رئیس‌جمهور: شرایط اقتصادی همچنان سخت است و در وضعیت تحریم هستیم


رئیس‌جمهور: شرایط اقتصادی همچنان سخت است و در وضعیت تحریم هستیم

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور در نشست خبری پایانی سفر به کردستان گفت: شرایط اقتصادی کشور همچنان سخت است و ما در وضعیت تحریم هستیم، اما ان‌شاءالله قدم‌های بسیار خوبی را در سایه حضور، فعالیت و کمک مردم برخواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی دقایقی پیش در پایان سفر استان به کردستان در نشست خبری حضور یافت.  

مهم‌ترین محور‌های سخنان رئیس‌جمهور در این نشست به‌شرح ذیل است: 

* در این سفر 31 طرح با 880 میلیارد تومان اعتبار برای استان کردستان تصمیم‌گیری شد که تا پایان سال 95 اجرایی می‌شود.

* شرایط اقتصادی کشور همچنان سخت است و ‌ما در وضعیت تحریم هستیم، اما ان‌شاءالله قدم‌های بسیار خوبی را در سایه حضور، فعالیت و کمک مردم برخواهیم داشت. 

* تدریس زبان و ادبیات کردی در دانشگاه‌های این استان آغاز می‌شود؛ همچنین بخش کردی خبرگزاری جمهوری اسلامی آغاز به‌کار می‌کند. 

* دولت 343 میلیارد تومان به راه‌های کردستان و 431 میلیارد تومان به آب و کشاورزی این استان اختصاص داده است. 

* در این سفر حدود 10 میلیارد تومان اعتبار برای زیرساخت‌های گردشگری استان کردستان اختصاص داده شده است و بخش خصوصی نیز تسهیلات خوبی از سوی دولت برای پیشرفت و توسعه گردشگری در این استان دریافت خواهد کرد. 

* برخورداری همه اقوام و مذاهب از حقوق شهروندی از برنامه‌های این دولت است، ممکن است البته این مسائل یک‌روزه حل نشود، اما قدم به قدم در این مسیر گام برخواهیم داشت.

* بودجه‌هایی که اختصاص داده شده در کردستان، از متوسط کشور بسیار بالاتر بوده و حد توسعه‌ای استان، بالای نیمه قرار گرفته است. این نشان‌دهنده اقدامات دولت برای این استان است، در این سفر نیز، 880 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده که 10 برابر بودجه عمرانی یک سال کردستان است. با اجرایی‌شدن تصمیمات در این سفر، تحول بسیار خوبی در سطح استان شاهد خواهیم بود. 

* مبنای حقوق شهروندی ایجاد عدالت قابل قبول در سراسر کشور است و ما این مسیر را پیگیری خواهیم کرد.

* بنای ما براین است که وعده‌ها در حد و توان دولت باشد، والّا می‌توانیم وعده بسیار بزرگتر دهیم و در مقام عمل هم به‌جایی نرسیم. در بخش صنعت نیز، طرح‌های متعددی در کردستان وجود دارد ولی چون به نهایت نرسیده و اعتبارات تأمین نشده، اعلام نکردیم. باید شرایط دولت را هم مدنظر قرار دهیم چرا‌کهدرآمدهای نفتی دولت به نصف سال گذشته رسید و حتی نرخ تورم در برخی کشورهای صادرکننده نفت 3رقمی شد و کشورهای حاشیه خلیج فارس ‌قادر به اجرایی و عملیاتی کردن پروژه‌های خود در آن کشورها نبودند. 

* دولت در ‌شرایط تحریم، فشار و کاهش قیمت نفت توانست تورم را کاهش داده و رونق را در کشور ایجاد کند که این کاری بسیار بزرگ بوده و در 2 سال گذشته قدم‌ها و تحولات بسیاری خوبی در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در کشور اتفاق افتاده است. 

* با اجرایی‌شدن توافق هسته‌ای شاهد آثار مثبت آن در زندگی مردم خواهیم بود و همچنین با برداشته‌شدن مشکلات در راه فروش نفت در ماه‌های آتی، تولید را افزایش داده و ‌با جذب مشتری، فروش نفت در بازارهای جهانی را بالا می‌بریم. با انجام این اقدامات شرایط بهتری را در آینده برای کشور شاهد خواهیم بود، البته کار اصلی به‌عهده مردم بوده و دولت باید حامی مردم باشد.

* یک معضل بزرگی در منطقه ما به‌وجود آمده که ‌این معضل در عراق، ‌سوریه و به‌صورتی هم در لبنان و دیگر کشور‌ها احساس می‌شود و می‌بینید و آن معضل تروریسم و افراطی‌گری در منطقه است.

* با شروع بحران عراق بسیاری از قدرت‌ها که مدعی بودند می‌خواهند با تروریسم مقابله کنند، در مقام عمل کاری از آن‌ها ندیدیم اما جمهوری اسلامی ایران از همان لحظات ابتدایی با همه توان خود کنار دولت، مردم و ارتش عراق بود.

* ایران بیشترین تلاش را برای حفظ ثبات و امنیت در منطقه انجام داده و الآن هم همین راه را دنبال خواهیم کرد. جمهوری اسلامی ایران همواره حامی کسانی است که با خشونت و تفرقه در منطقه مبارزه می‌کنند.

مشروح سخنان رئیس‌جمهور را در نشست خبری بیستمین سفر استانی در ادامه می‌خوانید: 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در بخش ابتدایی سخنانش با اشاره به طرح‌های تصویب شده در سفر کاروان تدبیر و امید به استان کردستان، اظهار داشت: اختصاص 343 میلیارد تومان اعتبار در بخش حمل و نقل برای راه‌های اصلی و راه‌های فرعی و روستایی این استان، تخصیص 431 میلیارد تومان برای طرح‌های مرتبط با بخش آب و کشاورزی و 46 میلیارد تومان برای تأسیسات فاضلاب شهرها از جمله طرح‌های مصوب دولت برای کردستان است.

وی افزود: همچنین افتتاح و بهره‌برداری از چندین نیروگاه برق‌آبی در این استان، تکمیل و احداث چندین بیمارستان، ساخت ورزشگاه‌ها و دانشکده‌های صنعت و معدن و منابع طبیعی از دیگر طرح‌های دولت یازدهم برای ایجاد اشتغال و توسعه و پیشرفت این استان است.

رئیس‌جمهور در ادامه حساسیت مردم نسبت به زبان، فرهنگ و لباس‌های محلی را از جلوه‌های زیبای ایران اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: ایران با زبان، فرهنگ و لباس‌های مختلف درخت پهناوری است که همه ملت، گل و بوته‌هایی زیر سایه آن درخت هستند که باید به‌خوبی حراست و حفاظت شوند.

وی در ادامه از آغاز تدریس زبان و ادبیات کردی در دانشگاه‌های این استان و آغاز به‌‌کار فعالیت بخش کردی خبرگزاری جمهوری اسلامی خبر داد و با تأکید بر اینکه باید کردستان دروازه‌ای برای ارتباط و صادرات کالا با کشور عراق باشد، گفت: در دوران دفاع مقدس، مردم کردستان، مرزبانان دلیر و خوبی بودند. امروز نیز نه تنها در داخل کشور، وحدت را حفظ می‌کنند بلکه روابط نزدیک و صمیمی با همسایگان کشور دارند.

حجت‌الاسلام روحانی درباره اجرایی و عملیاتی‌شدن وعده‌های دولت یازدهم در سفرهای استانی، خاطرنشان کرد: شرایط اقتصادی کشور همچنان سخت است و ‌ما در وضعیت تحریم هستیم، اما ان‌شاءالله قدم‌های بسیار خوبی را در سایه حضور، فعالیت و کمک مردم برخواهیم داشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش تکمیل باند دوم راه همدان و سنندج با اعتبار 21 میلیارد تومانی و تکمیل باند دوم میاندوآب ــ کرمانشاه را از برنامه‌های دولت در بخش حمل و نقل عنوان کرد و افزود: در این بخش دولت، سرمایه بزرگی برای تکمیل پروژه‌ها در نظر گرفته است.

رئیس‌جمهور درباره طرح‌های دولت یازدهم در زمینه آب و کشاورزی استان کردستان اظهار داشت: این استان از نظر آب و برق از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است که این سرمایه بزرگی برای تحول توسعه‌ای کردستان خواهد بود. همچنین آب شرب شهر سنندج که یکی از نگرانی‌های اصلی مردم این شهر بود، خوشبختانه با افتتاح پروژه‌‌هایی که امروز در نشست توسعه سرمایه‌گذاری استان کردستان صورت گرفت، آب این شهر از کیفیت بالایی برخوردار خواهد شد.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به پتانسیل‌های استان کردستان در زمینه صنعت و معدن، بیان کرد: در این سفر اقدامات بسیار خوبی در زمینه اکتشاف یا بهره‌برداری معادن این استان صورت پذیرفت که منشأ تحول برای توسعه و ایجاد اشتغال برای جوانان می‌شود.

وی همچنین در ادامه سخنانش گردشگری را یکی از راه‌حل‌های مشکل اشتغال جوانان استان کردستان بیان کرد و ادامه داد: در این سفر، حدود 10 میلیارد تومان اعتبار برای زیرساخت‌های گردشگری استان کردستان اختصاص داده شده است، بخش خصوصی نیز تسهیلات خوبی از سوی دولت برای پیشرفت و توسعه گردشگری در این استان دریافت خواهد کرد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی پیرامون راهکارهای دولت تدبیر و امید برای بهره‌گیری از نخبگان اهل سنت در برخی مشاغل امنیتی، نظامی و دانشگاهی، اظهار داشت: برخورداری همه اقوام و مذاهب از حقوق شهروندی از برنامه‌های این دولت است، ممکن است البته این مسائل یک‌روزه حل نشود، اما قدم به قدم در این مسیر گام برخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه مردم کردستان در صحنه‌های مختلف تاریخی، عشق خود به ایران را نشان داده و از کشور به‌خوبی حراست کردند، گفت: این مردم استحقاق همه فعالیت‌ها را دارند و دولت تدبیر و امید مشکلات را در این زمینه پیگیری می‌کند.

حجت‌الاسلام روحانی ضمن اشاره به اقدامات دولت برای جبران عقب‌ماندگی‌های کردستان افزود: تعادل در استان‌های کشور مبنای کار دولت از آغاز تشکیل تاکنون بوده است؛ در کردستان نیز طی 2 سال گذشته اقدامات بسیار خوبی برای پیشرفت و آبادانی استان صورت پذیرفته و در جلسه شورای اداری این استان آمار اعلامی برای اختصاص بودجه در کردستان از متوسط کشور بالاتر بود که این نشانگر جدیت و اقدامات دولت برای استان و تخصیص بودجه‌های عمرانی در سال جاری و سال 95 است.

وی ادامه داد: دولت مشکلات کردستان را تا اجرایی‌ شدن تصمیمات گرفته شده برای توسعه استان پیگیری خواهد کرد، ان‌شاءالله این سفر منشأ تحولات بسیار خوبی برای استان کردستان خواهد بود.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سؤالی پیرامون مشارکت کردها در ساختار قدرت کشور، اظهار داشت: ایجاد کرسی زبان و ادبیات کردی در دانشگاه‌های این استان و آغاز فعالیت بخش کردی خبرگزاری جمهوری اسلامی، یکی از تلاش‌های دولت در این زمینه است ، البته باید قدم‌های بیشتری برداشته شود.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به یکسان‌بودن همه ملت در برابر قانون گفت: همان‌طوری که در قانون اساسی نیز آمده، با همه باید یکسان رفتار شود و از لحاظ حقوقی و به‌ویژه حقوق شهروندی، با همه اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با عدالت برخورد شود.

وی ضمن اشاره به تدوین منشور حقوق شهروندی در دولت یازدهم، تأکید کرد: مبنای حقوق شهروندی ایجاد عدالت قابل قبول در سراسر کشور است و ما این مسیر را پیگیری خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور در ادامه این نشست، در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر "برنامه‌های دولت درباره کم‌بودن تخصیص اعتبارات برای رفع مشکلات استان کردستان با توجه به مشکلات زیاد آن چیست؟" گفت: مبنای کار دولت بر این است که وعده‌های آن در حد امکانات و توان دولت باشد. باید شرایط دولت را نیز مدنظر قرار دهیم چراکه درآمدهای نفتی دولت به نصف سال گذشته رسید و حتی نرخ تورم در برخی کشورهای صادرکننده نفت 3رقمی شد و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز قادر به اجرایی و عملیاتی‌کردن پروژه‌های خود در آن کشورها نبودند.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: دولت در این شرایط تحریم، فشار و کاهش قیمت نفت توانست تورم را کاهش دهد و رونق را در کشور ایجاد کند، این کاری بسیار بزرگ بوده و در دو سال گذشته قدم‌ها و تحولات بسیار خوبی در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در کشور اتفاق افتاده است.

وی همچنین با اشاره به توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی اظهار داشت: با اجرایی‌‌شدن توافق هسته‌ای شاهد آثار مثبت آن در زندگی مردم خواهیم بود؛ همچنین با برداشته‌شدن مشکلات در راه فروش نفت در ماه‌های آتی، تولید را افزایش داده و با جذب مشتری، فروش نفت در بازارهای جهانی را بالا می‌بریم. با انجام این اقدامات شرایط بهتری را در آینده برای کشور شاهد خواهیم بود، البته کار اصلی به‌عهده مردم است و دولت باید حامی مردم باشد.

رئیس‌جمهور در بخش پایانی این نشست با اشاره به معضل تروریسم و افراطی‌گری در منطقه خاطرنشان کرد: با شروع بحران عراق بسیاری از قدرت‌ها که مدعی بودند می‌خواهند با تروریسم مقابله کنند در مقام عمل کاری از آن‌ها ندیدیم اما جمهوری اسلامی ایران از همان لحظات ابتدایی با همه توان خود کنار دولت، مردم و ارتش عراق بود.

حجت‌الاسلام روحانی با تأکید بر اینکه ایران بیشترین تلاش را برای حفظ ثبات و امنیت در منطقه انجام داده است، ‌تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره حامی کسانی است که با خشونت و تفرقه در منطقه مبارزه می‌کنند.

انتهای پیام/‌آ*

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon