تلاش پاکستان در روند صلح افغانستان یا جایگزینی داعش با طالبان

تلاش پاکستان در روند صلح افغانستان یا جایگزینی داعش با طالبان

خبرگزاری تسنیم: دولت پاکستان که به‌ دلیل عدم همکاری در روند صلح کابل و مبارزه با تروریسم در این کشور تحت فشار قرار داشت به نظر برخی کارشناسان، پروژه داعش را به جای طالبان در افغانستان کلید زد تا اندکی چهره اسلام‌آباد تطهیر شود.

«فرحان مهدوی» خبرنگار پاکستانی با ارسال یادداشتی به دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم با توجه به روند مذاکرات صلح بین دولت کابل و طالبان افغان نوشت: اسلام‌آباد که به احتمال زیاد از طالبان افغان ناامید شده علاوه بر فشار به این گروه برای جایگزینی داعش با آنها در افغانستان تلاش می‌کند تا اندکی چهره پاکستان در منطقه تطهیر شود.

زیرا پیش از این با انجام هر عملیات تروریستی مخالفان مسلح دولت افغانستان، انگشت اتهام را به سوی پاکستان نشانه می‌گرفتند.

گفته می‌شود که نمایندگان حکومت وحدت ملی افغانستان و طالبان این کشور در هفت جولای سالجاری میلادی در منطقه «مری» در 45 کیلومتری اسلام‌آباد پایتخت پاکستان دیدار و در مورد صلح افغانستان گفت‌وگو کردند.

هرچند که برخی سیاستمداران افغان ضمن رد حضور اعضای شورای کویته و دفتر طالبان در قطر در این دیدار می‌گویند که افراد واقعی و تاثیرگذار گروه طالبان در این دیدار حضور نداشته‌ است.

این در حالی است که تعدادی از کارشناسان ضمن موفق دانستن این دیدار برای برقراری صلح و امنیت در افغانستان می‌گویند که پاکستان تسهیل کننده مذاکرات صلح بین دولت کابل و طالبان این کشور است و این گروه را برای مطرح کردن خواسته‌های اصلی‌شان راضی کرده است.

همچنین به نظر مقامات افغان و غربی، پاکستان خواستار برقراری صلح و امنیت در افغانستان نیست اما موضع اسلام‌آباد ظاهرا نشان داده که این کشور بدنبال رضایت طالبان افغانستان برای صلح و امنیت در این کشور است.

در واقع پاکستان تا قبل از آغاز روند مذاکرات صلح در اسلام‌آباد، پاسخ مناسبی در رابطه با تلاش‌های «اشرف غنی» برای نزدیکی به اسلام‌آباد برای روند صلح نداده بود اما کارشناسان پاکستانی می‌گویند که مذاکرات صلح در اسلام‌آباد برای مردم دو کشور امیدوار کننده است.

حال با وجود اظهارات ضد و نقیض پاکستان این پرسش مطرح می‌شود که آیا تغییر سیاست اسلام‌آباد در قبال افغانستان مثبت و واقعی است یا خیر؟

کارشناسان پاکستانی معتقدند که خواسته اسلام‌آباد مبنی بر برقراری صلح و امنیت در افغانستان بین دولت و نظام پاکستان وجود دارد اما این خواسته را انشعاب داخلی طالبان افغان نقش بر آب کرده است زیرا برخی از شاخه‌های این گروه با داعش اعلام بیعت کرده و تعدادی از فرماندهان طالبان نیز سر خود در افغانستان عملیات تروریستی انجام می‌دهند.

شکی نیست که رئیس جمهور کنونی افغانستان باوجود مخالفت شدید داخلی روند دوستی با پاکستان را آغاز کرده و اقداماتی را نیز برای جلب نظر و ملاحظات اسلام‌آباد انجام داده است که موجب تغییر موضع مقامات پاکستانی در مورد افغانستان شده است.

طالبان افغان تا قبل از آغاز مذاکرات صلح در اسلام‌آباد به حملات خود در افغانستان ادامه دادند اما در مورد رفتار آینده این گروه نیز باید گفت که بر اساس انتشار پیام عید فطر ملاعمر، گروه طالبان سیاست جنگ و صلح را به پیش خواهند برد.

از سوی دیگر برخی از شاخه‌های منشعب طالبان که از داعش بیعت کرده‌اند باید دید که از سوی چه کسانی سازماندهی می‌شوند تا با طالبان بجنگند.

این در حالی است که گروه تروریستی داعش در افغانستان اعلام کرده که با دولت و آمریکا هیچ کاری ندارد و جنگ این گروه نیز تنها با طالبان است.

به گفته «وحید مژده» یکی از کارشناسان و از مقامات سابق طالبان افغانستان، پاکستان در صدد است یک گروه جدید را به وجود بیاورد که ظاهراً ارتباطی با پاکستان نداشته باشد و بگویند که مرکز اینها در سوریه است و از کشورهای مختلف عضو دارند و ارتباطی با پاکستان ندارند. پاکستان می‌خواهد که چنین ذهنیتی را به وجود بیاورد.

علاوه بر این، برخی مقامات دولتی کابل نیز پاکستان را زمینه‌ساز نفوذ گروه تروریستی داعش در افغانستان می‌دانند.

طالبان افغان چندی پیش در نامه‌ای هشدار آمیز به گروه تروریستی داعش خواست تا در افغانستان فعالیت نکند، در غیر این صورت با پاسخ سخت طالبان روبرو خواهند شد.

همچنین گزارش‌هایی از فاصله گرفتن طالبان از پاکستان و تلاش اسلام‌آباد و آمریکا برای تضعیف این گروه در افغانستان به وسیله گروه‌های دیگر تروریستی نیز در رسانه‌های داخلی و خارجی این کشور منتشر شده است.

کارشناسان افغان بر این باورند که پاکستان با حمایت از ایجاد داعش در افغانستان درصدد آن است تا همچنان سیاست‌های دوگانه گذشته خود در قبال افغانستان را در پیش گیرد.

همچنان احتمال زیادی است که پاکستان برخی از شاخه‌های طالبان را با نام داعش در افغانستان معرفی کرده تا پروژه جدیدی با همکاری آمریکا در این کشور به پیش برده شود تا چهره خود را با چنین کاری در منطقه تطهیر کند.

در حالی که گروه تروریستی داعش اعلام کرده که با دولت و آمریکا هیچ کاری ندارد و جنگ این گروه نیز تنها با طالبان است، دولت کابل نیز با استفاده از فرصتی، ریشه طالبان جنگجو را در این کشور خشک کند.

با توجه به تحولات اخیر در افغانستان، اکنون ارتش و دولت این کشور باید خلاف طالبان جنگجو مقاومت کند و اگر ادعای پاکستان مبنی بر تلاش برای صلح و امنیت در افغانستان واقعی است، نیز باید در این خصوص با دولت کابل همکاری کند تا علیه طالبانی که مخالف روند مذاکرات صلح هستند، پیگرد سخت قانونی انجام شود.

همچنین رئیس جمهور افغانستان نیز باید عملکرد دولت خود را در این مورد جدی‌تر کند تا وضعیت داخلی این کشور بهبود یابد و طالبان جنگجو نیز از این وضعیت سوء استفاده نکنند.

انتهای پیام/.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان