روحانی: فضای افراط و خشونت در منطقه فقط به نفع رژیم صهیونیستی و غریبه‌هاست


روحانی: فضای افراط و خشونت در منطقه فقط به نفع رژیم صهیونیستی و غریبه‌هاست

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور در نشست شورای اداری کردستان با تاکید بر اینکه منطقه می‌داند که ایران حافظ آن‌ها در برابر تروریسم است، گفت: بی‌تردید فضای افراط و خشونت در منطقه فقط به نفع غریبه‌ها و رژیم صهیونیستی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، جلسه شورای اداری استان کردستان با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، وزرا، معاونان و مشاوران رئیس‌جمهور و جمعی از مسئولان استانی در سنندج برگزار شد.

رئیس‌جمهور در این جلسه، در بخش ابتدایی سخنانش تقویت فضای فرهنگی مذهبی، اعتدال و معنویت را سلاح اصلی برابر توطئه دشمنان دانست و اظهار داشت: بی‌تردید فضای افراط و خشونت در منطقه فقط به نفع غریبه‌ها و رژیم صهیونیستی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مردم کردستان دِین خود را به نظام و ایران ادا کرده‌اند، افزود: ارتش، سپاه، نیروهای انتظامی، بسیج و پیشمرگان، حافظ امنیت کردستان بوده‌اند و ما باید امنیت و ثبات را حفظ و مستحکم کنیم.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه انتخاب مردم، ادامه مسیر عقلانیت، اعتدال و نفی خشونت است، خاطرنشان کرد: دولت برآمده از اراده ملت ایران، تلاش دارد اعتدال را در داخل کشور و صحنه‌های خارجی و بین‌المللی تثبیت کند.

وی تصریح کرد: امروز اگر بخواهیم کردستان توسعه پیدا کند، به‌غیر از امنیت باید شاهد اتحاد و وحدت مستحکم در سطح استان باشیم و به‌فضل الهی چنین شرایطی در استان حاکم است.

رئیس‌جمهور‌ در ادامه سخنانش با بیان اینکه دسته‌بندی‌ها و سلیقه‌ها زیر چتر وحدت پذیرفتنی است، ادامه داد: نباید دسته‌بندی‌، قومیت و برخورداری از فرهنگ‌‌های مختلف، ما را از زیر چادر وحدت که همان اخلاق، معنویت و عِرق ایرانیت است، خارج کند. در زیر چادر وحدت هر کسی می‌تواند افکار و اندیشه خود را داشته باشد.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به اینکه برای تقویت بیش از پیش وحدت در جامعه، باید تنوع و اختلاف‌نظر را به رسمیت بشناسیم و آستانه تحمل را تا پذیرش یکدیگر بالا ببریم، گفت: همه اقوام و مذاهب و حتی ادیان مختلفی که در قانون اساسی آمده است، گل‌های رنگارنگ باغ ایران‌زمین هستند و باید محترم شمرده شوند.

وی در ادامه توافق هسته‌ای را یک اقدام ملی توصیف کرد و اظهار داشت: اگر کسی نسبت به این توافق نقد داشته باشد، می‌تواند آن را مطرح کند، همه باید تلاش کنیم که این کار ملی سبب وحدت، عظمت و سربلندی هر چه بیشتر کشور عزیزمان باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه باید همدیگر را به‌رسمیت شناخته و آستانه تحمل را ارتقاء دهیم، تصریح کرد: اگر در داخل خانه هم افکار مختلف پذیرفته نشود و فضای دوستی، محبت و مودت حاکم نباشد، بی‌تردید فضای دیکتاتوری، پیروز نخواهد شد. هر کسی در داخل خانه می‌تواند فکر و نظر خود را داشته باشد، البته باید اصول و ارزش‌ها و اخلاق که نقشِ بند تسبیح را دارند، با قوت حفظ شود.

وی بیان کرد: در سطح جامعه و کشور نیز همه باید همدیگر را به رسمیت بشناسند، ضمن اینکه اهداف اصلی نباید فراموش شود و این اهداف همانا، سربلندی کشور و آبادانی، رفاه مردم و ایجاد اخلاق اسلامی و محمدی(ص) در سطح کشور است.

حجت‌الاسلام روحانی ضمن تاکید بر حضور مردم در صحنه حمایت از دولت اضافه کرد: دولت به‌تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد و اگر مردم تفکری را قبول کردند، باید با حضور در صحنه آن را پیگیری و ادامه دهند؛ دولت نیز با حضور و فعالیت مردم می‌تواند کارها را به پیش ببرد.

رئیس‌جمهور به طرح پیشنهاد «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» از سوی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اشاره کرد و گفت: این پیشنهاد با تلاش دیپلمات‌های کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل با اتفاق آراء به تصویب رسید و می‌توان آن را گامی در مسیر اعتدال و عقلانیت توصیف کرد.

وی در ادامه با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با تروریسم در عراق، خاطرنشان کرد: وقتی تروریست‌ها، ‌شهرها و بخش‌های مختلف عراق را تهدید کردند، ایران وارد عمل شد و عملاً نشان داد که به‌دنبال مبارزه با افراط‌گری بوده و خواهان برقراری صلح و ثبات است، اکنون منطقه می‌داند که ایران حافظ آن‌ها در برابر تروریسم است.

حجت‌الاسلام روحانی با تأکید براینکه ملت ایران هیچگاه‌ خواهان جنگ نبوده و نیست، تصریح کرد: البته اگر کسی بخواهد به کشورمان تجاوز کند، پاسخ قاطعی به آن داده خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مذاکرات هسته‌ای صحنه دیگری بود که در آن اعتدال و عقلانیت در سطحی بالاتر پیگیری و مطرح شد، اظهار داشت: مذاکرات هسته‌ای از ابعاد مختلفی برخوردار است و فقط شامل این موضوع نمی‌شود که با اذعان قدرت‌های جهانی می‌توانیم غنی‌سازی کرده و تحریم‌ها برداشته شده است، بلکه در این مذاکرات به‌دنیا اعلام کردیم اعتدال بهترین راه و خشونت بدترین مسیر است؛ کسانی که مدام می‌گویند در میزشان باروت وجود دارد، به این معناست که به‌دنبال مسیر خشونت هستند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: ما در این مذاکرات اعلام کردیم روی میز ایران اسلامی، تجاوز، تصرف سرزمین و دخالت در امور داخلی دیگران نیست، بلکه روی میز ما منطق و اخلاق است، همان‌طور که روی میز ما دفاع قاطع در برابر تجاوزگر نیز هست.

وی با بیان اینکه در مذاکرات هسته‌ای ثابت کردیم اعتدال بر افراط، منطق بر زور و استدلال بر تحمیل پیروز است و این مذاکرات می‌تواند به یک الگوی جهانی تبدیل شود، اظهار داشت: ما مذاکرات را به‌صورت منطقی مستمر و با اراده روشن شروع کردیم. از روز اول اعلام کردیم به موفقیت خواهیم رسید و این موفقیت برد – برد خواهد بود. ما به‌دنبال این نیستیم که در دنیا کسی را سرافکنده کنیم بلکه به دنبال تعامل سازنده با حفظ منافع و خطوط قرمز خود هستیم.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: توافق وین یک توافق عزتمندانه است که نسل‌های آینده می‌توانند با غرور به آن نگاه کنند و این موضوع با غرور و عزت در تاریخ ملت ایران ثبت شد.

وی همچنین ضمن قدردانی از همه حمایت‌هایی که در مسیر رسیدن به توافق انجام شده است، خاطرنشان کرد: در روند مذاکرات همه قوا با وحدت، اتحاد و همفکری دولت را یاری کردند و رهبر معظم انقلاب اسلامی با هدایت‌ها و حمایت‌های خود سبب شدند که بتوانیم به جایگاه کنونی دست پیدا کنیم.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه آنچه را در انتخابات سال 92 اعلام کردیم، گام به گام و در صحنه عمل، در حال تثبیت هستیم، افزود: ملت ایران ملتی فرهنگی بوده و به‌دنبال اعتدال‌، معنویت و اخلاق است، اساساً دین پیامبر اسلام(ص) دین اعتدال است و باید این مسیر را ادامه دهیم.

حجت‌الاسلام روحانی در بخش دیگری از سخنانش، با بیان اینکه مشکل بیکاری معضل کل کشور بوده و راه غلبه بر آن توسعه و رونق اقتصادی است، اظهار داشت: بی‌تردید هر چه قدر برای توسعه و پیشرفت کشور سرمایه‌گذاری شود، این موضوع می‌تواند در افزایش اشتغال مؤثر باشد. باید ظرفیت‌های هر استان را برای غلبه بر مشکلات بیکاری تقویت کرد و در این مسیر کردستان می‌تواند در زمینه گردشگری و تبدیل شدن به مرکز صادرات به سایر کشورها، گام‌های مفیدی در رفع بیکاری بردارد.

وی با تاکید بر مورد توجه قراردادن اقتصاد مقاومتی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب آن را مطرح فرمودند، فقط متعلق به زمان تحریم نیست، بلکه باید آن را به‌ویژه بعد از شرایط تحریم، ادامه داد. همچنین باید تولید را افزایش داده و بخش‌های مختلف عرصه خدمات را فعال کرد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: برخی به دولت اعتراض می‌کنند که فقط به فکر سیاست خارجی و رفع تحریم‌ها است، در حالی که اقدامات دولت، نشان می‌دهد این حرف نادرستی است. اینکه امروز 880 میلیارد تومان برای توسعه استان کردستان اختصاص پیدا می‌کند، اقدامی است که در شرایط تحریم انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: همچنین ایجاد تحول بزرگ در بخش سلامت و قرار گرفتن تمام مردم ایران تحت پوشش خدمات درمانی که همه دنیا را شگفت‌زده کرده و اقدامات دولت در بخش‌های گردشگری و آموزش عالی، همگی بخشی از اقدامات دولت است که در شرایط تحریم انجام شده و نشان می‌دهد دولت صرفاً بر بخش سیاست خارجی متمرکز نیست.

وی تاکید کرد: شرایط امروز کشورمان آماده‌تر از دیروز است، بنابراین باید وحدت و آمادگی ما برای تلاش و کوشش، بیشتر شود.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود، ضمن قدردانی از استقبال مردم کردستان از کاروان دولت تدبیر و امید، گفت: در ایام انتخابات از جمله استان‌هایی که به آن سفر کردم، کردستان بود؛ شور و هیجان مردم در آن روز و امروز نشان می‌دهد، مردم کردستان، مردمی هشیار و آگاه هستند.

وی با قدردانی از ایثار و فداکاری مردم کردستان در صحنه‌های مختلف انقلاب ادامه داد: مردم کردستان آزمایش خودشان را در صحنه‌های مختلف به‌خوبی انجام دادند، در آغاز انقلاب که دشمنان توطئه عظیمی در این خطه ایجاد کردند، برای رفع آن گرچه همه تلاش کردند، اما نقش اصلی را خود مردم کردستان ایفا کردند. مردم کردستان به سینه کسانی که در پی جدایی بخش‌های مختلف کشورمان از خاک مقدس ایران عزیز بودند، دست رد زدند.

حجت‌الاسلام روحانی امنیت موجود در کردستان را حاصل دلاوری‌های نیروهای مسلح دانست و خاطرنشان کرد: برای امنیت این خطه نیروهای مسلح از جمله سپاه پاسداران، ارتش، بسیج و پیشمرگان کُرد مسلمان، تلاش‌های زیادی انجام دادند؛ امروز کردستان، استانی امن و باثبات است.

وی اقداماتی را که برای تثبیت امنیت کردستان انجام شده، بسیار بزرگ توصیف کرد و افزود: ده‌ها و صدها گروهک و برخی قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها از وحدت و همدلی موجود در ایران اسلامی خوشحال نبوده و نیستند و به دنبال ایجاد ناامنی بودند و هستند که باید در مقابل همه آن‌ها هوشیار بود.

رئیس‌جمهور در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه ملت‌های منطقه به‌خوبی می‌دانند ایران مقتدر می‌تواند در تثبیت امنیت در منطقه بسیار مؤثر باشد، اظهار داشت:‌ اینکه ملت‌های منطقه احساس کنند اگر روزی با خطر مواجه شدند، ایران به‌عنوان کشوری دلسوز نقش خود را ایفا می‌کند، بسیار حائز اهمیت است. همچنین باید در مقابل توطئه‌های دشمنان که همچنان ادامه دارد، هوشیار و آگاه باشیم.

انتهای پیام/‌ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon