وقوع پیوستن این حادثه تلخ مقصر می‌دانند اما این امر التیامی بر دل شکسته و اشک جاری شده مادر، پدر و افرادی نیست که در مدت زمان کمتر از 7 دقیقه عزیزان خود را از دست دادند و تنها در یک چشم برهم زدن خانه و خودروی خود را در میان گل‌ولای و آب دیدند.

واقعه سیل سیجان در حالی به وقع پیوست که اخطاری از سوی هیچ یک از نهادها و سازمان‌های مربوطه در این راستا به مردم اعلام نشده بود و واقعه تلخ سیل سیجان به سبب تمام کم‌کاری‌های انجام شده به وقوع پیوست و مردم با جان عزیزان خود بهای این کم‌کاری را پرداخت کردند.

علی‌رغم گذشت 9 روز از وقوع این سیل با حضور در این روستا گرد غم واندوه را در چهره مردم به خوبی می‌توان دید. پای صحبت مردم که بنشینی بارها این سخن را می‌شنوی که هنوز صدای کمک خواستن عزیزان و آشنایان خود را در آن شب مهیب به یاد دارند. در حالی که به سبب قطعی برق تاریکی مطلق منطقه را فراگرفته بود و توان یاری رساندن به مردم در آن شرایط حاد وجود نداشت.

در این روزها بارها این سخنان از سوی مدیران و مسئولان البرزی شنیده و در رسانه‌ها درج شد: " ساخت‌وساز غیرمجاز، تجاوز به حریم رودخانه و ساخت پل‌های غیراصولی عامل ایجاد سیل بود."

مسئولان این موارد را  از عوامل مهم و اصلی وقوع سیل در سیجان بر شمردند و به نوعی مردم را مقصر این حادثه معرفی کردند اما کمتر کسی به این نکته اشاره کرد که اگر عملیات آبخیزداری در این روستا همانند روستای "کندر" با وجود بارندگی 24 میلی‌متری انجام می‌شد، حال قبرستان این روستا اجساد هم‌وطنان ما را در خود جای نداده بود و جوان 26 ساله که در این حادثه کشته شده بود شاید امروز در کنار خانواده خود با آرامش به زندگی خود ادامه می‌داد.

بارها و بارها اعلام شد نیروهای امدادی، خدماتی و مسئولان شبانه به محل حادثه اعزام شدند و این امر افتخاری برای آن‌ها محسوب می‌شد، حال سوالی که به نوعی ذهن مردم آسیب‌دیده این منطقه را به خود مشغول کرده این است که مگر فراتر از وظایف خود کار کردند؟ در حالی که طبق اظهارات اهالی محلی، مردم در بهبود شرایط حاد به وجود آمده با جدیت و اهتمام بیشتری تلاش کردند.

یکی از اهالی روستای سیجان که در روز حادثه مشغول خدمت به هم‌روستائی‌های خود بود، این طور بیان می‌کند: "روز بعد از حادثه در شرایطی که با خودروی شخصی خود در حال کمک کردن به هم‌نوعان خود بودم به سبب اینکه باید در راستای خدمت‌رسانی تعجیل می‌کردیم این امر سبب شده بود گرد و خاک زیادی در محیط به وجود آید."

وی می‌افزاید: "در آن شرایط انتظار خسته نباشید، تشکر یا خداقوت از سوی مسئولی نداشتم اما زمانی که یکی از مسئولان به سبب غبار ایجاد شده سرعت بالای خودروی من ابراز نارضایتی کرد، خستگی ناشی از حادثه رخ داده و غم از دست دادن عزیزان و دوستانم بر تن من ماند."

تخریب 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیجان

ابراهیم فریدونی رئیس شورای روستای سیجان با ابراز ناراحتی از حادثه به وقوع پیوسته، می‌گوید: از سال 82 درخواست اجرای طرح و عملیات آبخیزداری به سازمان و نهاد مربوطه ارائه شده و کلیه امور مطالعاتی این مهم توسط مهندسان انجام گرفته است.

وی می‌گوید: اجرای این عملیات در روستای سیجان به اعتباری بالغ بر7 میلیارد تومان نیاز داشت و علی‌رغم همکاری خوب منابع طبیعی و نامه‌نگاری‌های انجام شده این امر به سبب عدم تخصیص اعتبار مذکور محقق نشد.

فریدونی با اشاره به اینکه این روستا 3 هزار نفر جمعیت غیررسمی و 800 نفر جمعیت رسمی دارد، گفت: خسارت به وجود آمده نظیر فرسایش خاک در این روستا و مهم‌تر از آن تلفات جانی افراد قابل جبران نیست.

رئیس شورای روستای سیجان با تاکید بر اینکه اگر طرح آبخیزداری در روستا انجام می‌گرفت این حادثه کمترین خسارت را به منطقه و مردم وارد می‌کرد چرا که میزان بارندگی این روستا 17 میلی‌متر و کمتر از روستای کندر گزارش شده است، گفت: به سبب تعطیلی عید فطر تراکم جمعیت در روستا بالا بوده و علاوه بر پارکینگ عمومی موجود در ایستگاه، اتومبیل‌های زیادی در پارکینگ‌های منازل پارک شده بودند که متاسفانه گرفتار سیلاب شده و متحمل خسارت‌های جانی و مالی زیادی شد‌ه‌اند که جبران‌ناپذیر است.

وی با تاکید بر اینکه باید پیشگیری‌های لازم در راستای مواجهه با حوادثی از این دست انجام شود، یادآور شد: در این روستا 278 واحد مسکونی وجود دارد و 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه به دلیل وقوع سیل هفته گذشته از بین رفته است.

فریدونی با بیان اینکه به سبب وقوع سیل 4 میلیارد تومان خسارت به زمین‌های کشاورزی وارد شده است، تصریح کرد: تعداد زیادی از مصدومان با حضور فعال و به موقع مردم نجات پیدا کردند و بعد از آن نیروهای امدادی به منطقه اعزام شدند.

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی در بروز چنین حوادثی عدم مدیریت صحیح است، اظهار داشت: از سال 69 برای ایجاد طرح آبخیزداری در این منطقه تلاش شده که متاسفانه پیشرفتی در این امر ایجاد نشده است.

امدادرسانی به موقع در حادثه سیل سیجان انجام نگرفت

عضو شورای شهر کرج در جلسه علنی شورای شهر نیز با بیان اینکه کمک‌رسانی در زمان بحران از وظایف شهرداری کرج محسوب می‌شود، گفت: وقتی ما به عنوان معین شهرداری تهران مطرح شده‌ایم، کمک‌رسانی در زمان بحران به شهر کرج به نوعی از وظایف قانونی ما به شمار می‌رود.

مصطفی سعیدی سیرایی با تاکید بر اینکه باید امکانات اولیه بحران در شهر مهیا شود، گفت: متاسفانه در زمان وقوع حادثه سیل در روستای سیجان امدادرسانی به موقع انجام نشد و ستاد بحران کوتاهی کرده و مسئولان البرزی به جز شهرداری در این حادثه مردود شدند.

گزارش از ستاره محمدی

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon