نگرانی جیب‌هایی که پشیزی در آن یافت نمی‌شود

نگرانی جیب‌هایی که پشیزی در آن یافت نمی‌شود

خبرگزاری تسنیم: مدت‌هاست انکار و تردیدها درباره تمدید دفترچه بیمه سلامت ایرانیان نگرانی ۸،۵ تا ۹میلیون ایرانی تازه‌بیمه‌شده را دامن زده و نگرانند که باید روزهای خوش بیمه‌ای را فراموش کنند و دست به جیب شوند؛ جیب‌هایی که پشیزی در آن یافت نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، یکی از طرح‌هایی که دولت یازدهم توانست با اجرای آن به موفقیت‌های بسیاری دست یابد طرح بیمه رایگان افرادی بود که هیچ گونه بیمه‌ای نداشتند و در نهایت براساس اطلاعات اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور؛ 8،5 میلیون ایرانی فاقد بیمه دارای دفترچه رایگان بیمه شدند، ولی یکی از دغدغه‌ها در این زمینه برای تمدید این دفترچه‌هاست مبنی بر: آیا باید این 8،5 میلیون نفر برای تمدید دفترچه‌های بیمه خود پولی پرداخت کنند؟ به‌طوری که در شهریور ماه سال 93 نیز انوشیروان محسنی بندپی رئیس سابق سازمان بیمه سلامت ایرانیان با اشاره به اینکه تمدید دفترچه‌های بیمه سلامت رایگان نیست، به تسنیم عنوان کرده بود که این افراد باید پول بپردازند، و این کار فقط برای سال (93) بود و دائمی نیست.

در این رابطه عبدالرحمن رستمیان در واکنش به اظهار نظر تازه محمدجواد کبیر مدیرعامل جدید سازمان بیمه سلامت ایران درباره پرداخت پول برای تمدید دفترچه‌های بیمه سلامت ایرانیان که بالغ بر 8،5 تا 9 میلیون ایرانی در سال گذشته به‌صورت رایگان تحت پوشش قرار گرفتند، به تسنیم گفت: طبق قانون بیمه همگانی اجباری شده است و در سال گذشته نیز کسانی که مشکل مالی داشتند تحت پوشش رایگان بیمه سلامت ایرانیان قرار گرفتند، بنابراین دولت موظف به پوشش بیمه همگانی است.

وی ادامه داد: نظام باید به‌مانند کشورهای موفق که بیمه همگانی منسجمی دارند در زمینه بیمه افراد جامعه همت کند کما اینکه مجلس نیز به‌جِد این موضوع را پیگیری می‌کند تا بیمه افراد نیازمند دچار اختلال نشود.

نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در خاتمه خاطرنشان کرد: براین اساس حتماً باید کسانی که هزینه‌های پرداخت پول بیمه را ندارند باید به‌صورت رایگان بیمه آنان تمدید و صورت پذیرد، البته کسانی هم که توانایی مالی دارند می‌توانند هزینه‌های بیمه‌ای‌شان را به‌طور مستقل پرداخت کنند ولی سازمان بیمه سلامت ایران در سال گذشته براساس ارزیابی‌ای که انجام داده بود توانست چند میلیون نفر را بیمه کند بنابراین حال که بیمه همگانی اجباری شده است و بسیاری بیمه شدند باید این روند مستمر و پایدار ادامه یابد.

8میلیون تازه‌بیمه‌شده رایگان باید برای تمدید بیمه‌شان پول بدهند

در این راستا حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز درباره سرنوشت رایگان بودن تمدید دفترچه 8میلیون ایرانی به تسنیم، عنوان کرده بود: دفترچه بیمه به همه داده شده است، هر ساله نیز این ‌دفترچه‌ها تمدید می‌شود به‌مانند دفترچه‌های کارمندان؛ بیمه تأمین اجتماعی نیز تمدید می‌شود و این دفترچه‌ها (بیمه سلامت ایرانیان) نیز تمدید می‌شود به‌مانند روال همیشگی تمدید دفترچه‌ها.

وی درباره اینکه بنابراین این افراد باید برای تمدید پول بدهند، عنوان کرد:‌ بالاخره من و شما هم به‌صورت طبیعی برای تمدید دفترچه بیمه‌مان پول می‌دهیم.

شهریاری در توضیح اینکه بنابراین این 8میلیون نفر که دفترچه بیمه سلامت ایرانیان گرفتند باید برای تمدید پول بدهند یعنی به‌مانند گذشته برای تمدید باید 45هزار تومان بپردازند، بیان داشت: خیر، دیگر این مسئله یک مکانیزمی دارد که در قانون بیمه‌ها تعریف شده است و براساس آن قانون هم افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی با معرفی‌نامه می‌توانند از تخفیف‌های خوبی برخوردار شوند.

حال این در شرایطی است که انوشیروان محسنی بندپی رئیس سابق سازمان بیمه سلامت ایرانیان در گفت‌وگوی پیش از این نیز به تسنیم گفته بود: صدور و یا تمدید دفترچه‌های بیمه رایگان برای سال 94 معلوم نیست و باید شورای عالی بیمه و هیئت دولت مصوب کند، همان‌طور که هیئت دولت برای سال 93 مصوب کرده بود صدور این دفترچه‌ها رایگان صورت پذیرد. بنابراین اگر منابع تأمین شود برای سال 94 هم دفترچه‌های بیمه رایگان خواهد شد، پیشنهاد و نظر ما این است که این افرادی که آسیب‌پذیر و کم‌درآمد هستند، که شامل روستائیان است این روند ادامه داشته باشد.

رئیس سابق سازمان بیمه سلامت ایرانیان درباره مشکلات برخی خانواده‌ها که توانایی پرداخت همین هزینه دفترچه بیمه سلامت را برای تمدید ندارند، خاطرنشان کرده بود که اول اینکه رقم خاصی نیست، درضمن از آن طرف هم 23میلیون نفر از جمعیت روستایی که رایگان هستند، 5میلیون هم که در روند جدید رایگان کردیم، کارکنان دولت هم یک‌سوم را پرداخت می‌کنند، فقط می‌ماند 2 تا 3میلیون نفر که باید برای آنها کاری انجام داد.

مردم نگران نباشند!!

در نهایت این درحالی بود که پس از زمزمه‌های پولی شدن تمدید دفترچه‌های بیمه سلامت ایرانیان، مهدی میرشاه‌ولد سخنگوی سابق سازمان بیمه سلامت ایران در واکنش به این مباحث در خصوص نگرانی برخی بیمه‌شدگان بیمه سلامت همگانی برای تمدید دفترچه بیمه به تسنیم عنوان کرده بود که با توجه به گذشت یک سال از آغاز طرح بیمه سلامت همگانی و تحویل دفترچه با مدت اعتبار یک سال به آنها، این دفترچه‌ها به‌صورت رایگان برای آنها تمدید می‌شود و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

وی که هم اکنون دیگر در سازمان بیمه سلامت ایرانیان حضور ندارد عنوان کرده بود که چنانچه دفترچه‌ بیمه بیمه‌شدگان، دارای برگ سفید باشد نیازی به مراجعه و تمدید دفترچه ندارند و دفاتر آنها از تاریخ پایان اعتبار به‌مدت یک سال دیگر تمدید خواهد شد و این موضوع طی بخشنامه‌ای به اطلاع مراکز درمانی و بیمارستانی رسیده است و در صورتی که دفاتر بیمه شدگان فاقد برگه سفید باشد می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت، دفترچه جدید خود را دریافت کنند.

حال با وجود این انکارها و تردیدها نسبت به تمدید دفترچه بیمه سلامت ایرانیان باید منتظر بود که 8،5 تا 9میلیون ایرانی تازه بیمه شده باید روزهای خوش حمایت بیمه‌ای را فراموش کنند و دست به جیب شوند، جیب‌هایی که پشیزی در آن یافت نمی‌شود.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon